دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۶

انتقادهای دامنه دار نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور/ از انتظارت سینماگران تا انتقاد به عدم توجه به روایت آثار تاریخی، مذهبی و دفاع مقدسی

سینماپرس در سالی که گذشت-بخش سوم

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل پاییز سال ۹۶ مربوط به مسائلی همچون: انتظارات سینماگران از عملکرد مسئولان سازمان سینمایی، مشکلات عدیده سینمای دفاع مقدس و بی توجهی مسئولان به این سینمای ارزشمند، واکنش اهالی سینمای کشور به زمزمه انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، تحلیل وضعیت مستندسازی در سینمای کشور و ... بوده است.

همزمان با نوروز ۱۳۹۷ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱-  انتظارات سینماگران از دور جدید عملکرد سازمان سینمایی

با آغاز دور جدید فعالیت سازمان سینمایی دولت دوازدهم تعدادی از اهالی سینمای کشور از رئیس سازمان سینمایی خواستار عدالت محوری، حذف باندبازی، توجه به معیشت اهالی سینما شده و تأکید کردند باید فضای ارزشی به سینما بازگردانده شود و موج فیلم های تلخ و نازلی که هویت ایرانی و اسلامی را نشانه گرفته اند به طور کل از بین رفته و همچنین به سینمای کودک و نوجوان و صنعتی شدن سینمای کشور نیز اندیشه شود. در طول دوران مدیریت ایوبی که شاید بتوان از آن به عنوان تلخ ترین دوران سینمای کشور نام برد همواره بسیاری از سینماگران از مسئولان سازمان سینمایی می خواستند تا به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای به فکر رشد، رونق و اعتلای سینمای کشور باشند. اهالی سینمای ایران با تأکید بر اینکه سینما یکی از تأثیرگذارترین رسانه ها در عصر حاضر است، ابراز می داشتند که مسئولان سینمای کشور نباید از فرهنگ سازی سینما غافل شده و ساده انگارانه از کنار این مسئله مهم عبور کنند. همچنین تنی چند از فیلمسازان دغدغه  ضمن گلایه از عدم تولید آثار استراتژیک از حجت الله ایوبی خواستند تا نسبت به این گونه سینمایی توجه ویژه ای نشان دهد. اینک که دور جدید فعالیت سازمان سینمایی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم هستیم در رابطه با انتظارات اهالی سینما از مسئولان جدید سینمای کشور سوأل کردیم. در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مجید قاری زاده، حسین قاسمی جامی، حسین قناعت، سیروس الوند، رهبر قنبری، مهدی امینی خواه، علیرضا رئیسیان، منصور لشگری قوچانی، حسن هدایت و خانم ساناز سماواتی گفتگو کردیم. دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶

۲-  مشکلات سینمای دفاع مقدس؛ آسیب شناسی و راهکارها

برخی از سینماگران دغدغه مند با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی کشور سرمنشأ اصلی بی توجهی به سینمای دفاع مقدس هستند خواستار حضور مدیران ارزشی و انقلابی در تمامی نهادهای فرهنگی و هنری کشور شدند تا از این رهگذر سینمای دفاع مقدس که این روزها در مهجوریت به سر می برد نجات یابد. سینماگران دغدغه مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت فیلم در فضای ارزشی می کردند اینک بایکوت و خانه نشین شده اند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به جای آنکه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ ارزش ها و در سینما و ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی در هنرهفتم بپردازند، در پی آن هستند تا خوشامد جشنواره های غربی نظیر «کن» و «برلین» و «ونیز» را به سوی خود جلب کرده و از این رو از ساخت فیلم های سیاه، تلخ و بعضاً ضد منافع ملی حمایت می کنند.

