سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

حامد کاتبی:

۲ سال دویدیم تا «در مسیر باران» اکران شود

انیمیشن «در مسیر باران»

جوان آنلاین: حامد کاتبی کارگردان «در مسیر باران» گفت: انیمیشن در ایران با شرایط عجیب و غریبی روبه‌رو است. ما دو سال دویده‌ایم تا شرایط اکران فیلم را مهیا کنیم. فیلم در جشنواره مقام آورد و خیلی وقت است که پروانه نمایش گرفته‌ایم، اما شرایط اکران خوب نبوده است.

انیمیشن سینمایی «در مسیر باران» سه سال بعد از حضور و درخشش در جشنواره فیلم فجر، قرار است در ایام اربعین حسینی در سینما‌های کشور اکران شود. این انیمیشن بلند که داستانی مذهبی را روایت می‌کند، محصولی از مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است. حامد کاتبی کارگردان اثر پویانمایی «در مسیر باران» در گفت و گویی به جریان ساخت انیمیشن در ایران و اکران آن پرداخته است.

بعد از اکران نوروزی «فیلشاه»، انیمیشن «در مسیر باران» دومین کار سینمایی انیمیشن است که قرار است در سینما اکران شود، چرا میزان تولید انیمیشن سینمایی در ایران تا این حد پایین است؟
تولید انیمیشن به طور کلی کار سنگین، سخت و گران است و معمولاً تعداد محدودی از کشور‌ها هستند که توانایی تولید انیمیشن بلند سینمایی را دارند، حتی خیلی از کشور‌های اروپایی با وجود داشتن تکنولوژی، توان ساخت اثر بزرگ و بیگ پروداکشن را ندارند و نمی‌توانند از نظر سخت افزاری و نرم افزاری شرایط تولید فیلم انیمیشن را مهیا کنند.
با این اوصاف وضع ایران در تولید انیمیشن چندان بد هم نیست؟!
تولید انیمیشن در ایران به شکل خصوصی پیش می‌رود و از سوی دولت کمتر حمایت می‌شود. در همان کشور‌هایی که گفتم انیمیشن سینمایی ساخته نمی‌شود، شاهد سرمایه گذاری و حمایت دولت‌ها در تولید سریال‌های انیمیشن هستیم و بسیاری از کشور‌ها به انیمیشن به چشم صنعت نگاه می‌کنند.
بخش خصوصی ایران چقدر توانایی تولید انیمیشن دارد؟
ما از نظر فنی بسیار توانمند هستیم و حتی با دیگر کشور‌ها برای تولید انیمیشن همکاری می‌کنیم، همین الان دفتری که در آن مشغول هستم در حال همکاری با کشور روسیه برای صادرات خدمات فنی انیمیشن است. ما از نظر کیفی و اجرایی مشکلی برای تولید انیمیشن نداریم، اما همان طور که اوضاع اقتصادی جامعه این روز‌ها خوب نیست، حال انیمیشن هم خوب نیست و به شدت نیازمند حمایت مردم است تا با رفتن به سینما و خرید بلیت از انیمیشن ایرانی حمایت کنند.
چرا «در مسیر باران» اینقدر دیر به اکران رسید؟
انیمیشن در ایران با شرایط عجیب و غریبی روبه‌رو است. ما دو سال دویده‌ایم تا شرایط اکران فیلم را مهیا کنیم. فیلم در جشنواره مقام آورد و خیلی وقت است که پروانه نمایش گرفته‌ایم، اما شرایط اکران خوب نبوده است. می‌گفتند فقط در شهرستان‌ها اکران داشته باشید، اما ما می‌خواستیم اکران در سراسر کشور داشته باشیم.
اکران در مسیر باران چه شرایطی دارد؟
قرارداد ما دو هفته اکران به شرط حفظ کف فروش است، البته هفته اول اکران ما به اربعین خورده و خیلی از مردم درگیر مراسم راهپیمایی اربعین هستند.
