دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

جشنواره فیلم فجر از منظر اهالی رسانه و منتقدان- بخش دوم

انتقاد اهالی رسانه از کمرنگ شدن مصادیق انقلابی و ارزشی در سینما/ وقتی مدیریت ها آثار مبتذل را در اکران می پروراند، جشنواره فجر چه نقشی در سینمای ارزشی خواهد داشت؟!

پوریامین-تبریزی-سربخش-شهمیرزادی-قناعتی-محقق-محمدی-محمودی-مستغاثی-نجفی

سینماپرس: جمعی از اهالی رسانه و منتقدان در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از شیوه مدیریتی مدیران سینمای کشور و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر بیان کردند: مصادیق انقلابی سال ها است در کشور کمرنگ شده و جشنواره نیز به عنوان یکی از مصادیق بارز انقلاب در حوزه فرهنگ دچار رخوت شده است.

به گزارش سینماپرس طی سال های اخیر حضور برخی فیلم های بی ارزش در جشنواره فیلم فجر و جایزه دادن مسئولان جشنواره به فیلم هایی که از منظر محتوایی هیچ قرابتی با نظام و انقلاب اسلامی نداشتند باعث شده تا بسیاری از دغدغه مندان و کارشناسان فرهیخته حوزه سینما و رسانه به این موضوع واکنش نشان دهند؛ از سوی دیگر تصمیمات غیر کارشناسی صورت گرفته در برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث اعتراضات و انتقادات متعدد اهالی سینما و رسانه گردیده است. اعتراض به موضوعاتی همانند کوچک سازی جشنواره، جداسازی بخش های ملی و جهانی، تغییر مکان برگزاری جشنواره، جداسازی اهالی رسانه و سینما و ... که هیچگاه نیز پاسخی در خور از سوی مدیران سینمایی در بر نداشته است.
سینماپرس بنا به رسالت حرفه ای خود و برای انعکاس انتقاد و اعتراض اهالی رسانه نسبت به برخی تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر که طی سال های اخیر این جشنواره را به سمت کوچک سازی، خنثی سازی، یخ زدگی و بی اهمیت شدن سوق داده است طی یک گزارش که در ۲ بخش مجزا منتشر شده  با برخی از چهره های حوزه نقد و رسانه در خصوص این مسائل گفتگوهایی انجام داده و یا یادداشت هایی اختصاصی را از آن ها دریافت نموده است که در این گزارش و گزاش قبلی منتشر شده است.

لازم به ذکر است در بخش اول این گزارش ۱۸ تن از اهالی رسانه و منتقدان سینمای کشور آقایان و خانم ها: جبار آذین (منتقد و مدرس سینما)، مهدی احمدی (مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند)، زهرا چخماقی (خبرنگار صدا و سیما)، یاسمن خلیلی فرد (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، فریده ذاکری (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، صبا شادور (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، سارا طالبی زاده (دبیر فرهنگی روزنامه حمایت)، محمدصادق عابدینی (خبرنگار روزنامه جوان)، افشین علیار (خبرنگار و منتقد روزنامه هنرمند)، حمید غفاریان (سردبیر سایت ۳۰نما ایران)، محسن فاضلی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، آرش فهیم (دبیر فرهنگی روزنامه کیهان)، عباس کریمی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، حسین گیتی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)،  لاله محمودی شرق (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، احمدرضا معراجی (خبرنگار سایت فیلم نت نیوز)، اشکان منصوری (خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان) و علی ناصری (خبرنگار خبرگزاری برنا) اعتراض و انتقاد خود را نسبت به مسئولان و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر ابراز داشتند. سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷

