چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵

نشست «سینمای سوریه، سینمای مقاومت» برگزار شد؛

باید اقدامات وحشتناک داعش را به تصویر بکشیم/ بازیگر «بازمانده» از سکانس حساس فیلم گفت

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی سوریه از برنامه ریزی برای ساخت فیلم هایی برای نمایش اقدامات وحشتناک داعش سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، نشست «سینمای سوریه، سینمای مقاومت» با حضور کارگردانان و بازیگران سوری از جمله مراد شاهین رییس سازمان سینمایی سوریه، حسین عباس بازیگر فیلم «باران حمص»، عوض القدرو کارگردان، منتقد و بازیگر و سلما مصری بازیگر فیلم «بازمانده» ساخته زنده یاد سیف الله داد امروز چهارشنبه هفتم آذر در سینما فلسطین محل برپایی پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» برگزار شد.

محسن برمهانی مدیر بخش بین الملل پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» مدیریت این نشست را بر عهده داشت که در ابتدا گفت قرار است درباره سینمای سوریه و مسایل آن در این کنفرانس مطبوعاتی صحبت شود.

سلما مصری بازیگر فیلم «بازمانده» در ابتدا گفت: خوشحالم در تهران هستم و از من استقبال می شود. موجب خرسندی من است که به دلیل بازی در فیلم «بازمانده» از من تجلیل می شود. لازم است از سیف الله داد کارگردان درگذشته این فیلم نیز یادی کنیم که این اثر ماندگار را بر جای گذاشت.

القدرو نیز در سخنانی عنوان کرد: جشنواره فیلم مقاومت نه فقط برای ارایه و نمایش فیلم ها بلکه پلی است برای ارتباط و ادای کلمه حق و امیدوارم به بهترین نحو موفق باشد.

حسین عباس بازیگر فیلم «باران حمص» نیز بیان کرد: اولین بار در سال ۲۰۰۴ برای یک جشنواره به ایران آمدم و این سومین بار است در ایران حضور می یابم.

مراد شاهین رییس سازمان سینمایی سوریه نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به اهمیت سینمای سوریه و وضعیتی که بر آن گذشته است، توضیح داد: سینمای سوریه جدی و هدفمند است و از عمق فرهنگ سوریه برمی آید. این اواخر وظیفه ای بر عهده سینمای سوریه گذاشته شد تا از فرهنگ و تاریخ سوریه حفاظت کند و در مقابل از آنچه که برای آن رخ می دهد دفاع کنند. با تعیین این وظیفه بود که ما به حضور در جشنواره ها به عنوان یک هدف نگاه کردیم تا پیام خود را به کشورهای دوست و غیره برسانیم.

وی در این نشست درباره تغییر رویکردهای سینمای سوریه بعد از جنگ در این کشور گفت: رویکرد سینمای دولتی ما تغییری نکرده است، پیش از جنگ وقتی فیلم های ما به جشنواره ها می رفت تعجب می کردند که چطور فیلم های انتقادی می سازیم و اینگونه نیست که سینمای ما بعد از جنگ تغییر کرده باشد.

شاهی ادامه داد: فیلمی به نام «عاشق» داشتیم که در سال ۲۰۱۰ تولید شد که به دلیل مضمون آن از جشنواره هایی مثل مصر حذف شد اما بعدها منتقدان که آن را دیدند تعجب کردند از اینکه این فیلم در همین حکومت فعلی ساخته شده است چون انتقادات زیادی نسبت به جامعه و کشور در آن مطرح شده بود.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگر درباره تولیدات مشترک بین ایران و سوریه توصیح داد: اخیرا دو فیلم به عنوان تولید مشترک ایران و سوریه ساخته شد یکی از آنها فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بود که بازیگران ایرانی و سوری در آن بازی کردند و در سوریه هم نمایش داده شد. دیگری فیلم مستندی درباره حصاری بود که در یکی از فرودگاه های سوریه می شکند. البته حضور ما در اینجا به همین دلیل است که پلی برای تولید کارهای مشترک بزنیم‌ و امیدوارم این همکاری ها ادامه یابد.

القدرو نیز درباره تعامل با ایران گفت: همکاری مشترک با ایران فقط حین جنگ اتفاق نیفتاد بلکه قبل از جنگ هم بود و حتی این همکاری مشترک باعث شد برخی بازیگران ایرانی در سوریه معروف شوند و یا موجب شد سینمای سوریه به پیشرفت برسد.

