چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰

«سیاوش طهمورث»:

نمی‌توان در مکانی ‌اشرافی یک نمایش را اجرا کرد و دم از فقر و عدالت زد!

سیاوش طهمورث در  مراسم اکران خصوصی فیلم «آزادراه» به کارگردانی عباس رافعی

کیهان: یک هنرمند با انتقاد شدید از وضعیت سینما و تئاتر گفت: آنچه به‌عنوان تئاتر ‌اشرافی اجرا می‌شود در واقع نوعی قتل هنر و رو به اضمحلال بردن جامعه است.

سیاوش طهمورث، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر درباره اجرای نمایش‌های ‌اشرافی با حضور بازیگران مشهور سینما، اظهار داشت: به نظر من، هر بازیگر و کارگردانی حق فعالیت در تئاتر را دارد؛ به بازیگرانی هم که از سینما به تئاتر آمده‌اند خوش‌آمد می‌گویم. اما وقتی یک بازیگر نمی‌تواند یک نمایشنامه را به تئاتر تبدیل کند و به‌خاطر شهرتش روی صحنه می‌آید، تبدیل به یک «کالا» می‌شود. این بازیگران در اصل به خودشان خیانت و توهین می‌کنند که به‌خاطر مقداری پول بیشتر، تبدیل به کالا می‌شوند.


وی افزود: کارگردانی و بازیگری در تئاتر، تعریف خاص خودش را دارد. نمی‌توان هر نمایشی را جلوی تماشاگر بگذاریم و بگوییم تئاتر است؛ اجرای تئاتر، یک معنی و رفتار خاص می‌خواهد؛ اینکه هر کسی روی صحنه راه برود و اطوار بیاید و چند دیالوگ بگوید را نمی‌توان تئاتر دانست؛ بلکه باید تئاتر ایجاد شود. کدام یک از این افراد نمایش را تبدیل به تئاتر کرده اند؟


طهمورث با ‌اشاره به یکی از نمایش‌های ‌اشرافی، تأکید کرد: نمی‌توان در مکانی ‌اشرافی یک نمایش را اجرا کرد و دم از فقر و عدالت زد! چه کسانی در آن مکان به دیدن این نمایش می‌روند؟ اگر می‌خواهیم هنر این مملکت پیشرفت کند، نباید کپی کنیم، آن هم کپی بد.


این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: شهرام کرمی مدیرکل محترم مرکز هنرهای نمایشی در واکنش به اجرای نمایش‌های ‌اشرافی گفته که به تهیه‌کننده ابلاغ کرده‌ایم که دیگر از این کارها نکند، وگرنه توقیفش می‌کنیم! من نمی‌فهمم این حرف‌ها یعنی چه؟ مثل این می‌ماند که به یک قاتل بگوییم اگر بار دیگر دست به قتل بزند او را مجازات می‌کنیم. این نوع نمایش‌ها نیز قتل هنر مملکت هستند و جامعه را به اضمحلال می‌برند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.