در بخش دوم این گزارش ۱۰ تن از کارشناسان فرهنگی، اهالی رسانه و منتقدان مطرح سینمای کشور آقایان و خانم ها: مریم پوریامین (کارشناس فرهنگی، عضو موسس انجمن روزنامه نگاران مسلمان و عضو پیشین شورای سیاست گذاری شبکه نمایش خانگی)، حسین تبریزی (خبرنگار حوزه فرهنگی اداره کل اخبار رادیو)، علیرضا سربخش (مدیر مسئول ماهنامه «سینما رسانه»، عضو هیأت منصفه مطبوعات و عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان)، محسن شهمیرزادی (خبرنگار روزنامه وطن امروز)، سحر قناعتی (خبرنگار صدا و سیما)، محمدرضا محقق (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، حمید محمدی (سردبیر فرهنگی خبرگزاری فارس)، مصطفی محمودی (منتقد سینما، مدرس دانشگاه و سردبیر برنامه های فرهنگی رادیو)، سعید مستغاثی (رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران) و انسیه نجفی (عضو علی البدل شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران) اعتراض و انتقاد شدید خود را نسبت به مسئولان و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر ابراز داشتند. این دسته از کارشناسان سینما و اهالی رسانه با تأکید بر اینکه سینمای امروز در تاریکی مطلق به سر می برد خواهان حضور فیلم هایی مرتبط با انقلاب اسلامی در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر شدند؛ لازم به ذکر است انتشار مصاحبه ها و یادداشت های اهالی رسانه و منتقدان بر اساس حروف الفبا صورت گرفته است.

سینمای امروز ایران در میان تاریکی گم شده و زمانه امروز ما در سینما زمانه تاریکی است!

مریم پوریامین کارشناس فرهنگی، عضو موسس انجمن روزنامه نگاران مسلمان و عضو پیشین شورای سیاست گذاری شبکه نمایش خانگی با ارسال یک یادداشت اختصاصی به سینماپرس نوشت: سینما امروز وظیفه اساسی در جوامع مدرن دنیا بازی می کند، معبری از دنیای بیرون به درون انسان تکنولوژی زده، سوراخی که می تواند گشاد و گشادتر شود و تبادل اطلاعات، احساسات و انقلابات گوناگون را در نهاد آدمی ایجاد نماید.

سیاست مداران می کوشند تا توقع مخاطب را در حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شناسایی کنند تا با حربه فیلم راهی به درون انسان ها بیابند. امروز سینما جهت دهنده زندگی مردم دنیا است و سیاستمداران می کوشند تا نوابغ هنرمند عرصه فیلم را شناسایی و سپس به زنجیر سرمایه تحت کنترل بگیرند.

در شرایطی که وضعیت ژئوپلیتیک جهان روز به روز بدتر و آشفته تر می شود و فیلمسازان ناگزیرند برای راضی نگه داشتن مخاطبان خود هر بار دست به نوآوری های خلاقانه تر و هیجان انگیزتری بزنند، مرز بین حقیقت و واقعیت لحظه به لحظه جا به جا می شود. هنر فیلم دستمالی حقیقت و بافندگی دروغ است. می توان از این هنر برای نمایش زیبایی و ارزش استفاده کرد و یا به پردازش زشتی ها و پلیدی ها نشست.

ارتقای فرهنگ و دانش یک ملت نیاز به سناریو دارد. باید دید زعمای فرهنگی اقوام چه آینده و سرنوشتی را برای مردم خود در سینمای شان رقم می زنند. آیا سینمای ایران برای آینده مردم خود سناریویی اندیشیده است؟ دست اندرکاران چند دهه در سینمای ایران چه سیاستی را دنبال کرده اند؟ جوان فردای ما به سینمای پویا، با نشاط و خلاق نیازمند است. رویای او وقتی چراغ سینما خاموش می شود و تاریکی همه جا را دربر می گیرد باید حرکت به جلو و سازندگی باشد اما سینمای امروز ایران در میان تاریکی سینما گم شده و پیدایش نیست! هنرمندان ما گیج و ویج از این همه آشفتگی هیچ چیز را باور نمی کنند و همین تفکر را در قالب فیلم های تهی به مخاطب ارائه می دهند. زمانه امروز ما در سینما زمانه تاریکی است، زمانه بی امیدی است، بی اعتمادی و فرار از وضعیت موجود است. هنر زیبا دیدن از دریچه دوربین محو شده و قهرمانان فیلم های ما خسته و درمانده در کنار تصویر به انتظار نشسته اند بالاخره سوت زمان باید به صدا درآید، همه منتظریم!

جداسازی بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر از یکدیگر دلیل افول و نزول و کمرنگ شدن این رویداد سینمایی است/ در هیچ نقطه از جهان شاهد برپایی جشنواره ای نیستیم که بخش ملی و بین اللمل آن جدا باشد و به فاصله چند ماه از هم برگزار شود/ مدیران سینمایی عملکردی سلیقه ای دارند و به اصحاب رسانه جواب سربالا می دهند!

