شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶

در جشنواره فیلم کودک برگزار شد؛

تجلیل از کارنامه هنری فریال بهزاد/ بهزاد: می خواهم فیلم کودک بسازم و امیدوارم بعد از سال ها شرایط کارم فراهم شود

مراسم بزرگداشت فریال بهزاد در سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: آیین بزرگداشت فریال بهزاد در قالب ویژه‌برنامه سی‌ویکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سینما فلسطین اصفهان برگزار شد؛ بهزاد در این برنامه گفت: می خواهم فیلم کودک بسازم و امیدوارم بعد از سال ها شرایط کارم فراهم شود.

به کزارش خبرنگار اعزامی سینماپرس به جشنواره جهانی فیلم کودکس سینما فلسطین اصفهان عصر امروز شنبه ۱۰ شهریورماه میزبان برگزاری اولین آیین گرامیداشت های سی و یکمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در قالب تجلیل از یک عمر فعالیت هنری فریال بهزاد در حوزه سینمای کودکان و نوجوانان بود.

فریال بهزاد هنرمند پیشکسوت سینمای کودکان و نوجوانان در ابتدای این برنامه که اجرای آن را امیرشهاب رضویان کارگردان و تهیه کننده سینما برعهده داشت، درباره علایق سینمایی خود گفت: دلیل اصلی علاقه ام در این سال ها به سینمای کودک شاید این بود که خودم مادر دو کودک هستم و همیشه دوست داشتم برای آنها کاری بسازم و سرگرمشان کنم. «کاکلی» را زمانی ساختم که تنها یک فرزند داشتم و داستان آن فیلم در اصفهان قدیم می گذشت که خاطرات جذابی هم از آن فیلم داشتیم.

بهزاد پس از مرور یکی از خاطراتش از زمان تولید فیلم «کاکلی» صحبت های خود را خطاب به نوجوانان حاضر در سالن اینگونه ادامه داد: من خیلی موافق تخیل و سینمای فانتزی هستم. یکی از بهترین کارهایی که کودکان و نوجوانان می توانند انجام دهند، این است که درباره رویاها و آرزوهایشان فیلم بسازند. همه چیز در عالم ریشه در همین تخیل ها و رویاهای آدم ها دارد.

وی با تاکید بر اهمیت رویا عنوان کرد: هر رویایی شاید به نظر عده ای خنده دار باشد اما همین که کودک خودش به رویاهایش بها دهد، بسیار حائز اهمیت است. از همین فرآیند هم فیلمسازان آینده می توانند متولد شوند.

کارگردان و نویسنده «دره شاپرکها» ادامه داد: کودکی من در جنگل های گرگان گذشت و سرشار از تخیل ها و آرزوها بود. شاید از جنگل های آن روز امروز چیزی نمانده باشد اما کودکان امروز ابزارهایی مانند تلفن همراه در اختیار دارند که می توانند رویاهایشان را به تصویر درآورند. از این منظر کودکان امروز خوشبخت تر از ما هستند.

در ادامه این بزرگداشت آفرین عدیلی به نمایندگی از داوران و خبرنگاران نوجوان مدرسه سینمایی جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان، متنی را در بزرگداشت فریال بهزاد قرائت کرد.

غلامرضا آزادی فیلمبردار آثار سینمای کودک و نوجوان و همسر فریال بهزاد در ادامه و به دعوت امیرشهاب رضویان روی سن آمد و درباره آشنایی و همراهی با فریال بهزاد گفت: روزی که وارد دانشکده صداوسیما شدم دوربینی داشتم که با آن تصویر گرفتم و سوژه آن عکس بعدها شد همسرم.

وی ادامه داد: در طول دوران دانشجویی سفرهای دسته جمعی زیادی می رفتیم که حاصل آن سفرها فیلم هایی بود که مشترکا با خانم بهزاد می ساختیم. از این نظر کارمان تبدیل به زندگی مان شد و نه اینکه زندگیمان تبدیل به کار شود.

درخواست فریال بهزاد از علیرضا رضاداد مشاور ارشد سازمان سینمایی و حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مسئولان سینمایی حاضر در سالن برای حمایت از ساخت فیلم تازه اش در اصفهان از نکات جالب این آیین بزرگداشت بود.