شاهین در بخش بعدی درباره انتقال فرهنگ از طریق تصویر عنوان کرد: سینما برای این است که ما فرهنگ و مسایل خود را از طریق تصویر به جهانیان برسانیم. این یک چالش است که آیا واقعا راهی یا شبکه ای وجود دارد که آثار خود را به اروپا و آمریکا برسانیم و یا چطور می توانیم پیام خود را به بینندگانی که درباره فرهنگ ما اطلاعی ندارند یا با آن مخالف هستند برسانیم به ویژه این چالش در زمانی پیدا می شود که اخبار نادرست به دیگر کشورها می رسد.

در ادامه این نشست برمهانی با اشاره به یک سکانس فیلم «بازمانده» از سلما مصری درباره حس و حالش در این سکانس پرسید که مصری توضیح داد: این فیلم ۲۲ سال پیش ساخته شد و آن زمان من نقشی را انتخاب کردم که بزرگتر از سنم بود. من برای آن نقش ضعیف بودم و باید روی فیزیک بدنی و چهره من کار می شد تا به آن سن می رسیدم. آقای سیف الله داد از من خواست حتی بیرون از فیلم هم در حال و هوای نقش باشم تا بتوانم این نقش را به خوبی ایفا کنم.

وی درباره فیدبک هایی که از این فیلم گرفته است، گفت: من در فیلم های مختلفی بازی کردم اما «بازمانده» جزو ماندگارترین و مهمترین آنهاست.

مصری درباره سکانس پایانی این فیلم یادآور شد: درباره سکانس آخر در قطار باید بگویم پیشنهاد خودم بود که آیت الکرسی را برای حفظ جان کودک در فیلم بخوانیم و اینگونه شد که کودک را با پارچه پوشاندم و قطار را منفجر کردم و بچه زنده ماند. بعد از آن وقتی صدای کودک پخش می شود یعنی مقاومت برای ما ادامه دارد.

در بخش دیگر این نشست شاهین رییس سازمان سینمایی سوریه درباره ساخت فیلم هایی درباره مقاومت با توجه به جریان سازی های منفی رسانه ها عنوان کرد: باید یک جبهه یکپارچه داشت تا بتوانیم نسبت به افکار منفی در حوزه مقاومت عمل کنیم. اگر یکپارچه باشیم و شفاف سازی کنیم می توانیم تصویر درستی را در حوزه مقاومت به غرب نشان دهیم.

در این نشست شاهین درباره به تصویرکشیدن اتفاقات چند ساله اخیر در جنگ سوریه اظهار کرد: اگر ما بخواهیم اتفاقات این جنگ را به تصویر بکشیم شاید به بیش از ۲۰ سال زمان نیاز داشته باشم با این حال تا همین جا هم سینمای سوریه تلاش کرد در حوزه آگاه سازی و تصویر کردن مسایل اقدامات لازم را انجام دهد. در حین جنگ تفکری وارد جامعه شد که تلاش کرد هویت ما را تغییر دهد اما سازمان سینمایی سوریه سعی کرد از طریق شفاف سازی با اینها مقابله کند. تلاش دیگر این بود که مقاومت ملت و ارتش را از طریق فیلم های مستند آرشیو کنیم تا منابعی موثق باشند که حتی مخالفان نیز بتوانند از طریق این آثار به حقیقت دست یابند.

حسین عباس دیگر بازیگر سوری درباره بازی در فیلم هایی با موضوع مقاومت تصریح کرد: خوش شانسی من است که در کارهایی با مضمون مقاومت حضور داشته ام. سوریه جلودار خط مقاومت است و اگر شکست می خورد خط مقدم مقاومت شکست می خورد. هدف اصلی ما حفظ قبله فلسطین است و ما بازیگران سعی کردیم با بازی در فیلم های حوزه مقاومت محور مقاومت را حفظ کنیم.

رییس سازمان سینمایی سوریه در پایان درباره داعش نیز بیان کرد: داعش سعی می کرد از رسانه و پتانسیل آن استفاده کند و متاسفانه برخی از رسانه های ما هم اقدامات آنها را پخش کردند. ما مسئولیت داریم که کشتارها و اقدامات وحشتناک آنها را به فیلم تبدیل کنیم. مسئولیتی هم داریم که درباره افرادی که توسط داعش کشته شدند فیلم بسازیم تا بتوانیم آنها را جاودانه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.