حسین تبریزی خبرنگار حوزه فرهنگی اداره کل اخبار رادیو با انتقاد شدید از آنچه عملکرد سلیقه ای و غیرکارشناسی مسئولان سینمایی طی سال های اخیر خواند به سینماپرس گفت: بزرگترین دلیل افول و نزول و کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر جداسازی بخش های ملی و جهانی این رویداد سینمایی از یکدیگر است؛ ما در هیچ نقطه از جهان نمی توانیم شاهد برگزاری جشنواره ای باشیم که بخش ملی و بین الملل آن جدا باشد و به فاصله چند ماه از هم برگزار شود! این بدعت گذاری نابخردانه جشنواره فیلم فجر را به شدت به عقب راند و متأسفانه علیرغم هشدارهای متعدد رسانه ها، دغدغه مندان و فعالان سینمایی اعم از کارگردانان و تهیه کنندگان و منتقدان سینما باز هم مسئولان اصرار بر اشتباهات خود داشته و دارند و همچنان شاهد برپایی مجزای این جشنواره ها هستیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه مدیران و دست اندرکاران و سیاست گذاران جشنواره فجر و سینما عملکردی سلیقه ای دارند، هیچ گونه کارشناسی در عملکرد آن ها وجود ندارد و حضور این مدیران باعث شده تا قواعد اصولی جشنواره به شدت زیر سوأل برود.

تبریزی سپس با بیان اینکه مدیران سینمایی هیچ گاه پاسخگوی عملکردهای غلط شان نبوده و نیستند اظهار داشت: هرگاه از مدیران سینمایی راجع به اشکالات عمده کارشان سوأل می شود به اصحاب رسانه جواب های سربالا می دهند و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است. جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای کشور است، هویت دارد و متعلق به همه ملت ایران است و مسئولان نباید با عملکردهای نادرست شان آن را به بیراهه بکشند.

اگر امروز جشنواره فیلم فجر توسط مسئولان به سمت کوچک سازی و سرد شدن پیش می رود که دلیل آن است که مسئولان متوجه شده اند این جشنواره سمت و سوی انقلابی ندارد/ همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب نیازمند آسیب شناسی در ارتباط با جشنواره فیلم فجر هستیم

علیرضا سربخش مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» و عضو هیأت منصفه مطبوعات با انتقاد شدید از اتفاقاتی که باعث شده جشنواره فیلم فجر به سمت بی اهمیت شدن و خنثی سازی پیش برود اظهار داشت: بی تردید یکی از دلایل اصلی بنیان گذاری جشنواره فیلم فجر در ایام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این بوده که جشنواره در راستای اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی در دهه مبارکه فجر مبادرت به پخش فیلم هایی ارزشمند در این حوزه کند اما متأسفانه سال ها است که جشنواره ما نشان چندانی از انقلاب اسلامی ندارد.

وی تأکید کرد: مسئولان سینمای کشور همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی باید آسیب شناسی کنند و به این امر دست یابند که چرا این رویداد فرهنگی و سینمایی از مسیر خود منحرف شده و در راستای اهداف انقلاب حرکت نمی کند؟ اگر هم معتقد هستند این جشنواره در راستای اهداف پیروزی انقلاب اسلامی حرکت می کند باید مصداق های بارز و عینی آن را آشکار کرده و به اطلاع همه برسانند.

سربخش خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر باید با سیاست گذاری های دقیق و اصولی خود کاری می کرد که همه سینماگران کشور به سمت تولید فیلم هایی مرتبط با انقلاب اسلامی گرایش پیدا می کردند و این رویداد سینمایی سرشار از فیلم هایی می شد که با انقلاب اسلامی مرتبط هستند؛ این جشنواره می بایست کاری می کرد که همه سرمایه گذاران در سینما مشتاق تولید فیلم های ارزشی و انقلابی نشوند نه اینکه به سمت و سویی بروند که ارتباطی با انقلاب ندارد.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر امروز شاهد آن هستیم که مسئولان جشنواره این رویداد مهم فرهنگی را به سمت کوچک سازی، خنثی سازی و سرد شدن پیش می برند شاید به دلیل آن است که خودشان متوجه شده اند که جشنواره سمت و سوی انقلابی ندارد و به همین علت آن را کمرنگ برگزار می کنند و دیگر از شکوه و جلال پیشین جشنواره خبری نیست!

