چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

گلایه های هنرمند پیشکسوت نمایش های آیینی و سنتی؛

انصافی: شعار حمایت از هنرمندان را می دهند اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد/ گویا مسئولان و مدیران نمی خواهید ما کار کنیم و اصلاً وجود داشته باشیم

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی با انتقاد از شرایط کنونی تئاتر به ویژه در بخش نمایش های آیینی و سنتی گفت: متأسفانه مسئولان شعار حمایت از هنرمندان را می دهند اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد، گویا آن ها دوست ندارند که ما کار کنیم و به همین علت هم ما این روزها بیکار و خانه نشین شده ایم.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چند وقت پیش بنده نمایشی با عنوان «شهر بی گدا» در ۲ فرم مختلف بزرگسال و کودک آماده کردم که متن آن نوشته دکتر دولت آبادی بود؛ ما برای بازبینی فرم کودک این نمایش به تالار هنر رفتیم که در آن زمان خانم مقتدی اداره آنجا را بر عهده داشتند و بعد از بازبینی نمایش به ما گفتند که این کار در اولویت ما نیست و به همین دلیل ما برای اجرای بخش بزرگسال این نمایش به تماشاخانه سنگلج مراجعه کردیم که متن را از ما گرفتند و گفتند بررسی می کنیم و به شما اطلاع می دهیم!

وی ادامه داد: جالب آنجا است که قانونی تعیین شده که گروه های نمایشی در تالار هنر هر ۲ سال یک بار و در تماشاخانه سنگلج تنها سالی یک بار اجازه دارند کار روی صحنه ببرند که برای گروه نمایش ما زمان هر ۲ سر رسیده اما هنوز هم هیچ خبری مبنی بر اجرا در این تالارها نیست!

این سیاه باز پیشکسوت کشور خاطرنشان کرد: چند وقت قبل که من برای پیگیری مجدد به تماشاخانه سنگلج رفتم خانم مقتدی که از تالار هنر به سنگلج منتقل شده و اداره این تماشاخانه را در دست گرفته اند به من گفتند اسم شما اصلاً در لیست ما نیست و ما هم تا پایان سال برنامه ریزی های مان را انجام داده ایم و ظرفیت تماشاخانه پر است؛ این اتفاق در حالی افتاد که پیش  از این قرار بود ما بعد از ایام ماه های محرم و صفر نمایش مان را در سنگلج روی صحنه ببریم و من نمی دانم این اتفاقات از کجا نشأت می گیرد؟

انصافی با انتقاد از وضعیت فعلی تئاتر کشور تصریح کرد: امروزه جز بنده، آقای فتحعلی بیگی و چند کارگردان انگشت شمار دیگر چه کسی در حوزه کارهای سیاه بازی و آیینی سنتی کار انجام می دهد که برای ما امکان کار و فعالیت فراهم نمی کنند؟ این اتفاقات چه معنایی دارد و ما چرا نباید کار کنیم خدا می داند!؛ وقتی ما به مسئولان و مدیران می گوییم که گویا شما نمی خواهید ما کار کنیم و اصلاً وجود داشته باشیم با تعارف به ما می گویند نه شما عزیز هستید اما در عمل هیچ گونه حمایتی از ما ندارند.

کارگردان نمایش «نوروز خوانی» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه همراه با علی فتحعلی نمایشنامه ای راجع به «پیش پرده خوان ها» آماده کرده ایم اظهار داشت: بنده ضمن آماده کردن این نمایشنامه این روزها مشغول نگارش کتابی راجع به پیش پرده خوان ها هستم؛ تاریخچه پیش پرده خوانی بسیار غنی است؛ بزرگانی از هنر ایران همانند مرتضی احمدی، مجید محسنی، نصرت کریمی، عزت الله انتظامی و... کار خود را با پیش پرده خوانی آغاز کرده اند و بعد به کمدی خوانی رسیده اند.

وی ادامه داد: همین پیش پرده خوانی و کمدی خوانی قدیم این روزها به اسم «استندآپ کمدی» شناخته می شود و کمی ظاهرش فرق کرده است؛ علی فتحعلی که یکی از بازیگران و پیش پرده خوانان بسیار متبحر است با من در اجرای نمایش «عبدلی و فتحعلی» همکاری خواهد داشت. ما این روزها درگیر و دار گرفتن مجوز برای این نمایش هستیم که شاید بعد از ایام محرم و صفر در فرهنگسرای فردوس روی صحنه برود.

انصافی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این نمایش می تواند برای یکایک کسانی که به تئاتر و هنر بازیگری علاقه مند هستند یک کلاس درس غیرمستقیم باشد و آن ها را با تاریخچه تئاتر و بازیگری در کشورمان آشنا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.