دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴

نشست رسانه ای جشنواره موسیقی فجر؛

جایزه باربد حذف شد/ درباره میزان صرف بودجه جشنواره گزارش کاملی ارائه می شود

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: دست اندرکاران برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در اولین نشست خبری این رویداد ملی به تشریح برنامه ها و رویکردهای خود در این دوره پرداختند.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه ای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه ۲۱ مرداد با حضور علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره و شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد.

شاهین فرهت دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست رسانه ای بیان کرد: امسال این افتخار را داشتم که دبیری جشنواره را به عهده بگیرم و شما خوب می دانید که من با کسی تعارف ندارم. من عاشق موسیقی هستم و خوشحالم که بتوانم در قالب هر رویدادی کاری را انجام دهم. من با وجودی که کارم در حوزه موسیقی کلاسیک است اما حس می کنم در شاخه موسیقی ایرانی به ویژه در سال های اخیر جوانان ما در این حوزه فعالیت های خوبی داشتند. این دکترین کار من بوده و هست و مایلم تمام تلاش خود را انجام دهم تا آهنگسازان ایرانی فضای مناسبی برای کار داشته باشند.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست گفت: همان طور که شما می دانید جشنواره امسال مقداری دیرتر از دوره های گذشته کار خود را آغاز کرد، به هر حال ما تصمیم داشتیم که این دوره از جشنواره با آیین نامه برگزار شود و خوشبختانه این امر محقق شد و وقتی از سوی وزیر ارشاد به صورت عمومی ابلاغ شد ما کارها را آغاز کردیم. ما در این دوره مشکلات اعتباری داشتیم و این در ابتدای کار ما را به صرافت انداخت که در حوزه کاری خودمان بیشترین بهره برداری را داشته باشیم و امیدوارم با تلاش جمعی همکارانم در ستاد جشنواره بتوانیم در زمان باقی مانده کار را به شکل مطلوب انجام داده و پاسخگوی دوستان باشیم. البته جا دارد در اینجا یادی از موزیسین پیشکسوت موسیقی نواحی کشورمان استاد مراد علی صالح احمدی کنیم و این نشست را به ایشان تقدیم کنیم.

شهرام صارمی دبیر اجرایی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز در بخش ابتدایی صحبت های خود توضیح داد: امیدوارم بتوانیم امسال یک جشنواره با کیفیت در حوزه موسیقی و شان هنرمندان موسیقی برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییرات محتوایی این دوره از جشنواره از جمله حذف جایزه باربد بیان کرد: جشنواره این دوره در چارچوب آیین نامه خواهد بود و بر مبنای سلیقه های دوره قبل شکل نمی گیرد. ما در این دوره منتظر تصویب آیین نامه بودیم اما مطمئن باشید این دوره تکرار دوره های قبل نخواهد بود ولی از تجربه های دوره های گذشته استفاده می کنیم. ما تلاش داریم این دوره از جشنواره حتی الامکان از رقابت با بخش خصوصی خارج شود. به هر حال در بخش خصوصی جوایزی همچون جوایز مربوط به جشن خانه موسیقی و جشن موسیقی ما مطرح هست که واقعا دارای جایگاه مناسبی هستند به همین جهت ما به عنوان بخش دولتی وارد این کار نمی شویم.

فرهت نیز در ادامه صحبت های ترابی گفت: من اصلا در جریان جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر نبودم. البته من فکر می کنم چنین فضایی بیشتر به مسابقات مربوط می شود. به هر حال آنچه برای من در این دوره دارای اهمیت بوده و هست توجه به شکوفایی استعدادهای ایرانی است که امیدوارم در این دوره به آن توجه شود. آنچه برای ما دارای ضرورت بسیار مهمی است توجه به هنر ملی است که امید داریم در این دوره محقق شود.

علی ترابی درباره آیین نامه جشنواره موسیقی فجر هم توضیح داد: روند تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی فجر روند بسیار طولانی داشت و ما برای تدوین این آیین نامه ماه ها تلاش کردیم که رایزنی های محختلف در این حوزه انجام پذیرد و از همه آرا و نظرات استفاده کنیم. من تعجب می کنم که شما می گویید این آیین نامه سلیقه ای است زیرا تا آنجا که می دانم چنین رویکردی وجود نداشته است.  