«هنر محور» بودن جشنواره فیلم فجر همیشه بهانه و توجیه خوبی بوده است که بسیاری از فیلم های بی محتوا و حتی هزل گو به این جشنواره راه پیدا کنند و بسیاری از آثار درخور پشت در هیات انتخاب بمانند/ وقتی دبیر جشنواره از فیلم های مبتذل و تجاری حمایت می کند معلوم است که جشنواره فجر به رسالت خود نمی رسد! / جشنواره باید نامش را به یک محفل خصوصی روشنفکری تغییر دهد

محسن شهمیرزادی خبرنگار فرهنگی روزنامه وطن امروز با ارسال یک یادداشت به سینماپرس نوشت: بهترین چیزی که می توانست ما را در فهم بهتر رویکرد تیم فعلی جشنواره فجر کمک کند، صحبت های اخیر آقای داروغه زاده بود. ایشان درباره اینکه چرا فیلم های اثرگذار و گاهی اوقات پرفروش به فجر نمی آیند گفتند که از اساس جشنواره بیشتر متمرکز بر فیلم‌هایی است که وجوه هنری پررنگ‌تری دارند. این مساله دقیقا چیزی را بیان می کند که سال هاست منتقدان به سیاست های جشنواره بیان می کردند و هیچ اثری در رویکردها دیده نمی شد. «هنر محور» بودن جشنواره فیلم فجر همیشه بهانه و توجیه خوبی بوده است که بسیاری از فیلم های بی محتوا و حتی هزل گو به این جشنواره راه پیدا کنند و بسیاری از آثار درخور پشت درب هیات انتخاب بمانند.

آقای داروغه زاده البته موضع خودشان را درباره فیلم های مبتذلی که با الگوهای مشخص پر فروش می شوند هم بیان کردند. وقتی دبیر جشنواره فجر این گونه روند تجاری شدن را مثبت ارزیابی می کنند و می گویند این واقعیت اجتناب ناپذیر در اوایل عوارضی دارد، خب دیگر انتظاری نیست که فجر به رسالت خودش برسد!

هنوز ما در جامعه هنری و سیاست های فرهنگی خود نیاموختیم که به ورای هنر و در سطحی کلان تر نگاه بیندازیم. همین باعث شده تا سقف نگاه مان در حد زاویه دوربین و درام قصه و طراحی صحنه بالاتر نرود.   ما در قطب «هنر محور» بودن و «گیشه محوری» گیر کرده ایم  حالا اینکه تا چه میزان فیلم های جدی، مساله مند و دغدغه دار در این میان می گنجند حرفی است که سال ها بی جواب مانده!

اگر جشنواره فیلم فجر، عنوانش را به هنر و تجربه تغییر می داد یا به یک محفل خصوصی روشنفکری  -و نه ملی- تقلیل داده می شد، اتفاقاً می شد گفت که سیاست های خیلی جالبی را پیش رو گرفته است. اما وقتی ما با جشنواره ملیِ فیلمِ فجرِ انقلابِ اسلامی مواجهیم، سیاست ها نباید تا این حد مبهم و تغییرپذیر باشند. اگر از بنده بپرسید این جشنواره با سبقه ۴۰ ساله اش با هر وزیر فرهنگ و ارشاد و هر رئیس سازمان سینمایی تغییری اساسی می کند و گاهی اوقات می توان گفت فجر فلان سال دشمن فجر چند سال قبل خود است. از اساس قرار نیست ما چیزی جز سیاست های نئولیبرالیسمی دولت را در این جشنواره ها  ببینیم. سیاست هایی که سرمایه های شخصی بدون حساب کتاب در هنر جولان می دهند و به بهانه خصوصی سازی و حضور بخش خصوصی دغدغه و حتی هنر صرفی را زائل می کنند و حتی شاید بتوان این برداشت را داشت که صرفه جویی در هزینه ها در واقع همان احساس خرج الکی دولت برای جشنواره ملی فجر باشد.

همزمان با ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی نیازمند برگزاری جشنواره ای باشکوه و باعظمت هستیم/ طی سال های اخیر شاهد فیلم هایی بوده ایم که هیچ قرابتی با انقلاب اسلامی و عنوان ارزشمند «فجر» نداشته اند و امیدواریم در جشنواره سی و هفتم شاهد این اتفاق نباشیم!

