دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲

دارابی در نشستی خبری مطرح کرد:

باید در ۴۰ سالگی انقلاب نماد وحدت ملی باشیم/ رونمایی از ۱۳۰ مستند با موضوع شهدای مدافع حرم در هفته دفاع مقدس

علی دارابی

سینماپرس: نشست رسانه ای «چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قاب رسانه ملی» پیش از ظهر امروز در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه ای «چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قاب رسانه ملی» صبح امروز دوشنبه ۸ مردادماه با حضور علی دارابی و مدیران روابط عمومی سیما و نهادها و دستگاه های مختلف در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای نشست، محمدحسین رنجبران، مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما در سخنانی گفت: این نشست فرصتی است با حضور روابط عمومی دستگاه های مختلف از ظرفیت آنها برای برگزاری بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استفاده کنیم تا بتوانیم ذره ای از پیشرفت ها و موفقیت ها را در قاب رسانه ملی نشان دهیم.

وی افزود: امیدواریم از فرصت چهل سالگی برای هماهنگی و تلاش بیشتر از سوی نهادها برای امیدافزایی استفاده کنیم و نشان بدهیم از کجا به کجا رسیده ایم.

رنجبران تاکید کرد: کارهای مختلفی در دولت های مختلف فارغ از جناح بندی و تفکرات آنها اتفاق افتاده که بازگو کردن آنها موجب امیدافزایی و افزایش نشاط بیشتر در جامعه  خواهد شد. یک آرشیو غنی از مطالب مستند و مکتوب می تواند در این زمینه کمک بزرگی باشد. دکتر علی عسگری رییس رسانه ملی تاکید ویژه داشتند تا کارهای دولت ها را در قالب برنامه های تلویزیونی به تصویر بکشیم.

دارابی در نشست چهل سالگی انقلاب اظهار کرد: ما افکار عمومی را می سازیم و در عین حال نمایندگان افکار عمومی هم هستیم بنابراین باید هم زبان مردم باشیم هم نقد مشفقانه داشته باشیم و از تسویه حساب های سیاسی دوری کنیم. رسانه باید مردم را امیدوار کند و از سیاه نمایی ها بپرهیزد.

وی گفت: ما از سال ۹۵ پیگیر بحث چهل سالگی انقلاب هستیم و این میان برای بعضی سوالی مطرح می شود که ضرورت برگزاری مراسم ویژه برای ۴۰ سالگی انقلاب چیست. عده ای به جشن های ۲۵۰۰ ساله اشاره می کنند ولی ما بنا نداریم جشن های ۲۵۰۰ ساله را برگزار کنیم و این مراسم چهل سالگی انقلاب در قالب معرفی توانمندی های مردم کشور برگزار می شود.

رییس مراسم بزرگداشت چهل سالگی انقلاب با اشاره به برگزاری ویژه چهل سالگی انقلاب یادآور شد: ترامپ اخیرا عنوان کرده است که می خواهد با تحریم ها ایران را آنقدر سرگرم کند که دست از مدیترانه بردارد و ما نخواهیم گذاشت ترامپ به مقاصد خود برسد.

دارابی با اشاره به ویژگی انتخابات آزاد انقلاب اسلامی عنوان کرد: ما امروز انتخابات هایی برگزار می کنیم که گاهی افرادی از صندوق رای بیرون می ایند که مخالف جریان حاکم بر کشور هستند.

وی با اشاره به ساخت آثار نمایشی یادآور شد: وقتی ما در فیلم و سریال عده ای سرباز فشل از دشمن نشان می دهیم جوان ما سوال می پرسد که چگونه رزمندگان در برابر این افراد هشت سال جنگیده اند. باید در این راستا کار باورپذیر انجام داد. جوان امروز پرسش دارد و باید او را قانع کرد. باید در چهل سالگی انقلاب نماد وحدت ملی باشیم. در زمان انقلاب و جنگ همه مردم در کنار هم بودند مثل ۲۲ بهمن که شاید از کسی که انتظار ندارید در جلوی صف قرار دارد و در راهپیمایی حضور دارد.

معاون امور استان های صدا و سیما با تاکید بر ساخت برنامه های هوشمندانه و قوی بیان کرد: امسال می خواهیم در آستانه چهل سالگی به سوالات جامعه در حوزه انقلاب پاسخ دهیم و البته ساخت برنامه و مجموعه ها و مستندها برای تولید محتوا باید به صورت هنرمندانه بیان شود.

