دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰

تبدیل خانه کاریکاتور به لانه جریان خزنده فرهنگی؛

پشت‌پرده برکناری شجاعی‌طباطبایی از مدیریت خانه کاریکاتور

سید مسعود شجاعی طباطبایی

سینماپرس: برخی منابع آگاه از تلاش ۹ ساله جریان خزنده فرهنگی به منظور فشل کردن این خانه که صهیونیست‌ها آرزوی تعطیلی‌اش را دارند، خبر می‌دهند.

سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست برجسته کشورمان که از سال ۱۳۷۵ در مدیریت خانه کاریکاتور حضور داشت و با راه‌اندازی سایت «ایران کارتون» و برگزاری جشنواره‌های مختلف، اقدامات تأثیرگذاری در این حوزه رقم زده بود، با نامه‌ای از سوی امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران از سمت خود برکنار شد، البته این اتفاق اواخر سال گذشته در سکوت کامل خبری رخ داد، اما مطالب جهت‌دار یک خبرگزاری متمایل به اصلاح‌طلبان که اتفاقاً نقش بلندگو و تریبون مخالفان شجاعی‌طباطبایی را از چند سال پیش تاکنون ایفا کرده، باعث شد این کاریکاتوریست انقلابی و برخی منابع آگاه دیگر درباره برخی اتفاقات پشت پرده و جریانات نقش‌آفرین در آن توضیحات روشنگرانه‌ای را ارائه کنند.

جرم غیرقابل بخشش مدیر
سید مسعود شجاعی طباطبایی با تأکید بر اینکه تصور نمی‌کردم قضیه رسانه‌ای بشود، می‌گوید: هر جایی که در این مورد بحث شده عمده یا به عبارتی مهم‌ترین دلیل مخالفت با ادامه مدیریت من بر خانه کاریکاتور از سوی مخالفانم این بود که می‌گفتند من فضای خانه کاریکاتور را به سمت مباحث ایدئولوژیک برده و گسترش داده‌ام [!]اگر منظورشان از هدایت خانه کاریکاتور و مسابقات و جشنواره‌ها و... به سمت مباحث ایدئولوژیک، بحث ورود به موضوعاتی مثل برملا کردن پشت پرده و واقعیت اقدامات داعش، کشتار مردم بی‌گناه یمن توسط آل سعود یا اقدامات فرهنگی در زمینه اتفاقات و جریانات تکفیری و تفرقه افکنانه دوستان امریکا و صهیونیست‌ها در کشورهای مسلمان عراق و سوریه است، باید بگویم که بله، ما افتخارمان این است که از مسلمانان و مظلومان جهان دفاع می‌کنیم. مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اینکه مسئولان فرهنگی سابق شهرداری به این مسائل اعتقاد داشتند، در ادامه می‌افزاید: با ورود مدیران و مسئولان جدید در بخش فرهنگی شهرداری تهران اجازه برگزاری برخی برنامه‌ها گرفته شد که دلیل و علت این اقدام‌شان را وجود تمایلات و صبغه سیاسی در برگزاری این برنامه‌های فرهنگی اعلام کردند. خب! ایدئولوژی یعنی چه؟! آن‌ها اجازه ندادند در بحث مسابقه کارتون و کاریکاتوری که در مورد داعش برگزار شد، حتی اسم یا آرم خانه کاریکاتور [به عنوان برگزار کننده یا حامی مسابقه در پوسترهای آن]درج گردد! شجاعی طباطبایی و همکارانش که رادیو اسرائیل در مورد آن‌ها از لفظ «آدمخوار» استفاده می‌کرد، در ادامه می‌گوید: اسرائیلی‌ها معتقدند خانه کاریکاتور یک مکان استراتژیک برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های جمهوری اسلامی است. آن‌ها قدرت و توان تاثیرگذاری فرهنگ و آثار هنری در بین مردم را به خوبی می‌دانند و برای همین است که در بازه برپایی مسابقه کاریکاتور هولوکاست، سران رژیم اسرائیل به دبیر کل سابق سازمان بین‌الملل نامه می‌نویسند و درخواست تحریم هنرمندان شرکت‌کنندگان در این برنامه را می‌کنند. این کاریکاتوریست در ادامه می‌گوید: بودجه خانه کاریکاتور در سال گذشته ۱۶میلیون تومان بود که البته همان رقم ناچیز را هم تأمین نکردند، به کلام بهتر حتی یک ریال آن را هم به ما ندادند تا عملاً فعالیت‌هایمان متوقف شود. خوشبختانه امروز دنیا و هنرمندانش منطق ما را پذیرفته‌اند و این همان درستی منطق نظام است. ما با یک لپ‌تاپ هم به مبارزه با ظلم و ظالم در هر نقطه دنیا که باشد ادامه می‌دهیم.