سحر قناعتی خبرنگار صدا و سیما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر بزرگترین و مهمترین رویداد سینمایی کشور است و هر اتفاقی که موجبات کوچک سازی و کمرنگ شدن جشنواره را فراهم آورد پذیرفتنی نیست و باید جلوی آن اتفاق ناشایست گرفته شود.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر تنها یک رویداد فرهنگی و سینمایی نیست بلکه جشنی برای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است که همه ساله در ایام الله دهه فجر برگزار می شود و امسال در حالی که ما همزمان با جشن سالگرد ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب هستیم لازم است که این جشنواره با شکوه و عظمت بسیار بیشتر برگزار شود و مسئولان باید با تدبیر و درایت کاری کنند که شکوه این رویداد خیره کننده باشد.

قناعتی سپس با انتقاد شدید از ضعف محتوایی بسیاری از فیلم های حاضر در جشنواره طی سال های اخیر که هیچ قرابتی با انقلاب اسلامی و عنوان ارزشمند «فجر» نداشته اند اظهار داشت: همانطور که تأکید کردم ما امسال جشنواره را همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی برگزار می کنیم و از این رو باید در جشنواره تنها شاهد فیلم هایی باشیم که وجاهت محتوایی داشته باشند و در شأن نظام و ارزش ها و آرمان های انقلابی باشند نه اینکه فیلم هایی را شاهد باشیم که نه تنها در محتوا غنی نیستند بلکه هیچ ارتباطی با انقلاب اسلامی ندارند.

وی در پایان تأکید کرد: از سوی دیگر من امیدوارم مسئولان تدبیری کنند که همانند سال گذشته اهالی رسانه و سینماگران از یکدیگر جدا نباشند و ما بتوانیم همچون گذشته در کنار هم فیلم ها را تماشا کرده و با یکدیگر در تعامل باشیم.

سینمای ما ارزش های انسانی را زیرپا می گذارد چه برسد به ارزش های انقلابی و دینی! / مدیرانی با سلایق مریض در سینمای کشور حاکمند!

محمدرضا محقق عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: سینمای ما ارزش های انسانی را زیرپا می گذارد چه برسد به ارزش های انقلابی و دینی؛ زمانی که فیلم های ما شعور مردم را زیر سوأل می برد و به شکل حقیرانه و پست می خواهد با قلقلک دادن غرایض جنسی مردم آن ها را به سالن های سینما بکشاند ما چه انتظاری می توانیم برای شکوه و رونق جشنواره فجر به عنوان جشنواره انقلاب داشته باشیم؟

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر از منظر آرمانی و دینی و ارزشی جشنواره ای ایده آل و ملی نیست؛ چطور این جشنواره می تواند ایده بال باشد در زمانه ای که زیرساخت های سینما در ۳ بخش مهم تولید، مدیریت و نقد ساختار درستی ندارد؟

محقق خاطرنشان کرد: سینمایی ما سینمایی فاسد و رانتی است؛ تولیدات فیلم ها یا با پولشویی صورت می گیرند یا به واسطه وام و وام گیری؛ مدیریت ما به گونه ای است که نمی توانیم بگوییم خنثی عمل می کنند و باید بگوییم مدیرانی با سلایق مریض در سینمای کشور حاکمند؛ در حوزه نقد ما وقتی یک برنامه تلویزیونی یا یک نشریه جریانی ایجاد می کنند و می خواهند ضمن آگاه سازی جامعه همگام با مردم پیش بروند جلوی آن ها را می گیرند. این ها همه اتفاقات دردآوری است که ما در سینمای کشورمان شاهد آن هستیم و تا زمانی که این اتفاقات وجود دارد قطعاً وضعیت سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر رو به بهبود نخواهد رفت و ما شاهد افول شدید آن ها خواهیم بود.