دارابی با اشاره به تولید و پخش یک مجموعه مستند با قسمت های متعدد توضیح داد: ما برنامه ای داریم که طی آن تمام وزرای بعد از انقلاب از هر گرایشی به سازمان می آیند و عملکرد خود را تشریح می کنند که این رویکرد وحدت را در جامعه نشان خواهد داد.

وی با اشاره به فعالیت دشمن در شبکه های رسانه ای تصریح کرد: ما باید حال مان خوب باشد تا جامعه را هم سرزنده کنیم. دشمن همیشه یاس و ناامیدی و بذر نفاق می پراکند، اکنون بیش از ۲۹۰ شبکه ماهواره ای خارجی زبان علیه نظام اسلامی فعالیت می کنند و می خواهند رژیم پهلوی را تطهیر کنند و چهل سال مقاومت، خدمت و پیشرفت ملت ایران را انکار کنند.

معاون امور استان های صدا و سیما با بیان اینکه امروز عرصه رقابت جدی و سازنده میان رسانه ها است عنوان کرد: زمانیکه انقلاب شد ما فقط دو شبکه در تلویزیون داشتیم و اکنون ۱۵۰ شبکه داریم که به بیش از ۳۵ زبان فراملی فعالیت دارند. بخشی از ویژه ­برنامه ­ها مدتی است آغاز شده و به تدریج سایر برنامه ­ها نیز از قاب تلویزیون و پژواک رادیو روی آنتن خواهد رفت.

دارابی تصریح کرد: در حال آماده سازی مستندی با نام «کارنامه انقلاب» در هر استان هستیم. همچنین مستند مشاهیر و مفاخر انقلاب را در دست تولید داریم تا بتوانیم این مفاخر کشور را معرفی کنیم. همچنین باید دستاوردهای مهم این انقلاب را در مقایسه با دیگر انقلاب ها در جهان نشان دهیم و برای این منظور مستندهای جذابی که تاکنون نشنیده و ندیده اید از آرشیو صداوسیما بیرون کشیده شده و نمایش داده می شود.

وی افزود: امسال ۱۳۰ مستند کوتاه و بلند از شهدای مدافع حرم داریم که در هفته دفاع مقدس رونمایی می شود. مردم نقش اصلی را در مبارزه های انقلاب و حتی در این ۴۰ سال داشته اند و ما باید آنها را در برنامه ها و مستندهای خود نمایش دهیم.

دارابی با اشاره به نمایش چهره های مردمی در تلویزیون عنوان کرد: گاهی ایراد گرفته می شود که چرا در تلویزیون دایم سلبریتی ها را نشان می دهند ایراد درستی هم هست پس کمک کنید که در سال حمایت از کالای ایرانی کارآفرینان را نمایش دهیم.

وی تصریح کرد: ما باید همه خود را یک خانواده بزرگ بدانیم از نقدها ممنونیم چراکه برای کار ما بسیار موثر است. ما امروز در یک برهه حساس هستیم و خواهشم این است که امیدآفرینی وظیفه اول ما باشد. نگذاریم دشمنان در عملیات روانی افکار عمومی را دچار گمراهی و تردید کنند و باید با بصیرت، هوشیاری، همدلی و احساس مسئولیت در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نماد افتخار به گذشته و امید به آینده باشیم.  

علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری ایسنا نیز در سخنانی در این نشست گفت: چهلم ها همیشه در تاریخ سرآغاز حرکت بوده است پیامبر در ۴۰ سالگی به مبعث رسید و قیام امام حسین نیز در روز اربعین به اوج خود رسید و انقلاب هم با برگزاری چهلم های شهدا زنده ماند. ما باید نسل سوم و چهارم را با انقلاب آشنا کنیم. در شرایطی که دشمن گفته نمی گذاریم جشن ۴۰ سالگی انقلاب را برگزار کنید و باید کاری کنیم دشمن این آرزو را به گور ببرد.

رمضان نژاد، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: ما جشن ۴۰ سالگی را نه به خاطر یاوه گویی های دشمن بلکه به خاطر اینکه به گذشته خود افتخار می کنیم برگزار خواهیم کرد.

