یکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳

لزوم ورود خانه تئاتر بر قیمت‌گذاری بلیت نمایش‌ها

نمایش می سی سی پی نشسته می میرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با اذعان بر وجود خلأ قانونی در زمینه قیمتگذاری بلیت تئاتر و تأکید بر لاکچری نشدن این هنر گفت: قیمت بلیت‌های نمایش «می سی سی پی» کاهش می‌یابد.

نمایش «می سی سی پی نشسته می‌میرد» به کارگردانی همایون غنی‌زاده که سال ۹۵ نیز در تالار وحدت اجرا شده است، بار دیگر روی صحنه می‌رود، اما نرخ ۲۰۰ هزار تومانی بلیت آن ـ با توجه به وضعیت معیشتی مردم ـ حاشیه‌ساز شده است.  

با توجه به اینکه چنین قیمتی در تئاتر مرسوم نیست، این سؤال مطرح می‌شود که مسئول نظارت بر قیمتگذاری بلیت‌های تئاتر چه نهادی است؟ 

شهرام کرمی مدیرکل امور هنرهای نمایشی وزارت ارشاد درباره این وضعیت و قیمت‌گذاری بلیت‌های نمایش‌ها گفت: این موضوع بلیت‌فروشی را از دو جهت می‌توان بررسی کرد؛ نخست اینکه به تناسب شرایط اقتصادی جامعه و افزایش قیمت کالاها در همه حوزه‌ها طبیعی است که ما سالانه شاهد افزایش قیمت محصولات هنری هم باشیم.

وی در این باره افزود: اما این افزایش قیمت‌ها باید معقول باشد نه غیر معقول! آنچه به عنوان بهای گزاف تئاتر سنجیده می‌شود در واقع یک قیمت واقعی است اما در این زمینه ما معتقدیم که اگر این قیمت واقعی صورت بگیرد به نظر می‌رسد که ما تئاتر را به عنوان یک کالای خاص یا بسته فرهنگی لاکچری عرضه می‌کنیم و این جایز نیست.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بلیت‌های نمایش «می سی سی پی نشسته می‌میرد» گفت: زمانی که متوجه این افزایش قیمت‌ها شدیم، با آقای صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی صحبت کردیم، قرار شد بررسی و با کارگردان صحبت کنند و تا جای ممکن قیمت را کاهش دهند؛ این صحبت ما دیروز اتفاق افتاد.

کرمی اظهار داشت: آنچه در قانون تعریف شده این است که اداره کل هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد حق ورود و قیمتگذاری بلیت سالن‌ها به ویژه سالن‌های بخش خصوصی را ندارد و صنف باید در این زمینه وارد شود. بلیت سینما را الان خود صنف خانه سینما یا خود سینماگران تعیین می‌کنند. تالار وحدت هم به عنوان یک بخش خصوصی و خودگردان عمل می‌کند و بنیاد و هیئت مدیره دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که پس چرا تالار وحدت از بودجه دولتی استفاده می‌کند، گفت‌: درست است بخشی از بودجه تالار وحدت عمومی است، چرا که زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود، هر چند مستقل است و من هم از همین نکته استفاده کردم و از آقای صفی پور درخواست این کاهش قیمت را داشتم. 

* لزوم ورود خانه تئاتر بر قیمت‌گذاری بلیت نمایش‌ها

کرمی افزود: در زمینه بهای بلیت در سالن‌ها ما دچار این خلأ قانونی هستیم، خوشبختانه در این زمینه ما گفت‌وگویی با خانه تئاتر انجام دادیم و به نظرم اتفاقات خوبی در آینده در این زمینه خواهد افتاد. باید صنف را فعال کنیم و می‌توانیم مجری سیاست‌گذاری صنف در تعیین قیمت بلیت تئاتر باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تا به حال رایزنی با خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی درباره قیمت‌گذاری بلیت تئاتر صورت نگرفته بود، گفت: تا به حال شاید ضرورتی احساس نمی‌شد، چرا که نرخ بلیت‌های تئاتر معقول بود و چون در این زمینه اعتراضی وجود نداشت، کسی ورود نمی‌کرد. اما الان این ضرورت احساس شده که صنف باید در زمینه قیمت‌گذاری بلیت ورود کند و ما هم مجری آنچه که خانه تئاتر مصوب کنیم خواهیم بود.

کرمی یادآور شد: پس باید به تدوین آیین نامه و مصوبه برای کنترل نرخ بلیت‌های تئاتر روی بیاوریم. طبق آنچه در قانون تعریف شده این مسئولیت به عهده مرکز نیست صنف می‌تواند در این زمینه ورود کند اگر به عهده ما بود ما همین الان هم مصوب کرده و نرخ بلیت را ابلاغ می‌کردیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.