چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲

برای چهارمین سال

«رادیو اربعین» آغاز به کار کرد/ شاه آبادی: توانستیم بخش عربی رادیو اربعین را گسترش دهیم

رادیو اربعین

سینماپرس: مراسم راه اندازی «رادیو اربعین» با حضور معاون صدا، مدیران سازمان صدا و سیما و برخی مسؤولان کشوری و خانواده‌های معظم شهداء در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم آغاز به کار «رادیو اربعین» امروز ۱۸ مهرماه با حضور حجت الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، معاون صدا، مدیران سازمان صدا و سیما، برخی مسئولان کشوری و خانواده‌های معظم شهداء، جانبازان و ایثارگران در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. این رادیو روی موج اف. ام، ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز قابل دریافت است.

در ابتدای این مراسم ارتباطی تصویری با کربلای معلی برقرار شد و بعد از آن پیام آیت الله حسین نوری همدانی برای افتتاح رادیو اربعین قرائت شد.

حمید شاه آبادی معاون صدا در سخنانی درباره افتتاح رادیو اربعین عنوان کرد: مایه خرسندی است که چهارمین سال فعالیت رادیو اربعین را شاهد هستیم و با استفاده از تجارب همکاران و همراهی مسئولان و علاقمندی مردم این اتفاق بار دیگر رخ می دهد زیرا اگر علاقه مردم نبود این توفیق حاصل نمی شد.

وی با اشاره به پایان محرم و آغاز ماه صفر بیان کرد: حرکت امام حسین(ع) در ماه محرم نمادی برای قیام مردم علیه ظلم و استکبار است. مردم در این ماه پا به پای هیات ها سینه زدند و عزاداری کردند و از این فرهنگ درس حماسه و بیداری گرفتند.

معاون صدا با اشاره به راه اندازی رادیو اربعین اظهار کرد: امروز برای انتشار و معرفی پیام عاشورا و برای زینبی بودن آماده می شویم چراکه اربعین نقطه عطفی برای ادامه پیام عاشوراست و ما جهانی شدن تشیع را از اربعین داریم.

وی با بیان اینکه رسانه ملی باید گامی جدی در راستای جهانی کردن تشیع و رساندن پیام اربعین بردارد، تصریح کرد: رسانه ملی باید به عنوان پرچم دار این حرکت باشد. امروز دنیا تشیع را با قیام حسینی می شناسد و از مهمترین علایم قیام حسینی همین حرکت اربعینی است.

شاه آبادی افزود: خدا را شکر یکی از مصادیق تعامل و همکاری دو ملت ایران و عراق همین حرکت اربعینی است. تلاش های بسیاری صورت گرفت این دو ملت از هم جدا شوند و جنگ بر این دو تحمیل شد اما خون حسینی باعث پیوند این دو شد. تلاش زیادی شد تا با بحث تروریسم میان عراق و ایران اختلاف افکنی کنند اما راهپیمایی اربعین مانع این اختلاف افکنی ها می شود.

معاون صدا با اشاره به ارتقای محتوای رادیو اربعین در سال جاری تصریح کرد: امسال با مدیریت رضا کوچک زاده این شبکه راه اندازی شد و ما از حیث کمی و کیفی محتوای خوبی را در دسترس داریم.

وی با اعلام اینکه فعالیت این رادیو تا چند روز پس از بازگشت از راهپیمایی اربعین فعال خواهد بود، گفت: فرهنگسازی ویژگی این رادیو است که با حضور شخصیت های دینی، واعظان و مراجع تقلید به این رویکرد پرداخته می شود.

شاه آبادی در پایان سخنانش بیان کرد: رادیو اربعین امسال در بخش های غیرفارسی فعالیت گسترده تری دارد و ما توانستیم بخش عربی رادیو اربعین را هم گسترش دهیم ان شاءالله در زبان اردو و هندی هم بتوانیم برای اولین بار برنامه هایی داشته باشیم.

حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه‌ ملی، جمعی از معاونان و دست اندرکاران این شبکه رادیویی در این مراسم حضور دارند و این رادیو برای چهارمین سال پیاپی شروع به کار کرد.

محمود کریمی مداح اهل بیت نیز در این مراسم گفت: رادیو اربعین می تواند کار ارزشمند زیادی انجام دهد و در طول سال این رادیو را داشته باشیم و الزاما مداحی، روضه و هیئت نباشد و حضور موثری در سبک زندگی ایرانی اسلامی و ارائه تربیت و پرورش مناسب داشته باشد. حداقل بهتر از این همه ساز و موسیقی در شبکه های مختلف صداوسیماست.