اتمسفر سینمای ایران پرورش دهنده سینماگر انقلابی نیست/ زمانی که یکی از وزرای ارشاد دولت آقای روحانی تا کمر جلوی یک هنرپیشه دست سوم فیلم های زرد خم می شود و به او عرض ارادت می کند چطور می توان انتظار داشت که مدیران سینمایی این دولت مشی انقلابی داشته باشند؟ / جشنواره «فجر» جشنواره «انقلاب» است و نباید فیلم های تلخ و سیاه اجتماعی در آن جایی داشته باشند

حمید محمدی سردبیر فرهنگی خبرگزاری فارس نیز با انتقاد شدید از آنچه طی سال های اخیر در سینما و جشنواره فیلم فجر شاهد آن هستیم اظهار داشت: اصولاً امسال همزمان با ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ما نسبت به سال های گذشته وضعیت مان تفاوت بسیار دارد؛ اگر تا سال های قبل ما شاهد آن بودیم که برخی از مردم توجهی به سالگرد پیروزی انقلاب ندارند و این سالگرد تنها برای متصدیان همه امور شمایل مهمی دارد امسال ما شاهد آن هستیم که همه مردم از جان و دل می خواهند شاهد بلوغ انقلاب اسلامی باشند.

وی ادامه داد: امسال به جهت اینکه تهدیدهای خارجی اتفاق افتاده و مردم عبارتی را از دشمنان و معاندان زیاد شنیدند که جمهوری اسلامی ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید همه را حساس کرده که ۴۰ سالگی چه چیزی است که اینقدر مهم است؟ ۴۰ سالگی سن بلوغ هر جریان فکری و اعتقادی است؛ بالغ شدن به معنی کامل شدن است. انقلاب اسلامی طی این سال ها وقایع زیادی را از سر گذرانده از جنگ و تحریم و تهدید دشمنان هر چه خواستند بر سر این انقلاب آورده اند اما این انقلاب آبدیده شده و همچنان استوار است.

محمدی خاطرنشان کرد: امسال همه مردم منتظر هستند ببیند همزمان با ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر چه دستاوردهایی از انقلاب را به نمایش می گذارد؛ چه فیلم هایی امسال در ویترین سینمای ایران به نمایش در می آیند؛ شاید برخی مسئولان بگویند اصولاً چنین فیلم هایی وجود ندارند و چون این نوع فیلم ها تولید نشده اند ما به نمایش فیلم های اجتماعی در جشنواره بسنده می کنیم اما در جواب آن ها باید قاطعانه گفت جشنواره «فجر» جشنواره «انقلاب» است و نباید فیلم های تلخ و سیاه اجتماعی در آن جایی داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: مسئولان باید بدانند این از اساس دچار نقص است که ما جشنواره ای راه انداختیم که نسبت با انقلاب داشته باشد اما شاهد فیلم هایی باشیم که هیچ قرابتی با انقلاب ندارند؛ در این جشنواره هر فیلمی نباید راه پیدا کند و داوری شود. اگر چنین است ما باید عنوان شایسته «فجر» را از جشنواره مان حذف کنیم! چه معنایی دارد که ما در زیر سایه این عنوان فیلم هایی را شاهد باشیم که با آن در تضاد هستند؟ قطعاً همانطور که در جشنواره های شعر فجر، تجسمی فجر و... ما شاهد آن هستیم که افرادی اثر ارائه می کنند که نسبت آثارشان با انقلاب رعایت شده در جشنواره فیلم فجر هم باید شاهد این اتفاق باشیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه اتمسفر سینمای ایران و حال و هوای سینمای ایران پرورش دهنده سینماگر انقلابی نیست به این دلیل که مدیران سینمایی سال های اخیر چنین روحیه ای نداشته اند و نمی خواستند فنجان قهوه ای که با سلبریتی ها می خورند بشکند! آن ها می خواهند هم نشینی شان با سلبریتی ها و چهره ها ادامه داشته باشد؛ من شما را ارجاع می دهم به تعظیم کردن یکی از وزاری ارشاد در دولت اقای روحانی که جلوی هنرپیشه دست سوم جلوی هنرپیشه خم شد این وزیر ارشاد ما است! وقتی وزیر ارشاد جلوی یک بازیگر زرد سینما تا کمر دولا می شود چطور می توان انتظار داشت که مدیران سینمایی این دولت مشی انقلابی داشته باشند؟

سردبیر فرهنگی خبرگزاری فارس در پایان افزود: وضعیت جشنواره فیلم فجر مانند مغازه ای شده که بر سر در خود تابلویی نصب کرده که مثلاً فروشنده مواد غذایی است اما وقتی مردم وارد آن می شوند هیچ جنسی که با آنچه بر سر در مغازه نوشته شده پیدا نمی کنند؛ جشنواره فیلم فجر یک عنوان مشخص، صریح و سرراست دارد و ما در این جشنواره تنها باید شاهد حضور فیلم های ارزشی و انقلابی و دارای محتوای غنی و مبتنی بر آرمان های نظام و انقلاب باشیم.

