دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳

گزارش یک ابهام مالی در جشنواره تجسمی فجر

هنرهای تجسمی

تسنیم: نگاهی گذرا به گزارش عملکرد مالی جشنواره تجسمی فجر، ابهامات بسیاری را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

دو هفته‌ای از شفاف‌سازی معاونت هنری وزارت ارشاد در بحث مالی برگزاری جشنواره‌های فجر می‌گذرد. بررسی هر کدام از گزارش عملکردها، نشان از عدم شفافیت‌شان دارد. در برخی از جشنواره‌ها مانند جشنواره موسیقی فجر، اختلاف هزینه‌ها در سال‌های مختلف آنقدر زیاد است که دهان آدمی از حیرت باز می‌ماند.

جشنواره تجسمی فجر هم از این بابت مستثنا نیست. در اینجا تنها به ذکر یک مورد از ابهامات موجود در گزارش عملکرد مالیِ جشنواره تجسمی فجر می‌پردازیم.

در گزارش عملکرد مالیِ نهمین جشنواره تجسمی فجر در بند چهاردهم برای هزینه‌های ستاد خبری (که شامل حق‌الزحمه عوامل ستاد خبری، تولید خبر، برگزاری دو نشست خبری، پذیرایی، ارتباط با رسانه‌ها، مقاله، خبر سایت، اقلام مورد نیاز و...می‌شود) مبلغ ۲۹۴ میلیون ریال درج شده است.

این رقم درحالی در گزارش مالیِ جشنواره برای ستاد خبری درج شده است که در این دوره از جشنواره تنها پنج نفر به عنوان ستاد خبری در جشنواره مشغول به کار بوده‌اند که از این میان دو نفر از کارمندان موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر هستند، دو نفر خبرنگار و یک نفر به عنوان ویراستار با ستاد خبریِ نهمین جشنواره تجسمی فجر همکاری داشته است.

از این میان و بر اساس تحقیقات، هیچ پولی به کارمندان موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر پرداخت نشده است؛ چرا که آنها از موسسه حقوق ماهیانه می‌گرفته‌اند. تنها حق‌الزحمه دو خبرنگار و یک ویراستار پرداخت شده که آن هم رقمی در حدود چهار میلیون و پانصدهزار تومان بوده است.

حال پرسش این است که باقیِ رقمِ ۲۹۴ میلیون ریال کجاست و به چه سرنوشتی دچار شده است.

در گزارش مالیِ نهمین دوره جشنواره تجسمی فجر در بند دوم و در شرح حق‌الزحمه عوامل جشنواره، «بخش روابط عمومی» هم درج شده است. در حالی که جشنواره تجسمی فجر در نهمین دوره‌اش تنها ستاد خبری داشته است و چیزی به عنوان روابط عمومی وجود نداشته است.

نکته دیگر اینکه نهمین دوره جشنواره تجسمی فجر تنها یک نشست خبری داشته است اما در گزارش مالیِ جشنواره، برگزاری دو نشست درج شده است.

همچنین در گزارش مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ که از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، برای ستاد خبری دهمین دوره‌ی جشنواره تجسمی فجر ۳۹۶ میلیون ریال درج شده است.

این هزینه در حالی پای ستاد خبری نوشته شده است که در دوره‌ی دهم کل افرادی که در ستاد خبری کار می‌کرده‌اند، سه نفر بوده‌اند که یکی از این افراد (مسئول ستاد خبری) کارمند موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر محسوب شده و هیچ پولی بابت دستمزد حضورش در جشنواره به او پرداخت نشده و به دو نفر دیگر در کل مبلغ ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان پرداخت شده است.

حال پرسش اینجاست که از ۳۹۶ میلیون ریالی که برای پول ستاد خبری اختصاص داده شده، باقی پول کجاست و به چه سرنوشتی دچار شده است؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.