کریمی با اشاره به اینکه رادیو اربعین را جدی بگیریم، خاطرنشان کرد: من خواهش می‌کنم این نوع کارها که مسبب توسعه فرهنگ دین و اسلام می‌شود را بیشتر جدی بگیرید تا جامعه به یک بالندگی اسلامی برسد.

این مداح اهل بیت خواستار راه اندازی رادیو اهل بیت و ماندگاری رادیو اربعین در فصول مذهبی دیگر، افزود: زمانی رادیو قرآن، روضه هم پخش می کرد و امروز با وجود این رادیوها نغمه های مذهبی بیشتر به گوش می رسد. خواهش میکنم به جای این همه پخش صدای من، یک مقداری صدای دیگر مداحان جوان را هم پخش کنید.

وی در پایان سخنان خود گفت: زائر به عشق زیارت اربعین می رود و اگر هزینه ها گران شده است خوب است که رادیو اربعین افرادی  را که توانایی حضور در راهپیمایی اربعین را ندارند به نیابت از شهدا تجهیز کند تا به زیارت اربعین بروند.

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی واعظ و استاد دانشگاه بعد از افتتاح رادیو  اربعین با اشاره به اینکه امروز چگونه می‌توانیم اهل‌بیت را یاری کنیم، تاکید کرد: جامعه خصوصا جوانان ما باید بدانند به واسطه نصرت علمی، نصرت منت، نصرت مالی، نصرت اخلاقی، نصرت اجتماعی، نصرت زبانی، و نصرت هنری می‌توانند اهلبیت را یاری کنند. در این بین نصرت هنری بیش از اقسام دیگر یاری‌دهنده می‌تواند به دین و اطلاع اسلام کمک کند. صداوسیمای ما امروز می‌تواند نقش عمده‌ای را در این تجلی اسلام ایفا کند چرا که آنقدر سوژه و فهم دینی و معرفتی وجود دارد که با یک رویکرد جدید و نوآورانه می‌توانیم آگاهی و بصیرت بیشتری در جامعه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه رادیو اربعین وارد کلیشه و تکرار نشود خاطرنشان کرد: انتظار داریم که رادیو اربعین با صلابت و همیت بیشتر و حاکم کردن یک رویکرد جدید و خلاقانه راهپیمایان و حتی کسانی که توفیق حضور در جمع زائرین حسینی را ندارند نسبت به تعظیم شعائر و شرح زیارت اربعین آگاهی بیشتری پیدا کنند. رادیو اربعین بایستی با ظرفیت علمی و عملی که دارد ضمن تاکید بر شود تکیه بر عقلانیت، شعور و فهم دینی داشته باشد.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به محتوای یکدست عاشورا و اربعین ابراز امیدواری کرد: امیدواریم صدا و سیما همچون گذشته تریبون رسای آرمانها و ارزشهای اسلامی بوده امروز هم در ائتلای شعار هیهات من الذله، آزادگی و مبارزه با ظلم و ستم کماکان بلندگوی رسایی باشد، چرا که جوان ما باید بداند فرهنگ شهادت و جانبازی یکی از پیامهای اصلی عاشوراست و همین ویژگی‌های متمایز عاشورا و کربلاست که این راهپیمایی عظیم را در اربعین حسینی فراهم می‌آورد که مسیحی، ارامنه، تشیع و اهل سنت در کنار هم آزادگی را فریاد می‌زنند.

وی افزود: امیدواریم این جلوه‌ها به برادری و مودت تبدیل شود و هیچگاه نگذارند نفاق و چالش مانع اعلامیه استکبارستیزی مسلمانان شود. زیرا دشمن درصدد است تا از این شور و حلاوت در میان راهپیمایان اربعین حسینی بکاهد؛ این مقصد شوم یا به طریق حاشیه‌پراکنی در موضوع توریسم اتفاق می‌افتد و یا یادآوری جنگ تحمیل شده 8 سال دفاع مقدس که آن روز هم یک عده ناصالح و طرفدار باطل این دو کشور را وارد جنگ کردند و امروز با صمیمیت و حمیت در کنار هم می‌کوشند تا نام حسین و حماسه حسین برای همیشه ماندگار بماند.

در پایان این مراسم از طرف انجمن خادمان شهدای مدافع حرم شالی به صورت نمادین به برخی از مسئولان از جمله معاون صدا اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.