آزمون و خطای بیست و یک ساله ای به نام سینمای رسانه ها/ چرا اراده محکمی برای حل معضلات همه ساله سینمای رسانه ها در جشنواره فجر وجود ندارد؟

مصطفی محمودی منتقد سینما، مدرس دانشگاه و سردبیر برنامه های فرهنگی رادیو نیز با ارسال یک یادداشت به خبرگزاری سینماپرس نوشت: امسال، اهالی رسانه و منتقدان سینمایی، بیست و یکمین سال حضور خود در جشنواره سی و هفتم فجر را به صورت مجزا تجربه می کنند. از سال ۷۶ که به همت زنده یاد سیف الله داد اهالی رسانه و منتقدان سینمای ایران در جشنواره سینمای ویژه ای را به خود اختصاص دادند تا به تماشای آثار شرکت کننده در جشنواره بنشینند ۲۱ سال گذشته و به دلایل مختلف در دو دهه اخیر همواره یکی از معضلات برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر تخصیص مکان مناسبی برای منتقدان و اهالی رسانه بوده است.

در این سال ها بی تعارف مسائل مربوط به سینمای رسانه ها همچنان در آزمون و خطا بوده و اهالی رسانه تجارب مختلفی را از حضور در سینمای مربوط به خود کسب کرده اند. تجاربی که هیچگاه به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق سینمایی نویسان شکل مطلوب و راضی کننده ای نداشته و همواره یک جای کار می لنگیده است.

این چرخه همواره همه مصائب و مشکلات خود را از لحظه ثبت نام و ارائه درخواست برای حضور در جشنواره به رخ سینمایی نویسان کشیده و این مصائب بعضاً تا روز آخر و آیین پایانی جشنواره نیز ادامه داشته است. نحوه صدور کارت، نحوه تحویل کارت، مکان های اختصاص داده شده به اهالی رسانه، پارکینگ، پذیرایی، اینترنت، سیستم ترانسفر جشنواره، چگونگی حضور هنرمندان و دست اندرکاران در سالن رسانه ها، نشست های پرسش و پاسخ و نقد و بررسی، عدم تناسب تعداد درخواست ها با ظرفیت سالن های رسانه، حضور افراد ریز و درشت و بی ربط با حوزه نقد و رسانه به ویژه در روزهای تعطیل مابین جشنواره، همگی از جمله ظاهراً معضلی بوده که در این دو دهه وجود داشته و هیچگاه نیز برطرف نشده و دردآور تر اینکه همچنان این مساله همه ساله باز هم در دایره آزمون و خطا قرار می گیرد.

بدون تردید برای برطرف شدن بخش زیادی از این معضلات می توان راهکارهای عملیاتی بسیار مطلوب با بهره گیری از تجارب موجود تعریف کرد. اما اینکه چرا از تجربه رخدادهای سالیان گذشته در خصوص مسائل مورد اشاره استفاده ای نمی شود و چرا نقاط ضعف و قوت هر دوره (ضعف و قوت به گواه اهالی رسانه) آسیب شناسی نمی شود و اساساً چرا اراده محکمی برای حل معضلات همه ساله سینمای رسانه ها در جشنواره فجر وجود ندارد از ان دست سئوالات و ابهاماتی است که تاکنون بدون پاسخ مانده است.

جشنواره فقط عنوان «فجر» را با خود به یدک می کشد چرا که اساساً فیلم های به نمایش درآمده در این رویداد ارتباطی با واژه و عنوان «فجر» و «انقلاب اسلامی» ندارند/ ما شاهد ساختارشکنی، بی هویت شدن و انحراف شدید در جشنواره فیلم فجر هستیم

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز در این راستا اظهار داشت: جشنواره فقط عنوان «فجر» را با خود به یدک می کشد چرا که اساساً فیلم های به نمایش درآمده در این رویداد ارتباطی با واژه و عنوان «فجر» و «انقلاب اسلامی» ندارند و بدتر از این اتفاق اینکه ما شاهد نمایش و جایزه دادن به فیلم هایی هستیم که بعضاً حتی مغایر با عنوان «فجر» هستند و یا اینکه در ضدیت با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی اند.