اهمیت سینمای دفاع مقدس به قدری والاست که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: "کتاب‌هایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند. در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: مریم دوستی، سیدسعید سیدزاده، ماشاالله شاهمرادی زاده، حسین گیتی، محمدتقی فهیم، انسیه شاه حسینی، محمدرضا شرف الدین، ابراهیم اصغری، جواد ارشاد و حمید بهمنی به گفتگو نشستیم. یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶

۳- محرم و نحوه روایت تاریخی مذهبی در آثار هنری

همزمان با ماه محرم تعدادی از کارشناسان فرهنگی و سینماگران با انتقاد از ساخته شدن آثاری که موجب وهن دین می شوند خواستار جلوگیری از نفوذ جریان شبه روشنفکری، سکولار، توجه ویژه به دغدغه مندان و هنرمندان متعهد و ولایتمدار در این عرصه و تحقیق و پژوهش در زندگی بزرگان دین در تولید آثار تاریخی و مذهبی شدند. چگونگی نحوه تولید و روایت آثار دینی و مذهبی برای جذب عموم مخاطبان همواره جزو نکاتی است که بحث بر سر آن بسیار است و کارشناسان فرهنگی، علمای دینی و سینماگران نظرات مختلفی راجع به آن دارند. در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: سعید سعدی، مهرداد خوشبخت، حسین مسافرآستانه، سیدهادی منبتی، جمال شورجه، سعید مستغاثی، جهانگیر الماسی، علیرضا سربخش، محمدرضا اسلاملو و علی مهام به گفتگو پرداختیم. یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶

۴- آثار تصویری و بی توجهی به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع)

تعدادی از هنرمندان کشورمان همزمان با ایام راهپیمایی اربعین حسینی (ع) با انتقاد از مسئولان فرهنگی دولت تأکید کردند: عدم حضور مدیران دغدغه مند و ارزشی و ترویج فضای روشنفکرمآبانه در میان هنرمندان دلایل بی توجهی به حماسه عظیم اربعین حسینی (ع) در سینما و تلویزیون است. این هنرمندان خواستار رسیدگی نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی دولت شده و تأکید کردند باید دلیل عدم پرداخت مسئولان فرهنگی به این مقوله مهم مشخص شود. اینک سال ها است که راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) با حضور عاشقان چندین میلیونی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می شود. سوژه ای که می تواند دستمایه تولید صدها آثار سینمایی و تلویزیونی باارزش و درخشان در کشور شود اما به دلیل غفلت های مسئولان تاکنون کمتر روی آن پرداخت شده است. در همین راستا ۳ تن از سینماگران کشور آقایان: ماشاالله شاهمرادی زاده، حمید بهمنی و ابوالفضل همراه با ما به گفتگو نشستند و ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان فرهنگی دولت خواستار توجه جدی به این سوژه بسیار مهم که از آن به عنوان مهمترین پدیده اجتماعی قرن یاد می شود شدند. پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶

۵- نگاهی به تغییرات جشنواره فیلم فجر

در پی اعلام تغییرات در روند برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و تعدادی از سینماگران تأکید کردند: مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر تصمیمات سلیقه ای می گیرند، به رشد و تعالی سینما بی توجهند و سیاسی کاری و لابی گری میان آن ها باعث می شود تا کارهایی انجام دهند که به هیچ عنوان به صلاح سینما، سینماگران و فرهنگ و هنر کشور نیست و باعث نزول جایگاه جشنواره فیلم فجر خواهد شد. همزمان با روی کار آمدن دولت دوازدهم مدیران جدید سینمای کشور پیروی همان سیاست های غلط بنیان گذاشته شده توسط ایوبی و اعوان و انصارش در پی آن هستند که تنها بر اساس سلایق شخصی شان و منافعی که برای شخص خود و اطرافیان و دوستان و نزدیکان شان وجود دارد تغییراتی بنیادین در جشنواره فیلم فجر به وجود آوردند که این تغییرات برای اهالی سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر خالی از هرگونه امتیازی است و برعکس ضربات جبران ناپذیری را به جشنواره وارد می سازد. در همین رابطه ۷ تن از سینماگران کشورمان آقایان: حسین گیتی، علی ملاقلی پور، مهرداد غفارزاده، محمود گبرلو، علیرضا امینی، علی اکبر ثقفی و خانم مهشید افشار زاده با ما به گفتگو نشستند. شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶

