جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

کنسرت رایگان؛ واقعیت یا پوپولیسم؟!

سازهای زخمه ای و زهی

سینماپرس: مشکلات اقتصادی و معیشتی عرصه را بر مردم تنگ کرده، می‌خواهند با چنین اخباری اولاً ضمن فرارو به جلو از قبول مسئولیت حرف‌ها و کارهایشان در ایام انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شانه خالی کنند.

به گزارش سینماپرس، برخی از ناظران و فعالان فضای مجازی معتقدند که اعلام برگزاری کنسرت رایگان خیابانی از جانب خوانندگان عرصه موسیقی بیش از آنکه برای همراهی واقعی با مردم باشد بیشتر رنگ و بوی اقدامی پوپولیستی در حوزه موسیقی دارد. 


چند وقتی است که فشارهای اقتصادی بر مردم دستمایه پیشنهاد برگزاری کنسرت‌های خیابانی رایگان از سوی برخی خواننده‌های موسیقی پاپ و کلاسیک شده است. اگر قرار باشد که طبق روال معمول چنین اتفاقی، اولین نفر پیشنهاددهنده اجرای کنسرت خیابانی معرفی شود باید به اعلام آمادگی همایون شجریان در سال‌۹۲ اشاره کنیم. شجریان سال‌۹۲ در این باره گفته بود: «حاضرم سال آینده برای هرکس که دلش بخواهد، اجرای خیابانی داشته باشم..... » این خواننده موسیقی سنتی چند روز پیش مجدداً پیشنهاد قدیمی‌اش را مطرح کرد. او با هدف «بهبود حال مردم» اعلام کرده که حاضر است کنسرتی خیابانی برگزار کند. شجریان که برای همدردی با شرایط نابسامان اقتصادی، کنسرت ــ نمایش «سی» را لغو کرد، در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «عزیزان، در این ایام که، چون سیاوش در گذر از آتش هستیم، نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود، چنانچه مشکل مجوز نباشد، سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد. »

نیمه دوم تیرماه بود که خبری از تعلیق اجرای کنسرت‌ـ‌نمایش «سی» شجریان به خاطر «غم و نگرانی‌های اقتصادی مردم» منتشر شد. در همان ساعات اولیه برخی کاربران فضای مجازی، موجی از انتقادات و پیشنهادات کنایه‌آمیزی نسبت به ادعای تعلیق کنسرت به خاطر مردم را مطرح کردند، اما پس از همایون شجریان، سیروان خسروی یکی دیگر از خوانندگان موسیقی پاپ نیز طی چند مرحله با پیشنهادات مشابهی خبر ساز شد. خسروی چند وقت پیش اعلام کرد که به خاطر اوضاع اقتصادی جامعه برگزاری کنسرتش را لغو می‌کند. در کمال تعجب این ادعای خواننده پاپ فقط در حد خبر و حرف متوقف شد؛ چراکه چند روز بعد از این ادعا وی کنسرتش را برگزار کرد، اما حالا که شجریان چنین پیشنهادی را مطرح کرده خسروی مجدداً به میدان آمده‌است و از آمادگی‌اش برای برگزاری کنسرت رایگان خیابانی و پرداخت ۱۵۰‌میلیون تومان خسارت (کنسلی اجرا به صاحب سالن) به‌خاطر مردم! خبر می‌دهد. در حالی که بسیاری از افراد این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا او کنسرتش را رایگان یا با قیمت بلیت کمتر برگزار نکرده و تصمیم به لغو آن گرفته است!؟


حجت نظری، عضو شورای شهر تهران ضمن استقبال و آمادگی «تمام‌قد» شهرداری برای انجام چنین اقدامی می‌گوید: «شخصاً معتقدم اگر این کنسرت در یک منطقه جنوبی همچون بوستان آزادگان یا ولایت برگزار شود قطعاً اتفاق بهتری خواهد بود؛ چراکه لازم است در همه امور در تهران توسعه متوازن داشته باشیم و یکی از کارهایی که می‌توانیم در راستای توسعه متوازن انجام دهیم، این است که مردم مناطق جنوبی هم امکان حضور در کنسرت را داشته باشند! » هر چند پیشنهاد این دو خواننده موسیقی پاپ و کلاسیک با استقبال مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و آمادگی مدیریت شهری برای برگزاری کنسرت خیابانی و رایگان همراه شده، اما واقعیتی در لابه‌لای کلمات نظری وجود دارد که نشان می‌دهد اساساً موضوعی به نام کنسرت برای افراد ثروتمند و بالاشهرنشین مطرح است، نه کسانی که برای کسب روزی و معیشت روزانه‌شان زمانی برای رفتن به کنسرت ندارند.  


مهم‌ترین محور تحلیل‌هایی که در فضای مجازی پیرامون علت اصلی و واقعی اعلام چنین خبری از سوی برخی خواننده‌های موسیقی شکل گرفت، تأکید بر پوپولیستی بودن این اقدام است. در واقع بسیاری از کاربران و منتقدان با طرح سؤال‌های زیادی معتقدند که چند سال پیش و در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همین سلبریتی‌ها به صورت گسترده از مردم دعوت می‌کردند تا به رئیس دولت مستقر مجدداً رأی بدهند. حال از آنجایی که مشکلات اقتصادی و معیشتی عرصه را بر مردم تنگ کرده، می‌خواهند با چنین اخباری اولاً ضمن فرارو به جلو از قبول مسئولیت حرف‌ها و کارهایشان در ایام انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شانه خالی کنند و ثانیاً بدون اینکه بحث مطالبه‌گری و بازخواست مسئولان به خاطر ایجاد اوضاع بد اقتصادی فعلی و در مضیقه افتادن معیشت و زندگی بسیاری از افراد جامعه را دنبال کنند، پیشنهادهایی را مطرح می‌کنند که صرفاً در حد خبر متوقف می‌شوند.

* روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.