رییس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به پرسشی مبنی بر معرفی نشدن شورای پیشنهاد دبیر هنری جشنواره گفت: من تمایل ندارم که شورای انتخاب دبیر جشنواره موسیقی فجر را معرفی کنم. به هر ترتیب در شورای انتخاب دبیر به صورت مکتوب به سه دانشگاه و سه نهاد موسیقی نمایندگانی را درخواست کردیم تا در کنار سه هنرمند موسیقی کشورمان حضور داشته و دبیر جشنواره را انتخاب کنند. در این حوزه گزینه های مختلفی معرفی و بررسی شد و در نهایت ۲ گزینه به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد و در نهایت هم آقای فرهت به عنوان دبیرانتخاب شد.

وی درباره مدیریت بخش بین الملل نیز عنوان کرد: فرهت بعد از مذاکراتی که داشت سرانجام با رامین صدیقی به عنوان مدیر بخش بین المللی به توافق رسید اما آنچه در این بخش می تواند مورد توجه قرار گیرد اولا کمبود زمان و دوما مساله ارز است که واقعا ما را دچار چالش می کند اما به طور حتم با توجه به تجربیاتی که در این زمینه وجود دارد امیدوارم بتوانیم به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنیم.  

ترابی درباره بخش های مختلف جشنواره بیان کرد: هیچ بخشی از جشنواره های قبل حذف نشده است و به طور حتم اگر کیفیت ها در این زمینه تامین شود قطعا ما به بخش موسیقی نواحی و موسیقی بانوان توجه بیشتری خواهیم داشت. درباره آرشیو سایت اینترنتی جشنواره باید به این نکته اشاره کنم که تمامی کارهای مربوط به سایت جشنواره انجام گرفته و ما تصمیم داریم آرشیو دوره های قبل را نیز بارگذاری کرده و آن را در سایت بگنجانیم. البته هم اکنون سایت جشنواره به روز رسانی شده است و ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری مبنی بر روشن نبودن راهبرد این دوره از جشنواره گفت: ما ۶ ماه به برگزاری جشنواره وقت داریم اما بنده با توجه به تجربیاتی که در دوره های گذشته جشنواره موسیقی فجر داشتم می توانم این نکته را بگویم که قطعا برنامه ریزی هایی در این حوزه خواهیم داشت.

شاهین فرهت نیز بیان کرد: من به این دوره از جشنواره آمدم که بتوانم به موضوع اجرای موسیقی خوب تاکید کنم. تکیه من در این دوره از جشنواره توجه صد در صد و کامل به موضوع مهمی اجرای خوب موسیقی است. من بیش از ۴۰ سال است که در عرصه موسیقی فعالیت می کنم و می خواهم با توجه به این تجربه کاری کنم که آثار جوانان مستعد موسیقی کشورمان در بخش های مختلف برگزار شود. من در این دوران از برخی اجراها گله مند هستم. متاسفانه در این دوره آثار هنرمندان ایرانی بسیار کمتر از حد تصور اجرا می شود. به اعتقاد من آثار بسیاری از این هنرمندان در حال از بین رفتن است که باید برای اجرای آنها فکری کرد. آنچه مشخص است نوع دیدگاه من در حوزه موسیقی است که می خواهم در این دوره به آن برسم. وقتی به من پیشنهادی دبیری جشنواره را دادند به ۲ شرط قبول کردم اول اینکه آثار آهنگسازان ایرانی در این دوره اجرا شود و دوم اینکه دستمزدی بابت حضورم دریافت نکنم.