۶-  «فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟

در پی اظهارات رئیس سازمان سینمایی مبنی بر غالب شدن بخش جشن در جشنواره فجر، سینماگران با بیان اینکه حضور افراد ناآگاه و اعمال سلیقه نادرست تیشه به ریشه مهمترین رویداد سینمایی کشور زده، خواستار تغییر نگرش سازمان سینمایی شدند و خاطرنشان کردند: ادامه راه پرغلط ایوبی به نفع سینما نیست و رئیس سازمان سینمایی باید در پی ترمیم ویرانی های ایجاد شده طی ۴ سال اخیر باشد. محمدمهدی حیدریان رئیس فعلی سازمان سینمایی در گفتگویی با یکی از خبرگزاری ها در اظهارنظری عجیب گفت: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد!»؛ این اظهارات در حالی است که جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است و این وظیفه مسئولان فرهنگی و دولتی است که با استانداردسازی این رویداد مهم سینمایی کاری کنند تا این جشنواره به اعتبار داخلی و خارجی دست پیدا کند اما متأسفانه آنچه از عملکرد مدیران سینمای کشور طی دولت های یازدهم و دوازدهم برآمده نشان از آن دارد که می خواهند تیشه به ریشه این جشنواره مهم و ارزشمند که ریشه هایش با ریشه و بنیان انقلاب شکوهمند اسلامی عجین شده و قطعاً یکی از اهداف اولیه تأسیس اش این بوده تا آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کند، بزنند.

این اظهارات غیرکارشناسی رئیس سازمان سینمایی به همراه برخی تغییرات که روند برگزاری جشنواره سی و ششم به وجود آمده انتقادات سینماگران را در پی داشته است. جبار آذین، هوشنگ توکلی، ابراهیم وحیدزاده، حسن هدایت، جهانگیر الماسی، پرویز فارسیجانی، سیدمحسن وزیری، شفیع آقامحمدیان، جواد مزدآبادی، هارون یشایایی، محسن محسنی نسب و سیدضیاء الدین دری ۱۲ سینماگری بودند که در این رابطه با ما سخن گفتند. دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶

۷- تحلیل وضعیت مستندسازی در کشور

همزمان با جشنواره سینماحقیقت تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی با انتقاد از وضعیت فعلی سینمای مستند در کشور تأکید کردند: پرهیز از نگاه های باندی و جناحی، توجه به مسائل ارزشی و استراتژیک و جمع آوری بساط مدیران و مسئولان روشنفکرمآب؛ تنها راه نجات سینمای مستند است این قبیل از سینماگران با بیان اینکه جماعتی که ارزش ها را قبول ندارند اما ادعای ارزش مدار بودن را دارند این فضا را تسخیر کرده اند و خواستار تغییر مدیریت در سطح سینمای مستند شدند. سینمای مستند کشور ما امروزه سرشار از آثار نازل اجتماعی شده که بیشتر به مذاق غربی ها و جشنواره های ضد مواضع جمهوری اسلامی ایران خوش می آید و تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که افرادی اداره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را در دست گرفته اند که دغدغه ای برای پرداختن به مسائل استراتژیک و ارزشی در قالب سینمای مستند ندارند و تنها از شبه روشنفکران و روشنفکرمآبان برای تولید آثار مستند دعوت می کنند که نتیجه آن جز ویرانی ارزش ها و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی چیز دیگری در پی ندارد و تنها دشمنان ما را خوشحال می کند!

در همین رابطه ۴ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته سینمای مستند آقایان: وحید چاووش، شاهرخ کیوان نیا، رضا برجی و شفیع آقامحمدیان با ما به گفتگو نشستند. دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶

۸-  زمزمه انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و نظرات سینماگران

