شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰

گزارشی از سریال‌های زنده‌یاد دُرّی،

کارگردانی که در نقد استعمار پیر انگلیس تبحر داشت

سید ضیاءالدین دری در رونمایی از مستند رمز و راز ملکه

سینماپرس: ضیاءالدین درّی از معدود کارگردان‌هایی بود که هدف اصلی سریال‌هایش رو کردن دست استعمارگران انگلیسی بود و در دو مجموعه‌ای که برای رسانه ملی ساخت، این را به خوبی به نمایش گذاشت.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاءالدین دری که سالها با بیماری کبد دست و پنجه نرم می‌کرد، در مرداد امسال جهت پیوند کبد به بیمارستان صدرا در شیراز منتقل شد و عمل پیوند کبد را با موفقیت پشت سر گذاشت، اما صبح دیروز (جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷) به دلیل عوارض عفونی بعد از جراحی پیوند کبد، درگذشت. پیکر این هنرمند فقید امروز در شاهچراغ تشییع و روز دوشنبه در تهران تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

درست است که دری با سریال‌های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» به شهرت رسید و میان مخاطبان جا باز کرد اما او از سینما پا به تلویزیون گذاشته بود. اولین فیلمی که وی به عنوان کارگردان در آن حضور داشت، «صاعقه» بود که در سال ۱۳۶۳ به تولید رسید.

دری متولد سال ۱۳۳۲ بود و تحصیلات خود را در رشته علوم ارتباطات به صورت نیمه کاره رها کرد. او اما بعد از سالها کارگردانی در سینما و تولید فیلم‌های «سینما سینماست»، «باد و شقایق»، «لژیون»، «عشق ممنوع»، «من و دبورا» در سال ۷۸ به تلویزیون آمد و سریال «کیف انگلیسی» را ساخت و بعد از آن «کلاه پهلوی» را به عنوان دومین سریال خود انتخاب کرد.

** کارگردانی که در نشان دادن استعمار انگلیس تبحر داشت

ضیاءالدین دری از معدود کارگردان‌هایی بود که سریال‌هایش بر اساس رو کردن دست استعمار پیر انگلیس بود.

در دوران موسوم به دهه طلایی آزادی، منصور ادیبان فردی سیاست‌مدار و تحصیلکرده‌ای که در فرانسه حقوق خوانده است، در انتخابات مجلس شرکت کرده و در دوره اول شکست می‌خورد، اما در دوره بعدی با حمایت مستانه از طبقه رجال پیروز می‌شود و به مجلس راه پیدا می‌کند. ادیبان از طرز فکر مستانه خوشش می‌آید و تغییرات زیادی در زندگی خصوصی و تفکرات قبلی‌اش روی می‌دهد، این درحالی است که مستانه عاشق منصور شده است، ولی منصور این موضوع را درک نمی‌کند و متاسفانه زمانی به دنبال عشق گمشده‌اش می‌آید که دیگر دیر شده است. در خلال این رابطه عاشقانه، ارتباط‌های پنهانی کاراکترهای اصلی سریال «کیف انگلیسی» با انگلیس نیز به تصویر کشیده می‌شود.

** کیف انگلیسی باید بارها دیده می‌شد

او بارها در مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود که هدفم از ساخت کیف انگلیسی این بود تا مخاطب بارها این سریال را تماشا کند و با هر بار دیدن برداشت جدیدی داشته باشد و این اتفاق در صحبت‌هایی که با مردم داشتم برایم مسجل شده بود.  وی گفته بود آن زمان فکر می‌کردند کیف انگلیسی برای این ساخته شده تا روشنفکران و تحصیلکرده‌های خارج از کشور را زیر سؤال ببرد. در صورتی که نگاه من این نبود، حرف من چیز دیگری بود. با این وجود سه قسمت اول این سریال که به رابطه عاشقانه دو کاراکتر اصلی می‌پرداخت، حذف شد.

** به سیاست و انقلاب اسلامی علاقه‌مندم

وی از علاقه به سیاست و انقلاب اسلامی گفته بود و اینکه به خاطر انقلاب درسش را رها کرده و به ایران برگشته است. در کیف انگلیسی لیلا حاتمی، علی مصفا، محمدرضا شریفی نیا، سیروس گرجستانی و ... بازی کردند. 

** دوست ندارند کار کنم/ زمانیکه که خیانت به فرهنگ کشور کلید می‌خورد

کارگردان سریال‌ «کیف انگلیسی» مدت زیادی بعد از ساخت دو سریال خود هیچ اثری را کارگردانی نکرد، در حالیکه گفته بود من فیلمنامه‌های زیادی دارم، دوست ندارند من کار کنم. وی گفته بود ظاهراً دست روی نقاط حساسی گذاشته‌ام و عده‌ای ترجیح می‌دهند درباره مسائل استراتژیک یا کار نشود یا کار اصیل ساخته نشود و خیانت به فرهنگ کشور از همینجا نطفه‌اش منعقد می‌شود!

** کلاه پهلوی؛ دغدغه‌های یک کارگردان

دری بعد از ساخت سریال اولش در تلویزیون در سال ۸۵ شروع به ساخت سریال دیگری با نام کلاه پهلوی کرد. داستان این سریال درباره زندگی جوان فقیری به نام «فرخ باستانی» بود که پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون به پاریس می‌رود. در آنجا عاشق «بلانش» دو رگه‌ای فرانسوی ـ ایرانی شده و پس از ازدواج با بلانش سمت منشی‌گری «حسن تقی‌زاده» سفیر وقت ایران را به دست می‌آورد که به هنگام بازگشت به ایران با وساطت تقی زاده به فرمانداری شهرستان کوچک کویری «سامان» می‌رسد. در همین دوره فرمان کشف اجباری حجاب بانوان، توسط رضا شاه مسیر سریال را به سمت دغدغه‌های ذهنی «دری» می‌کشاند.

در این سریال امین حیایی، مریلا زارعی، محمدرضا شریفی نیا، شقایق فراهانی، داریوش فرهنگ، سیروس گرجستانی و .. ایفای نقش کردند.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.