شهرام صارمی درباره جزییات بخش اجرایی جشنواره توضیح داد: تالارهایی چون وحدت، رودکی، نیاوران که زیر مجموعه وزارت ارشاد هستند به طور حتم میزبان جشنواره هستند. این در حالی است که طی چند روز آینده فراخوان جشنواره برای حضور هنرمندان منتشر می شود. البته فراخوان آماده شده است اما منتظریم که سایت جشنواره به طور کامل آماده شده و پس از آن نسبت به انتشار اقدام کنیم. در این دوره برخی از برنامه ها به صورت ثابت اجرا دارند که از آن جمله می توان به حضور ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران اشاره کرد. البته حضور مجموعه های آکادمیک در این دوره جشنواره یکی از بخش های جدید ما در این دوره است. ما در بخش چهل سالگی انقلاب نیز برنامه ریزی هایی انجام دادیم که طی هفته های آینده نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام می کنیم. کار ما در درجه اول توجه به کیفیت و در درجه دوم توجه به موضوع شفافیت است که امیدوارم با کمک دوستان به آن دست پیدا کنیم.

دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر درباره بخش پژوهشی جشنواره نیز توضیح داد: ما در ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر قطعا نگاه ویژه ای به بخش پژوهشی جشنواره خواهیم داشت. ما در این حوزه میزگردهای هنری با عناوین خاص برگزار می کنیم که به زودی جزییات آن اعلام می شود.

ترابی درباره شفاف سازی جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: تنها چیزی که در این دوره ممکن است اعلام عمومی نشود بحث میزان دستمزد مالی گروه ها و هنرمندان است که ممکن است مورد پذیرش هنرمندان قرار نگیرد. به هر حال بازار موسیقی در ایران بازار رقابتی است که ممکن است هنرمندان تمایلی برای اعلام میزان دستمزدشان نداشته باشند. زیرا خیلی از آنها دوست دارند به جشنواره کمک کنند اما تمایل نداشته باشند این میزان کمک به دلیل رقابتی که هست اعلام رسمی شود. به طور حتم درباره میزان صرف بودجه جشنواره گزارش کاملی را ارائه می دهیم.

شهرام صارمی درباره بخش موسیقی پاپ جشنواره هم توضیح داد: بخش موسیقی پاپ جشنواره در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود. البته در این حوزه باید از اجرا کنندگان خواهش کنیم در ارتقای کیفیت این بخش به ما کمک کنند و همچون روال عادی کنسرت های غیر جشنواره ای خود برای برگزاری هر چه بهتر آن پوشش تبلیغاتی خوبی را انجام دهند.

وی ضمن ارائه توضیحاتی از فعالیت کمیته اجرایی جشنواره درباره حضور داشتن یا نداشتن بخش موسیقی تلفیقی در این دوره از جشنواره اظهار کرد: در فراخوانی که پیش روی مخاطبان قرار می گیرد ما به هیچ عنوان بحث ژانر را نکردیم به عبارتی تمام اجناس موسیقی می توانند برای شرکت در جشنواره اقدام کنند. این یکی از معیارهای ما برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال است که روی آن تاکید داریم.  من فکر می کنم روشی که ما پیش گرفتیم امکانی به وجود می آید که اگر تعداد تالارها کمتر شود کارهایی روی صحنه می روند که به لحاظ کیفی می توانند حرف هایی برای گفتن داشته باشند. البته ما باید فکر کنیم کارهایی که در جشنواره اجرا می شود سنخیت و هم خوانی با ساختار فیزیکی تالارهای میزبان داشته باشند.

ترابی پیرامون همزمانی ۲ جشنواره تئاتر و موسیقی فجر در بازه زمانی گفت: درباره تداخل جشنواره تئاتر و موسیقی فجر ما با آقای کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی به طور کامل در ارتباط هستیم و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت زیرا ما در حوزه تاریخ برگزاری جشنواره موسیقی فجر نمی توانستیم تاریخ دیگری را در نظر بگیریم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره بخش «چهل سالگی انقلاب» جشنواره موسیقی فجر هم اظهار کرد: ما برای چهل سالگی انقلاب برنامه های ویژه ای را در نظر گرفتیم و این امکان وجود دارد که با تعدادی از نهاد ها و مجموعه های دیگر در این بخش همکاری هایی را هم داشته باشیم. این در حالی است که در این دوره یک تالار به صورت ویژه اختصاص به چهل سالگی انقلاب دارد که امیدوارم در این بخش اتفاقات موثری صورت پذیرد.

سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه سال ۹۷ به دبیری هنری شاهین فرهت و دبیری اجرایی شهرام صارمی در تهران برگزار می شود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.