دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

چرا صداوسیما به ابهامات و انتقادات تیزرهای تلویزیونی پاسخ نمی‌دهد؟!

تصویر تلویزیون

تسنیم: نقد و بررسی تیزرهای تلویزیونی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد اما خبری از نماینده سازمان صداوسیما نبود تا به ابهامات و انتقادات موجود، پاسخ دهد.

 ماجرای تیزرهای تلویزیونی به فرهنگسرای رسانه رسید و امروز دو تن از اساتید حوزه ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه حضور پیدا کردند و بحث‌های تخصصی انجام دادند اما در عین حال نماینده‌ای از رسانه ملی حضور نداشت که بتواند نسبت به ابهامات و انتقادات موجود جوابگو باشد. عدم نظارت کافی و استفاده از الگوهای نامناسب برای ساخت تیزرهای تلویزیونی دغدغه‌هایی بود که مریم سلیمی کارشناس ارتباطات اجتماعی مطرح کرد. او این چنین گفت: "در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی الهام گرفتن از تیزرهای تبلیغاتی کار غیرحرفه‌ای نیست اما الگوها درست برگزیده نمی‌شوند. تبلیغاتی درست، متقن و تأثیرگذار خواهد بود که به خلاقیت در آن توجه شده باشد. متأسفانه امروز تبلیغات ما در رسانه ملی هیچ محتوای قابل دفاعی ندارند، زیرا نه نظارت درستی بر روی این تبلیغات انجام می‌شود و نه به زمان‌بندی‌ها توجه می‌کنند".

وی تأکید کرد: "تیزرهایی که چه در فضای مجازی و چه در صداوسیما روی آنتن می‌روند، کاملاً کپی شده‌اند و بایستی در حوزه تبلیغات با ایده و خلاقیت، قدم برداریم. در این صورت جذابیت توأمان با استقبال مخاطب بوجود می‌آید، مگرنه تبلیغات صرف کپی از آثار دیگر رسانه‌ها، کار تلویزیون را در مقوله تبلیغات به ناکجاآباد خواهد برد".

علی آدوسی با بیان اینکه تبلیغات نباید آزاردهنده باشد، افزود: باید تبلیغات اساس داشته باشد و لذتی را عرضه کند که دو جانبه باشد. نتایج تبلیغات امروز تلویزیون نشان می‌دهد که برندینگ‌ها و ناظران پخش به مقوله احساس در تبلیغ هیچ توجهی ندارند و بدون مطالعه این مقوله را جلو می‌برند. از این جهت مردم بیشتر به شبکه اجتماعی اعتماد می‌کنند که بیشترین خلاقیت و نوآوری را به خرج می‌دهد. شاید در زمان طولانی‌تری دیده شود اما بازخورد موثرتری خواهد داشت. البته ناگفته نماند رسانه‌ملی پایبند برخی از چارچوب‌هاست، ولی رها بودن فضای مجازی باعث شده که هر تبلیغاتی را بتواند منتشر کند؛ از این رو مردم هم بیشتر متمایل به تبلیغات در فضای مجازی هستند.

وی در پایان با گلایه از عدم حضور نماینده‌ای از سازمان صداوسیما در جلسه نقدوبررسی تیزرهای تلویزیونی خاطرنشان کرد: تبلیغات نباید آزاردهنده نباشد و برندها بدانند چه اطلاعاتی را باید در اختیار مخاطبین قرار دهند که یک نوع زیباشناسی تبلیغاتی به منصه ظهور برسد. تصورم بر این است که باید اینگونه جلسات نقد و بررسی تبلیغات مکررا برگزار شود تا برندها تیزرهایی که می‌سازند بر مبنای نیاز مخاطبین باشد. چرا که تمام گلایه و انتقاد بسیاری این است که اکثر تبلیغات با سلایق خود برندینگ‌ها انجام می‌شود و بیشتر حالت آزاردهندگی به بار می‌آورد. صحبت‌هایشان این بود اکثر تبلیغات با سلایق خودشان انجام می شود که بیشتر آن حالت آزاردهندگی دارد. شاید یکی از نکات انتقادی این مسئله باشد که معمولاً تیزرها توسط صاحبان برند ساخته می‌شود و فقط در وهله پخش، کارگروهی تشکیل می‌شود و اگر منافاتی با یکسری از چارچوب‌ها و آیین‌نامه صداوسیما نداشته باشد روی آنتن می‌رود. در صورتیکه تیز بایستی قبل از ساخته‌شدن تمام جوانب آن رعایت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.