وی تأکید کرد: اصولاً جشنواره فیلم فجر در تمامی زمینه ها از ساختار گرفته تا اجرا و از داوری ها گرفته تا انتخاب آثار دچار مشکلات عدیده است؛ این جشنواره دچار نقض غرض شده و بر خلاف هدف و منظور اصلی اش به پیش می رود. ما امروز شاهد آن هستیم که مسئولان و دست اندرکاران سینما جشنواره را فقط به صرف برگزار شدن جلو می برند و برایشان اهداف و دستاوردها و سیاست های این رویداد مهم فرهنگی و هنری ابداً اهمیتی ندارد.

مستغاثی سپس با تأکید بر اینکه ما شاهد ساختارشکنی، بی هویت شدن و انحراف شدید در جشنواره فیلم فجر هستیم اظهار داشت: سال های متمادی است که سینه سوختگان و دلسوزان نظام و انقلاب راجع به انحراف در سینما و جشنواره فیلم فجر هشدار می دهند اما متأسفانه مسئولان و دست اندرکاران کار خودشان را انجام می دهند و نسبت به هشدارهای مهم دغدغه مندان و دلسوزان انقلاب بی توجهند.

این منتقد برجسته سینمای کشور یادآور شد: اصولاً جشنواره فیلم فجر از دوره های ابتدایی برگزاری اش همین شکل و شیوه را داشته و بی هویت بوده است؛ تنها تفاوتی که ما در سال های ابتدایی برگزاری این جشنواره داشتیم این بود که فیلم های دفاع مقدسی در آن زمان بسیار بیشتر از حال حاضر تولید می شدند و مسئولان جوری مدیریت می کردند که تعداد بیشتری از این فیلم ها در جشنواره حضور داشته باشند اما هرچه جلوتر رفتیم تعداد تولیدات ارزشی و دفاع مقدسی و انقلابی به شدت کاهش پیدا کرد و ساختارشکنی در جشنواره بیشتر و بیشتر شد.

تفکیک سینمای رسانه از هنرمندان از اساس غلط است/ «برج میلاد» تنها مکانی است که از هر نظر شایستگی میزبانی اهالی رسانه را در ایام جشنواره دارد

انسیه نجفی عضو علی البدل شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با ارسال یک یادداشت به خبرگزاری سینماپرس نوشت: تفکیک سینمای اصحاب رسانه و هنرمندان تعامل دوستانه و پربار این ۲ قشر را کمرنگ می کند. تجربه سالیان گذشته نمایانگر تاثیرات مثبت حضورتعاملی این ۲ گروه در یک فضای فرهنگی هنری است بدین ترتیب که سبب آشنایی وهمدلی و همفکری ایشان و تبادلات هنری و حرفه ای شده و همکاران رسانه پس از تماشای فیلم به راحتی هنرمندان و سیاستگذاران سینمایی هنری را یافته و به مصاحبه و گپ و گفت می پرداختند اما جداسازی ۲ قشر فرهیخته در سال گذشته نشان داد که دوستان رسانه بایستی از پردیس ملت تا مکان دیگر سفر کنند و به هنرمندان برسند!

بحث دیگر مکان سینمای رسانه است که  پرت بودن آن و فقدان پارکینگ مناسب از جمله مشکلات آن بود؛ شخصاً معتقدم «برج میلاد» از هر نظر مناسب برگزاری جشنواره بود و در حال حاضر هم تنها مکانی است که از هر نظر شایستگی میزبانی اهالی رسانه را در ایام جشنواره دارد. حضور هنرمندان به همراه اهالی رسانه در برج میلاد باعث می شد همه با هم بتوانند تعامل بیشتری داشته باشند و به پویاتر شدن و پربارتر شدن جشنواره کمک کنند.

اگر برای عدم انتخاب برج میلاد به عنوان مکان اصلی استقرار اهالی رسانه بحث صرفه جویی است بهتر می دانیم که خرج های اضافی که هست را حذف کرده اما این مکان را برای حضور اهالی رسانه انتخاب کنیم. یادمان نرود که جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی و فرهنگی ایران عزیز است و هنرمندان و اصحاب رسانه منتخبین فرهنگ وهنر ایران زمین هستند، به نظرم شکوه این رویداد بزرگ در کنار تعامل ۲ قشر زیباتر است؛ به امید رشد فرهنگ و هنر سرزمین زیبایم ایران.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.