به خانه برنمی‌گردم!
مدیر سابق خانه کاریکاتور ایران با تأکید بر اینکه من به خانه برنمی‌گردم، خاطر نشان می‌کند: آن چیزی که من در موردش بسیار نگران بودم و از آن ترس داشتم این مسئله بود که اسرائیل و صهیونیست‌ها با از کار افتادن خانه کاریکاتور خوشحال می‌شوند چراکه آن‌ها این مرکز را یک پایگاه استراتژیک برای نظام اسلامی می‌دانند. وی در پایان خطاب به صهیونیست‌ها می‌گوید: خوشحال نباشید! چون به زودی با تو دهنی‌های زیادی برمی‌گردیم. خوشبختانه در کشورمان رویش‌های انقلاب صدها هنرمند با همین دغدغه و رویکرد ضدصهیونیستی است.

پشت پرده چه خبر است؟
تا چند ماه پیش بیشترین بحثی که درباره سیدمسعود شجاعی طباطبایی و خانه کاریکاتور ایران در بین رسانه‌ها و حتی سیاستمداران مطرح بود، برپایی نمایشگاه ها، مسابقات و جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی کاریکاتور و کارتون با عناوینی مثل مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «پایان یک داعش»، جشنواره کاریکاتور «ترامپیسم»، «هولوکاست ۱ و ۲» و... بود. برکناری مدیر خانه کاریکاتور ایران و زمزمه‌های انتصاب یک کاریکاتوریست با سابقه محکومیت امنیتی به جای او، تنها یک برگ از مثنوی صدمن کاغذ تلاش جریان منکوب کننده اقدامات انقلابی در خانه کاریکاتور است، چه اینکه برخی منابع آگاه از تلاش ۹ ساله جریان خزنده فرهنگی به منظور فشل کردن این خانه که صهیونیست‌ها آرزوی تعطیلی‌اش را دارند، خبر می‌دهند. شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی مدیران بالادستی در شهرداری تمایل دارند چهره‌های هنری اصلاح‌طلب در رأس خانه کاریکاتور قرار گیرند و اصلی‌ترین گزینه‌ای که مدنظر دارند، هادی حیدری است. حیدری فرزند عضو اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی و کاریکاتوریست روزنامه‌های اصلاح‌طلب است.

وی هفته پیش با انتشار طرح دو پهلوی «سرانجام خشونت» درباره حادثه تروریستی اهواز، حاشیه‌ساز شد. دبیر اسبق شورای مرکزی حزب منحله مشارکت در سال ۹۱ هم با کاریکاتور «چشم‌بندان» جنجال آفرید که به توقیف روزنامه شرق انجامید.

حیدری در سال ۱۳۹۴ پس از محکومیت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار کاریکاتور در مطبوعات، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یک منبع آگاه در رابطه با اتفاقات خانه کاریکاتور به خبرنگار «جوان» می‌گوید: ریشه اصلی این اتفاقات به ۹ سال پیش و شکل‌گیری بحث لزوم تحریم و تعطیلی برنامه دوسالانه کاریکاتور در تهران از جانب برخی از حامیان فتنه ۸۸ برمی‌گردد. در واقع تعدادی از کاریکاتوریست‌ها به همراه هادی حیدری نزد شجاعی طباطبایی می‌روند تا از وی بخواهند که دوسالانه را در همان نقطه (ایجاد زمینه‌های لازم برای برپایی جشنواره) به دلیل آنچه آن‌ها رخ دادن تقلب می‌دانند، متوقف کند. بعد از این کار یک بیانیه‌ای با عنوان «بیانیه مهم کاریکاتوریست‌های ایرانی پیرامون حوادث اخیر و تحریم نهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران، با مطلع روزهای اشک و خون...» منتشر شد که در میان امضاکنندگان آن نام حیدری کاریکاتوریست هتاک روزنامه شرق هم وجود دارد، البته در تاثیرگذاری بر روزگار امروز خانه کاریکاتور به غیر از هادی حیدری نمی‌توان از نام و نقش افرادی مثل کیوان زرگری، علی درخشی، امین مویدی و البته پوشش رسانه‌ای مخالف‌خوانی‌های این افراد که در دوره‌های زمانی خاصی انجام می‌شد با میدانداری یک خبرگزاری نزدیک به اصلاح‌طلبان به سادگی عبور کرد. در تمام این مخالف‌خوانی‌ها و جریان‌سازی‌ها نقش هادی حیدری که با انتشار متنی بلندبالا در صفحه شخصی خود، از برکناری شجاعی‌طباطبایی ابراز خرسندی و تأکید کرده که از ۱۵ سال گذشته منتقد سیاست‌های وی بوده غیرقابل انکار است. همین پررنگ بودن نقش‌آفرینی‌هاست که گمانه‌زنی برای اشغال پست مدیریت خانه کاریکاتور را به سمت مدیریت احتمالی وی در خانه کاریکاتور هدایت می‌کند.
* روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.