یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

با حضور پیشکسوتان تئاتر

مراسم اهدای دومین نشان داوود رشیدی برگزار شد

مراسم اهدای دومین نشان داوود رشیدی

سینماپرس: مراسم اهدای نشان داوود رشیدی شب گذشته ۳ شهریور ماه با تجلیل از جلال ستاری، رخشان بنی‌اعتماد، محمد مساوات و مجتبی پورطهماسب در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اهدای دومین نشان داوود رشیدی شب گذشته ۳ شهریور ماه با حضور هنرمندان پیشکسوت تئاتر در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

اجرای این مراسم را منصور ضابطیان برعهده داشت که در ابتدای برنامه با گرامیداشت یاد و خاطره عزت الله انتظامی و همکاری هایی که با داوود رشیدی داشته است از حضار در سالن خواست که به احترام وی یک دقیقه سکوت کنند.

ضابطیان با اشاره به اینکه عنوان این دوره اهدای نشان داود رشیدی «تالارهای نمایش، صحنه‌های زندگی» نام دارد از حسینعلی طباطبایی، اولین مدیر تماشاخانه سنگلج یاد کرد و ابراز امیدواری کرد امسال که پنجاهمین سالروز تاسیس تالار مولوی است سالن کوچک این تالار به نام پری صابری موسس این تماشاخانه نامگذاری شود.

در ادامه کلیپی از اولین دوره برگزاری این مراسم به نمایش درآمد و سپس ضابطیان از احترام برومند دعوت کرد که روی سن حضور پیدا کند.

احترام برومند پس از پخشی از نمایش دیکته به کارگردانی رشیدی دهه چهل و نمایش های سنگلج را درخشان خواند که به موضوعات سیاسی و اجتماعی آن روزها می‌پرداخت.

وی از رشیدی و بیضایی و دیلمقانی و رادی نام برد که برخی از مهمترین آثار آن دوران را در این سالن روی صحنه بردند و گفت این نمایش‌ها همگی به بحران‌های جامعه ایرانی می‌پرداختند. آثار آینه تمام نمایی از بحران‌ها و سلطه در آن دوران بود که گاه با واقع‌گرایی و گاه در قالب استعاره با مخاطبان سخن می‌گفتند.

برومند روایت‌های آن را به سبب مستقل بودن از گفتمان سلطه آن زمان روایتی صادقانه دانست و  از همین رو گفت برای همین است که سنگلج حافظه تاریخی تئاتر است.

برای اهدای نخستین نشان فرهاد و لیلی رشیدی روی صحنه آمدند تا نشان رشیدی را به جلال ستاری اهدا کنند.

با پخش کلیپی درباره جلال ستاری پژوهشگر، محقق و اسطوره شناس ایرانی مشخص شد که قرار است اولین نشان داوود رشیدی به جلال ستاری اهدا شود. ستاری به دلیل نامساعد بودن شرایط جسمانی اش نتوانسته بود در این مراسم حضور پیدا کند که لاله تقیان همسر وی این نشان را از جانب او دریافت کرد.

تقیان همسر جلال ستاری از قول این پژوهشگر بیان کرد: جلال از همه تشکر کرد و گفت من آنجا هستم. با داود هستم. مثل همان ۶۰، ۷۰ سال پیش.

در ادامه جواد مجابی نویسنده، شاعر و طنزپرداز روی سن دعوت شد تا درباره جلال ستاری صحبت کند. وی درباره این پژوهشگر گفت: ستاری نمونه یک روشنفکر فرهنگی خلاق است. روشنفکر خلاق یعنی کسی که نقد خردورزانه دایمی راجع به وضعیت بشری برای مخاطبان خود دارد. او منتقد خردمندی بوده که به طور مستمر کار کرده و مخاطبان اصلی او کسانی هستند که شیفته فرهنگ ایران‌اند.