او از پیشرفت های سازمان جهاد کشاورزی از پیش از انقلاب تا به امروز گفت و از مسئولان صدا و سیما خواست تا این پیشرفت ها را منعکس کند.

در ادامه دکتر زارعی نژاد از وزارت بهداشت نیز در سخنانی گفت: ما در حوزه سلامت با صدا و سیما همکاری نزدیکی داشته ایم و در قیاس شرایط امروز کشور در حوزه بهداشت تا سال ۵۷ باید بگویم یکی از مهمترین اقدامات و تغییرات بوده در آن زمان اغلب پزشکان بنگلادشی بودند و تقریبا در بخش عمده ای از خدمات تخصصی بیماران را به خارج از کشور اعزام می کردیم اما امروز در همه بخش های پزشکی پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم و در مرز دانش حرکت می کنیم امروز ما در منطقه مقام اول و در دنیا رتبه ۱۴ یا ۱۵ را داریم.

در ادامه، صدیقه ببران، مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو در سخنانی گفت: اهمیت بخش ۴۰ سالگی انقلاب بر کسی پوشیده نیست و قطعا مردم ما تفاوت های آن دوران با امروز را احساس می کنند اما باید دید بعد رسانه ای این قضیه و تعامل دستگاه های اجرایی به چه شکل است در شرایطی که هجمه های تبلیغاتی دشمن اتفاق می افتد توجه به مخاطب و اعتمادسازی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ما جلوه خوبی از اقدامات خود را نشان نداده ایم، افزود: رسانه ها به ویژه رسانه ملی که گستره وسیعی را دربر می گیرند می تواند این خلا را تا حد زیادی پر کنند. باید ژانرهای حوزه رسانه را تغییر دهیم. با ساختن برنامه های زیاد مردم باور نخواهند کرد و موجب باورپذیری مردم نخواهیم شد. چرا مردم امروز پای رسانه های بیگانه می نشینند شاید به دلیل اینکه ما سواد مخاطب را بالا نبرده ایم یا اینکه ما کلا چیزهایی را به مردم نگفته ایم.

این استاد حوزه رسانه تاکید کرد: باید سردرگمی مردم را از بین ببریم. در کنار آن انتقادها نیز باید به گونه ای باشد که اثربخشی داشته باشد. امسال باید تا حد امکان جلوی منازعات جناحی،  قومی و مذهبی را بگیریم.

در ادامه این نشست، روح‌الله مهدی‌نژاد، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی گفت: کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس از ۴۰ سال پیش تا به امروز تفاوت ها و پیشرفت های بسیار داشته و این در حالی است که ما با منابع، فرهنگ و گذشته غنی هنوز نتوانسته ایم به جایی برسیم. اگرچه رسانه ملی در دوران ریاست علی عسگری تغییرات بسیاری کرده اما هنوز ما اکثریتی از مردم را داریم که به آن طرف نگاه می کنند. باید نشاط ایجاد کنیم تا در بهمن ماه شاهد حضور گسترده مردم باشیم.

محمدعلی کریمی، مدیر روابط عمومی شهرداری تهران نیز در سخنانی گفت: ما مدیران روابط عمومی ها باید باور داشته باشیم که رسانه ملی مرجع و تاثیرگذار است و مردم نیز این نگاه را داشته باشند باید نگاهمان به رسانه ملی باشد نه به رسانه های بیگانه. امروز مرجعیت رسانه ملی دچار خدشه شده و باید چهارچوب های ارتباطی رسانه ملی با مردم تقویت شود.

وی افزود: ما در صدا و سیما در موضع اقتصادی توازن می بینیم اما در حوزه سیاسی و فرهنگی توازنی نمی بینیم.

در پایان، سرهنگ پاسدار هاشمی دانا از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: توجه به مولفه های قدرت برای جلوگیری از هرگونه فکر درباره تعرض به انقلاب جلوگیری می کند. ما امروز در ساخت سلاح و تجهیزاتی مثل تانک از خیلی از کشورها جلوتر هستیم و اینها در واقع مولفه های قدرت ماست.

وی تاکید کرد: باید این مولفه های قدرت را به مردم بشناسانیم تا از این راه امید را به جامعه تزریق کنیم چرا که اگر مولفه های قدرت برای مردم تبیین شود در واقع امید و پایداری را در جامعه بالا برده ایم.

همچنین حسینعلی جعفری  مدیر روابط عمومی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز در این نشست حضور داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.