با توجه به اینکه فیلم محصول سه سال پیش است و انیمیشن به شدت با فناوری روز پیش می‌رود، فکر نمی‌کنید مخاطب امروز، تکنیک فیلم را نپسندد؟!
تولید در مسیر باران از زمان خودش خیلی جلوتر بود و فکر نمی‌کنم مخاطب با تکنیک آن مشکلی داشته باشد، از سوی دیگر فیلم درباره حضرت امام رضا (ع) است و داستان آن به همین دلیل هیچ وقت کهنه نمی‌شود و از این نظر هم به نظرم مشکلی پیش نخواهد آمد.
درباره داستان فیلم و ارتباط آن با امام رضا (ع) توضیح می‌دهید.
فیلم دو موضوع در هم تنیده دارد. داستان درباره فردی به نام «ریان» است که با همسر و دو فرزندش در بغداد زندگی می‌کند. شرایط ریان که زمانی برکه پر آب و زندگی عالی داشته به دلیل خشکسالی با بحران روبه‌رو می‌شود. دوست وی که تاجری ایرانی به نام «هرمز» است به او پیشنهاد می‌کند که با هم به تجارت بپردازند و مسیر تجاری آن‌ها از بغداد به مرو است. در این مسیر اتفاقات و موقعیت‌های جذابی برای آن‌ها رخ می‌دهد و کاراکتر‌ها در طول مسیر رشد می‌کنند و در نهایت به موضوع امام رضا (ع) و داستان ولیعهدی و سفر ایشان از مدینه به مرو می‌رسند.
«در مسیر باران» برای مخاطب کودک است یا بزرگسال؟
مخاطب این انیمیشن از نوجوانان حدود ۱۱ سال به بالاست.
با توجه به تجربه فیلم‌های انیمیشن ایرانی، تا چه حد می‌توان روی موفقیت انیمیشن‌های مذهبی حساب باز کرد؟
همه ما نیاز به تغذیه دینی داریم و صحبت این است که یک فیلم می‌تواند دیگر قالب‌های انتقال مفاهیم مانند کتاب را بشکند و همان مفاهیم را به صورت جامع‌تر و در قالبی جذاب‌تر بیان کند. انیمیشن مذهبی هم به طور مستقیم و غیر مستقیم مفاهیم دینی را به مخاطب منتقل می‌کند ولی مشکل این است که به خوبی این فیلم‌ها به مخاطب معرفی نمی‌شود و تبلیغات و بستر اطلاع رسانی برای معرفی به مردم باید به وجود بیاید. تا زمانی که مردم در جریان اکران و موضوع فیلم قرار نگیرند نمی‌توان انتظار داشت با آن ارتباط برقرار کنند.
اما تبلیغات فیلم‌های سینمایی در تلویزیون و آگهی‌های محیطی وضع خوبی دارد!
به غیر از فیلم‌های کمدی، دیگر فیلم‌هایی که اکران می‌شوند چنین شرایطی را ندارند برای همین اکثر فیلم‌هایی که به فروش میلیاردی می‌رسند همان فیلم‌های کمدی هستند. یکی از مشکلات سینمای ایران هم همین است که شرایط برابری برای دیده شدن فیلم‌ها وجود ندارد.
اما ژانر انیمیشن به دلیل ارتباطی که با مخاطب کودک و نوجوان برقرار می‌کند، می‌تواند راه خود را پیدا کند!
مخاطب کودک در ایران تفریحات عجیب و غریبی ندارد برای همین سینما می‌تواند گزینه خوبی برای سرگرم شدن باشد. وقتی هم یک کودک بخواهد به سینما برود همراهش خانواده هم به سینما می‌روند و همین باعث رونق فروش فیلم می‌شود ولی همان طور که گفتم اول باید موضوع فیلم و اکران آن را به گوش مخاطب برسانیم و در نهایت برای حضور آن‌ها در سینما بستر‌سازی کنیم.
چقدر احتمال می‌دهید که «در مسیر باران» در اکران موفق شود؟

الان اکثر مخاطبان این فیلم درگیر مراسم اربعین هستند. ما حتی می‌خواستیم اکران را از روز نهم آبان شروع کنیم، اما شرایط اکران برای این هفته مهیا شد و همین موضوع باعث شده که خیلی نگران اکران باشم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.