مجابی ادامه داد: ستاری حدود ۱۰۰ کتاب نوشته است که به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین بخش، اسطوره‌شناسی در جهان و شناساندن فرهنگ و اساطیر ایرانی است. او کتاب‌هایی نوشته است که به صورت عمیق و گسترده اسطوره های ایرانی را مطرح کرده‌اند. ستاری اشراف زیادی بر فرهنگ ایران دارد و به این ترتیب توانست نمادهای ایرانی را رمزکاوی و رازگشایی کند.  

وی ادامه داد: ستاری در کنار فعالیت‌های تحقیقاتی و تالیفی به ادبیات نمایشی هم توجه داشته و کتاب‌های بسیار دقیق و عالمانه‌ای نوشته است. در بخش سوم فعالیت های او به نقد و تحلیل فرهنگی می رسیم که مجموعه این کارها نشان می‌دهد او اندیشمندی است که یک لحظه در برابر مشکلات عقب نمی‌نشیند و با اراده قوی برای کمک کردن به نسل جوان، بخش مهمی از تاریخ را به نسل بعدی منتقل می‌کند. به همین دلیل تا چندین نسل مدیون کوشش‌های خلاق او خواهیم بود.

بعد از صحبت های مجابی با پخش بخش هایی از نمایش «چشم به راه گودو» پنجاهمین سال اجرای این اثر نمایشی گرامی داشته شد.

آتیلا پسیانی برای اهدای جایزه دوم به محمد مساوات روی صحنه آمد و گفت: من از رشیدی در جامعه‌ای که جوان را برابر جهل می‌داند و استعدادهای جوانان را می‌کشد، رشیدی همواره حامی جوانان بود. بیست سال پیش وضعیت تئاتر تجربی مناسب نبود اما آرام آرام کسانی پیدا شدند که واقعا مایه مباهات ما شدند از جمله محمد مساوات.

مساوات پس از دریافت این جایزه با جذاب بودن این شب گفت به این جایزه احتیاج داشته چون جایزه چیز خوبی است.

با پخش تصاویری از صحبت های رخشان بنی اعتماد و مجتبا میرطهماسب درباره فیلم «توران خانم» و چگونگی تولید این فیلم و مجموعه «کارستان» مشخص شد که دریافت کنندگان سومین نشان داوود رشیدی رخشان بنی اعتماد و مجتبا میرطهماسب هستند.

پیش از دریافت نشان، فیروزه صابر مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان درباره پروژه «کارستان» و همکاری با بنی اعتماد و میرطهماسب سخن گفت.

باران کوثری به نمایندگی رخشان بنی‌اعتماد این جایزه را دریافت کرد و علت عدم حضور را جراحی این کارگردان عنوان کرد. پیامی ویدئویی از بنی‌اعتماد منتشر شد که در آن گفت: اینکه مجموعه کارستان مورد توجه خانواده رشیدی قرار گرفته است برای اعضای کارستان اهمیت و باارزش است.

در پایان مراسم از کارآفرینانی که در پروژه «کارستان» درباره شان فیلم ساخته شده بود و کارگردانان این مجموعه دعوت شد تا روی سن حاضر شوند.

در این مراسم افرادی چون شهرام کرمی، مهدی شفیعی، احترام برومند، لیلی رشیدی، فرهاد رشیدی، علیرضا تابش، ایرج راد، حبیب رضایی، باران کوثری، آتیلا پسیانی، هوشنگ گلمکانی، عباس یاری، راضیه برومند، بهرام شاه محمدلو، عادل بزدوده، داریوس اسدزاده، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان، هوشنگ مرادی کرمانی، جهانگیر کوثری، پوریا عالمی، اصغر همت، منیژه حمکت، داریوش اسدزاده، اصغر دشتی، محسن میرزایی، لاله تقیان، رضا بابک، حسن معجونی، محمود بصیری، شبنم فرشادجو، نوید محمدزاده، فرشته طائرپور، فریدون عموزاده خلیلی، شمسی فضل الهی، روح الله جعفری، افسانه ماهیان، حمید پورآذری و ... حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.