وحید نیکخواه آزاد تهیه کننده و کارگردان باسابقه سینمای کودک هم در سخنان کوتاهی در این مراسم گفت: خانم بهزاد نسبت به همه سینماگران کودک و نوجوان بعد از انقلاب پسشکسوت هستند و می توان او را خط شکن دانست. هر وقت نام خانم بهزاد و آقای آزادی می آید دلم پر از این غصه و حسرت می شود که چرا بچه های امروز تا این اندازه از هنر این زوج محروم هستند.

وی ادامه داد: چقدر خوشحالم که امروز اعلام کردند قصد ساخت فیلم تازه ای را دارند و چقدر خوشحال ترم که این فیلم را در اصفهان می سازند. بزرگداشت واقعی خانم بهزاد وقتی است که سال آینده با فیلم تازه شان در جشنواره حاضر باشند و برای دریافت جایزه روی سن بیایند.

پخش کلیپی از کارنامه فریال بهزاد و نمایش بریده هایی از فیلم های سینمایی کاکلی، مرد نامرئی و دره شاپرکها به کارگردانی این هنرمند بخش های دیگری از این آیین بزرگداشت بود.

ناصر صفاریان منتقد و مستندساز دیگر سینماگران حاضر در این برنامه بود که درباره کارنامه هنری فریال بهزاد گفت: نکته مهم درباره کارنامه فریال بهزاد این است که او در سال هایی فیلم کودک می ساخت که شرایط بسیار متفاوت از امروز بود.

وی ادامه داد: سال های کودکی من در التهاب انقلاب و جنگ گذشت و سال هایی نبود که بتوان انتظار شادابی و نشاط از دوران کودکی داشت. عموم سرگرمی ما محدود به یک شبکه تلویزیونی بود. در آن سال ها ساخته شدن فیلمی از جنس «کاکلی» یک اتفاق فوق العاده بود.

صفاریان تاکید کرد: فانتزی ای که فریال بهزاد وارد سینما کرد، از جنس سینمایی که گهگاه در ویدیوها می دیدیم نبود. هم داستان «کاکلی» که اقتباسی از داستان هوشنگ مرادی کرمانی بود و هم قصه «دره شاپرکها» برآمده از فرهنگ و ادبیات ایرانی بود و این نکته را هم نمی توان در کارنامه سینمایی او نادیده گرفت. 

طهماسب صلح جو منتقد سینما نیز در این مراسم گفت: پیش از آنکه اظهار امیدواری کنم که این بزرگداشت زمینه ای برای بازگشت دوباره فریال بهزاد به میدان باشد، می خواهم از اهمیت خاطرات بگویم. قطعا پدران و مادران نوجوانان امروز از آثار هم دوره های خانم بهزاد خاطرات شیربن بسیاری دارند. این نسل تلاش بسیاری کردند که خاطراتی زیبا و ماندگار از خود به یادگار بگذارند.

وی افزود: تصور کنید خانم بهزاد بخواهد «دره شاپرکها» را با تکنیک روز بازسازی کند، حتما حاصل آن برای نسل جدید هم تبدیل به بستری برای خاطره سازی خواهد شد. هر اتفاقی یک لحظه آغاز دارد و اولین ها همواره شایسته احترام هستند و نباید اجازه دهیم برخی با بی مبالاتی روی نام آنها خط بکشند.

علیرضارضاداد دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به عنوان سخنران پایانی این مراسم در سخنان کوتاهی گفت: برایم سخت است درباره کارنامه فریال بهزاد صحبت کنم. آشنایی ما به همان سال هایی برمی گردد که با خانم بهزاد در گروه کودک تلویزیون بودیم. پیش از انقلاب هم جریان سینمای کودک داشتیم اما نگاه واقع گرا در آن دوران حاکم بود. به نظرم خوشحال کننده است که غفلت این سال ها نسبت به کارنامه ایشان را جبران کردیم. از زحمات فریال بهزاد سپاسگزاریم و خوشحالم که می خواهند در اصفهان فیلم تازه ای بسازند. نه فقط حمایت که هر تلاشی بتوانم می کنم تا این فیلم به سرانجام برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.