دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵

گزارشی از حضور بازیگران در عرصه نویسندگی؛

بازیگرانی که دست به قلم شده‌اند

کتاب - نویسندگی

خبرگزاری میزان:حضور بازیگران در عرصه های مختلف امروز بسیاری نقدها را با خود به همراه داشته است. حضور آنها در عرصه نقاش، موسیقی، عکاسی، نویسندگی و غیره آن هم در زمانی که کیفیت و تخصصی در آن رشته ندارند باعث شده تا تنها به ابزاری برای فروش آثاری بی کیفیت مبدل شوند.

همواره در جای جای جهان سینماگران بعد از سالها تحقیق و تفحص در عرصه هنری تخصصی خود به دنبال چاپ آثاری همچون خاطرات، تجربیات، آموزش بازیگری و سایر کتب مربوط به این حرفه می‌پردازند.

البته گه گاه در میان بازیگران دیده شده که علاقه خود به نگارش را تنها به آثار سینمایی مختص نکرده و به چاپ داستان، رمان و دفتر شعر و سایر کتب می‌پردازند. البته این نوع از کتب و چاپ آنها هیچگاه نخواسته و نمی‌تواند که بر صنعت نشر تاثیر منفی بگذارد.

تاثیر منفی از آن جهت که خرید کتاب از سوی علاقمندان عرصه ادبیات در اکثریت مواقع معطوف به کتب نویسندگان بزرگ بوده و آن طور نیست که چاپ داستانی از یک بازیگر معروف باعث بیکاری نویسندگان و یا کاهش فروش کتب آنان شود.

سینمای ایران نیز طی سالهای اخیر به صورت جسته گریخته شاهد حضور بازیگران در عرصه نویسندگی بوده است. برخی از این بازیگران بنا به رشته تحصیلی خود به صورت تخصصی وارد عمل شده و برخی نیز به چاپ و نشر دل نوشته‌های خود اهتمام می‌ورزند.

در این میان اما همواره نسبت به چاپ و نشر آثار بازیگران و سایر اهالی سینما و یا تئاتر انتقاداتی وجود داشته است. این انتقادات به طور معمول در مورد آثار تخصصی حوزه سینما و یا تئاتر نیست و بیشتر به چاپ آثاری مربوط می شود که به صورت غیر تخصصی توسط بازیگران راهی عرصه چاپ می‌شود.

یکی از مهمترین این انتقادات از جایی شروع می‌شود که به دلیل مشکلات گرانی کاغذ بسیاری از انتشارات‌ها چاپ و تکثیر آثار نویسندگان جوان را به طور کامل رد می‌کنند اما از طرفی می‌بینیم که همان نشر به واسطه نام یک سلبریتی و یا بازیگر چهره به راحتی آثاری کم کیفیت را در تیراژ بالا به چاپ می‌رساند.

همین عاملی شده تا بسیاری از نویسندگان مطرح و تخصصی به سختی بتوانند آثارشان را به چاپ برسانند اما از طرفی شاهد آن هستیم کتب نسبتاً کم کیفیت بازیگران به راحتی با قیمت‌های گزاف در پیشخوان کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد.

یکی از مهمترین مسائل و هنجارهایی که همواره درباره حضور بازیگران در عرصه نویسندگی وجود داشته آن است که این بازیگران به طور معمول نوشتن را تفننی می‌بینند و کمتر پیش می‌آید که به آن تخصصی و دغدغه مند نگاه کنند.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، طی فهرستی به بررسی بازیگران و یا هنرمندانی پرداخته که طی سالیان گذشته به عرصه نویسندگی وارد شده اند.

////////////////////

رضا کیانیان

کیانیان چندین کتاب تخصصی درباره بازیگری نوشته که همواره مراجع خوبی برای اهالی فن بوده است. علاوه بر آن کتاب دیگری با نام "این مردم نازنین" شامل داستانک‌های "رضا کیانیان" در قالب یادداشت‌های روزانه و درج اتفاقات جالب که در سال ٨٧ منتشر شد. این کتاب با وجود نام کیانیان در روی جلد به‌ سرعت به چاپ‌های پی‌درپی رسید.