همزمان با به گوش رسیدن زمزمه هایی مبنی بر انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس توسط مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت و شنیده شدن اخباری مبنی بر ادغام این انجمن با سازمان اوج تعدادی از سینماگران متعهد و ارزشی کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با تأکید بر اینکه نفوذ فرهنگی دشمن، بی تدبیری و بی بصیرتی مسئولان بنیاد فرهنگی روایت و سازمان اوج و نگاه های باندی و جناحی به سینمای ارزشی و استراتژیک عامل تصمیم خلق الساعه برای انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شده است خواستار برچیده شدن سازمان اوج شدند و تأکید کردند سینمای ارزشی از سوی همه در حال ضربه خوردن است و مسئولان بنیاد فرهنگی روایت و سازمان اوج نباید با پیروی از خط مشی جریانات روشنفکری تیشه به ریشه این سینما بزنند. بسیاری از سینماگران احسان محمدحسنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت و سازمان اوج را عامل اصلی چنین تصمیم ناپخته و غیرکارشناسی شده ای دانستند و تأکید کردند که هرگز این انجمن نباید از بین برود.   در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان و خانم ها: محمدرضا اسلاملو، جمال شورجه، ابراهیم اصغری، علی شاه حاتمی، اکبر حر، حسین قاسمی جامی، حسن برزیده، پروانه مرزبان، محمدتقی فهیم و انسیه شاه حسینی گفتگو داشتیم.

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در پاییز ۹۶ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت و همچنین چندین میزگرد با فیلمسازان برجسته کشور نیز انجام داد که از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

همزمان با اکران جدیدترین فیلم سینمایی این فیلمساز با عنوان «مَلی و راه های نرفته اش» با موضوع خشونت خانگی در نشستی با حضور تهمینه میلانی (نویسنده و کارگردان) و سیدرضا منتظری (منتقد سینما) گفتگویی مفصل داشتیم و او ضمن مطرح کردن معضلات عدم توجه به سینمای اجتماعی و پرداختن به مسائل و مصائب زنان از دیرباز تاکنون به مباحثی در رابطه با نحوه انتخاب سوژه های فیلم هایش و... پرداخت و به خصوص در رابطه با روند تولید «ملی و راه های نرفته اش» توضیحاتی ارائه کرد که خواندن آن برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود. بخش نخست دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶

در بخش نخست میزگرد فیلم سینمایی «ملی و راه های نرفته اش» به کارگردانی تهمینه میلانی با موضوع خشونت خانگی که با حضو  تهمینه میلانی(نویسنده و کارگردان) و سیدرضا منتظری (منتقد سینما) برگزار شد به مواردی همچون بی توجهی به سینمای اجتماعی اشاره شد و میلانی انتقادات تندی را نسبت به برخی منتقدان سینما مطرح کرد که ادا و ژست رونشفکرمآبانه دارند اما از کمترین سواد و دانشی برخوردار نیستند در بخش دوم این نشست، «ملی و راه های نرفته اش» از لحاظ ساختاری و محتوایی توسط منتظری مورد بررسی قرار گرفت و میلانی در رابطه با اهداف نهایی اش برای تولید این اثر سخن گفت. بخش پایانی شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶

به بهانه اکران  فیلم «دریاچه ماهی» نخستین ساخته سینمایی مریم دوستی که در ژانر دفاع مقدس ساخته شده در نشستی با حضور مریم دوستی (کارگردان)، جبار آذین (منتقد و مدرس سینما) و سیدرضا منتظری (منتقد سینما) گفتگویی مفصل درباره این اثر سینمایی داشتیم و ضمن مطرح کردن معضلات عدم توجه به سینمای جنگ و دفاع مقدس، انحصارطلبی در این سینما و... به مباحثی در رابطه با ساختار و محتوای این اثر سینمایی هم ورود پیدا کردیم. بخش نخست چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶

