سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

بحران در سینمای کودک و نوجوان/۱۲

هاشمی: مسئولان از ساخت فیلم های بی رمق و کلیشه ای برای کودکان حمایت می کنند اما از فیلم های با کیفیت و آموزشی خیر!

سیدجواد هاشمی در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: جای تعجب است که مسئولان از ساخت فیلم های بی رمق و کلیشه ای برای کودکان حمایت می کنند اما از فیلم های با کفیت و آموزشی خیر!؛ این اتفاق بسیار تأثربرانگیز و ناراحت کننده است و بنده هرچقدر فکر می کنم دلیل این اتفاق و اهمال کاری را متوجه نمی شوم.

کارگردان فیلم سینمایی «پیشونی سفید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بخش عظیمی از جامعه ما را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند؛ در کشور ما اگر تعداد کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگترها نباشد قطعاً کمتر هم نیست و از این رو این وظیفه متولیان فرهنگی و هنری و به خصوص مدیران سینمای کشور است که برای این بخش مهم از جامعه خوراک فرهنگی تهیه نمایند.

وی ادامه داد: سوأل بنده این است که ما چرا برای تمامی اقشار و سنین و سلیقه های مختلف در سینمای مان فیلم تولید می کنیم اما برای بچه ها و آینده سازان این کشور هیچ اقدام جدی و اساسی انجام نمی دهیم؟ چرا مسئولان سینما که شعارهای زیبایی مبنی بر حمایت از سینمای کودک می دهند در عمل هیچ حمایتی از این سینمای مهم و آینده ساز ندارند و سینمای کودک را به حال خود راها کرده اند؟ چرا باید اندک فیلم هایی که برای کودکان و نوجوانان این کشور با بودجه های دولتی و امکانات و حمایت های دولتی تولید می شود فاقد کیفیت و کارآیی لازم باشند و هیچ یک برای بچه ها دارای ارزش نباشند؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: کودکان نیازمند فیلم هایی هستند که ضمن سرگرم سازی آن ها را تربیت کند؛ ما باید بخشی از آموزش و پرورش در کشورمان را در قالب آثار فرهنگی و هنری که یکی از آن ها می تواند فیلم های سینمایی باشد ببریم و به این ترتیب بخش بیشتری از کودکان را به سمت آثارمان جذب کنیم.

هاشمی در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید دلیل حمایت دستگاه ها و نهادهای متولی سینمای کودک از فیلم هایی که شما آن ها را بی رمق، سطحی و کلیشه ای می دانید چیست اظهار داشت: واقعاً دلیل این اتفاق برای ما هم روشن نیست!؛ متأسفانه مسئولان از اشخاصی حمایت می کنند که شاید بدون هرگونه دغدغه مندی برای کودکان و نوجوانان وارد این عرصه شده اند و به همین علت هم فیلم های شان تأثیرگذاری لازم را ندارد. بنده که خوشبختانه تا به امروز به جز یک بار دریافت وام از بنیاد سینمایی فارابی از سوی هیچ یک از دستگاه های دولتی حمایتی نشده ام و بودجه ای دریافت نکرده ام و همواره کارم را در بخش خصوصی انجام داده ام.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ فیلم کودک آماده اکران دارم که مسئولان سینمایی یکی از بدترین ایام را برای اکران یکی از فیلم ها اختصاص داده اند و به من گفته اند می توانی فیلمت را در ماه محرم اکران کنی!؛ من نمی دانم کدام تدبیر و درایت باعث می شود تا مسئولان نظرشان این باشد که یک فیلم موزیکال می تواند در ماه محرم اکران شود!؟؛ با این حال بنده و امثال بنده چاره ای نداریم و مجبور هستیم فیلم های مان را در هر شرایطی اکران کنیم چرا که ما را در فشار و تنگنا قرار می دهند و سرمایه گذاران بخش خصوصی هم از ما بازگشت سرمایه شان را طلب می کنند!

این فیلمساز افزود: متأسفم که به سینمای کودک در کشور ما هیچ نگاه جدی نمی شود؛ سینمای کودک از طرف بسیاری از مدیران و مسئولان سینمایی ساده انگارانه و سردستی تلقی می شود و به همین علت است که ما شاهد تولید فیلم های عظیم با بودجه های میلیاردی توسط آقایان در ژانرها و موضوعات مختلف هستیم اما حتی یک بار ندیده ایم که آن ها برنامه ای برای حمایت از سینمای کودک داشته باشند. متأسفانه این تفکر در سطوح مدیریتی سینمای کشور ما وجود ندارد که کلید درهای بسته برای آینده کشور در دست بچه های امروز است و ما باید با تولید فیلم های آموزشی و ارزشمند در حوزه کودک و نوجوانان فرزندان و آینده سازان این کشور را به درستی تربیت کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.