////////////////////

افسانه بایگان

افسانه بایگان در سال ١٣٨٥ دفتر شعری به چاپ رساند با عنوان "مهر مکتوب" (نشر ایشیق) که بازتاب چندانی نداشت. این مجموعه یکی از نمونه‌های ناموفق حضور بازیگران در عرصه نویسندگی بود. این کتاب خیلی سریع از یادها پاک شد.

////////////////////

مرجان شیرمحمدی

مرجان شیرمحمدی نخستین اثر داستانی‌اش را در سال ١٣٨٠ با عنوان "بعد از آن شب" منتشر کرد که برنده جایزه گلشیری شد.وی تا زمانی که به سراغ رمان نویسی نرفته بود موفق بود تا آنکه بعد از آن به سرعت روند افول قلم شیرمحمدی احساس شد.

////////////////////

بهاره رهنما

چهار چهارشنبه و یک کلاه‌گیس عنوان مجموعه داستانی از "بهاره رهنما" بود. رهنما که امروزه شاید در هر هنری وارد شده در نویسندگی بسیار موفق‌تر از حوزه‌های متنوع کاری خود عمل کرد. مالیخولیای محبوب من و ماه هفت‌شب دیگر آثار وی اما چندان مخاطبی برای خود پیدا نکردند.

////////////////////

اندیشه فولادوند

عطسه‌های نحس نوشته اندیشه فولادوند یکی دیگر از شکست خورده های قطعی عرصه ادبیات بود .این کتاب که از نگاه بسیاری از صاحب نظران به هیچ عنوان کیفیت های اولیه شعر را هم نداشت به سرعت از بازار نشر کنار گذاشته شد.

////////////////////

فلامک جنیدی

جایی به نام تاماسکو نوشته جنیدی نشان داد که وی به خوبی با قلم و عرصه نویسندگی آشناست. وی در این کتاب توانست ظرافت داستانی را به نمایش بگذارد. این مجموعه داستان در سال گذشته از سوی برگزارکنندگان جایزه گلشیری، شایسته تقدیر شناخته شد.

////////////////////

بهنوش بختیاری

شاید رتبه اول بدترین نوشته در میان بازیگران را باید به طور اختصاصی برای بهنوش بختیاری دانست. مجموعه داستان "کلاغ‌های قیطریه" تا حدی با سیل انتقادات همراه بود که حتی نام یک سلبریتی هم نتوانست برای فروش آن کاری انجام دهد.

////////////////////

صابر ابر

اما حاشیه‌سازترین بازیگر نویسنده بدون شک صابر ابر است. وی که در عرصه بازیگری محبوبیت فراوانی دارد امسال با چاپ کتاب جدید خود آن هم با بهای گزاف سیصد هزار تومان نه تنها باعث نقد اهالی ادبیات شد بلکه با هجمه فراوان علاقمندان خود نیز روبرو شد.

کتاب هفت خانه آن‌ورتر همچون سایر آثار ابر در عرصه نویسندگی دل نوشته است. دل نوشته ای که سیصد هزار تومان بها دارد. این در حالی است که بسیاری از کتب مرجع و با ارزش عرصه ادبیات با مبلغی معادل یک دهم این اثر به فروش می رسند.

در پایان آنکه حضور بازیگران در عرصه های مختلف امروز بسیاری نقدها را با خود به همراه داشته است. حضور آنها در عرصه نقاش، موسیقی، عکاسی، نویسندگی و غیره آن هم در زمانی که کیفیت و تخصصی در آن رشته ندارند باعث شده تا تنها به ابزاری برای فروش آثاری بی کیفیت مبدل شوند. آثاری که اگر نام آن سلبریتی را از آنها حذف کنیم هیچ چیزی برای ارائه ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.