جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

قائم مقام معاون سیما:

دغدغه مرحوم «دری» هویت، استقلال و عزت ایران بود

رضا پورحسین

سینماپرس: رضا پورحسین، گفت: سیدضیاءالدین دری کارگردانی بود که هنر را برای هنر نمی خواست. هنر از نظر او بایستی در خدمت هویت، استقلال و عزت ایران اسلامی باشد.

به گزارش سینماپرس، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما درباره ویژگی های سیدضیاالدین دری گفت: سیدضیاالدین دری حاصل یک عمر تجربه، مطالعه و دغدغه است. برای اینکه به لحاظ شخصیتی انسانی وارسته، خوش خلق و اهل تعامل بود به لحاظ فکری دغدغه مهمی درباره هویت و استقلال داشت. یعنی درباره استقلال ایران از القای هیچ محتوا و اندیشه و به منصه ظهوررساندن هیچ مفهومی دریغ نکرد.

وی تاکید کرد: دغدغه اندیشه ای و محتوایی درباره استقلال ایران را با قدرت فزاینده و روایت نفوذ فرهنگی و سیاسی به "کیف انگلیسی" و "کلاه پهلوی" آورد. همان نفوذی که در دوران رضاخان به واسطه مداخله ها و روحیه استعمارگری های فرانسه و انگلیس اتفاق افتاد. که البته در آن زمان با اندیشه های برخی از طیف های روشنفکر مرعوب همراه بود. این افکار و اندیشه های آلوده در آثار سیدضیاالدین با فرهیختگی و هنرمندی بلامنازع روایت شد.

پورحسین با اشاره به دغدغه های ضیاالدین دری در نمایش هنرمندانه حقیقت های تاریخی، تصریح کرد: ضیاالدین دری به شکل شفاهی دغدغه های تاریخی در بستر موقعیت ها و اتفاقات تاریخی داشت. همین موضوع "سنجرخان" که آن‌ مرحوم پژوهش کرده  و سناریو یی در حدود ۲۶ قسمت آماده شده بود و پیشنهادهای دیگری هم داشتند. آرزوی سیدضیاالدین دری ساخت سریال حضرت زینب(س) بود که برآورده نشد. که البته این کار در حد یک طرح کلی بود.  

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری این روزها می گویند تلویزیون آن طور که باید و شاید با طرح های ضیاالدین دری رفتار نکرد که گاهی بین سریال هایش فاصله افتاد که کارهای بیشتری توسط این کارگردان خلق نشد، اظهار داشت: این طور نیست و ضیاالدین دری ارتباط خوبی با تلویزیون داشت. اینکه میان کارها و سریال های ایشان فاصله می افتاد دلایل مرسوم فنی و هنری داشت. واقعا یک کارگردان پروژه های تاریخی و اصطلاحا الف تلویزیون همواره نمی توانند کارهای نمایشی این چنینی کار کنند. گاهی طرح ها تکمیل نشده اند و گاهی هم به مسئله بودجه برمی گردد. مسئله بودجه موضوعی است که این روزها رسانه ملی را تحت فشار قرار داده است. کارهای بزرگ و فاخر از این جهت مشمول این معضل بودجه ای شدند که این پروژه های الف دیر به سرانجام می رسید.

قائم مقام معاون سیما درباره بازپخش سریال هایی مثل "کیف انگلیسی" و "کلاه پهلوی"، تاکید کرد: اتفاقا بازپخش سریال "کلاه پهلوی" از شبکه افق روی آنتن می رود بسیار پربیننده است و خودم به دلیل علاقه ام به پرداخت های علمی و فاخر تاریخی مرحوم دری دنبال می کنم. البته پیش از این هم تکرار شده و بالاخره ایرادی ندارد در شبکه های غیرسراسری هم بایستی تکرار شود. ناگفته نماند که "کیف انگلیسی" همان طور که تا الان از شبکه های زیادی پخش شده، این روزها روی آنتن شبکه شما می رود از شبکه های سراسری هم پخش می شود. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که شبکه های سراسری عمدتا تولیدات را روی آنتن می برند و دیگر شبکه ها رسالت بازپخش دارند. مگر یک بار و یا در مناسبتی، کاری را تکرار می کنند. مثلا شما "مختارنامه" را یک بار به طور بازپخش در شبکه یک و به صورت خلاصه شده و بنابر مناسبتی در شبکه های اصلی دیده اید. این یک نکته مرسومی در پخش و بازپخش آثار نمایشی است.   

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این چند روزی که ضیاالدین دری را از دست داده ایم باور ما بر این است که یکی از ارکان خلق آثار بزرگ و فاخر نمایشی ایران را از دست داده ایم. حقیقتا دری اهل دغدغه و فرهنگ دوست بود. او کارگردانی بود که هنر را برای هنر نمی خواست. هنر از نظر مرحوم دری بایستی در خدمت هویت، استقلال و عزت ایران اسلامی باشد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.