در بخش نخست میزگرد فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» به کارگردانی مریم دوستی در ژانر دفاع مقدس که با حضور مریم دوستی (کارگردان)، جبار آذین (منتقد و مدرس سینما) و با مدیریت سیدرضا منتظری (منتقد سینما) برگزار شد به مواردی همچون بی توجهی مدیران و مسئولان فرهنگی کشور به ژانر سینمای دفاع مقدس اشاره شد و در بخشی از این گفتگو تأکید شد که برخی از باندهای مافیایی می خواهند مانع از رشد و پیشرفت سینمای دفاع مقدس بشوند چرا که این گونه مهم سینمایی را خطری بزرگ و جدی برای دستیابی به اهداف شوم خود در سینما می دانند. از سوی دیگر کارگردان این اثر سینمایی انتقاد تندی را نسبت به برخی منتقدان سینما که در ایام جشنواره فیلم فجر «دریاچه ماهی» را مورد انتقادات تند خود قرار داده بودند مطرح کرد و خواستار حضور منتقدانی با اندیشه انسانی در سینما شد. در بخش دوم این میزگرد، «دریاچه ماهی» از لحاظ ساختاری و محتوایی توسط منتظری مورد بررسی قرار گرفت و دوستی و آذین به سوألات وی پاسخ گفتند. بخش پایانی چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶

«ایتالیا ایتالیا» اولین ساخته سینمایی کاوه صباغ زاده است، استعدادی نو که برخلاف جهت جریان سال های اخیر سینما حرکت خود را آغاز کرده و به جای پرداختن به کهنه کلیشه های اجتماعی تلخ، سیاه و هزاران بار تکرار شده و پایبندی به سینمای کلاسیک گامی به سوی نوآوری و خلاقیت برداشته است. به بهانه اکران  فیلم «ایتالیا ایتالیا» نخستین ساخته سینمایی کاوه صباغ زاده در میزگردی با حضور کاوه صباغ زاده (کارگردان)، مهدی صباغ زاده (تهیه کننده) و سیدرضا منتظری (منتقد سینما) گفتگویی مفصل درباره این اثر سینمایی داشتیم و ضمن مطرح کردن معضلات عدم توجه به فیلمسازان اول و فیلم هایی در ژانرهای متنوع و باندبازی های شدید در سینمای کشور و... به مباحثی در رابطه با ساختار و محتوای این اثر سینمایی هم ورود پیدا کردیم. بخش نخست دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶

در بخش نخست میزگرد فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ زاده که با حضور کاوه صباغ زاده (کارگردان)، مهدی صباغ زاده (تهیه کننده) و با مدیریت سیدرضا منتظری (منتقد سینما) برگزار شد به مواردی همچون بی عدالتی های پشت پرده بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی اشاره شد و تأکید شد که بسیاری از مدیران سینمایی مانع از رشد و پیشرفت فیلمسازان اول می شوند و نمی گذارند آن ها در سینما حضور داشته باشند در بخش دوم این میزگرد، «ایتالیا ایتالیا» از لحاظ ساختاری و محتوایی توسط منتظری مورد بررسی قرار گرفت و مهدی و کاوه صباغ زاده به سوألات وی پاسخ دادند. بخش پایانی شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶

«انزوا» اولین ساخته سینمایی مرتضی علی عباس میرزایی است، استعدادی نو که برخلاف جهت جریان سال های اخیر سینما حرکت خود را آغاز کرده و به جای پایبندی به سینمای کلاسیک گامی به سوی نوآوری و خلاقیت برداشته است. عباس میرزایی در اولین ساخته سینمایی اش سعی کرده به فرم روایی جدیدی در سینمای ایران برسد و با شناخت خوب و دقیقی که به واسطه سال ها فعالیت در سینمای کشور داشته توانسته در این مسیر گام جدی بردارد. «انزوا» فیلمی است که شاید به دلیل فرم روایی منحصر بفردش کمی پیچیده به نظر برسد اما به شدت فیلمی ساده و سر راست است و جزو آن دسته فیلم هایی نیست که پیام های نهفته درونی اش را فریاد بزند. بسیاری از رسانه ها و منتقدان پس از نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر بر این باور بوده اند که «انزوا» فیلمی کلیشه و کپی برداری شده از آثار سینمای مسعود کیمیایی و یا حتی آثار سینمای هند است در حالی که فیلمساز تمام توان خود را به کار بسته تا فیلمی مقلدانه نسازد. نقد و به چالش کشیدن مسأله مهم قضاوت، که به طور مداوم در جریان زندگی روزمره انسان ها با آن درگیر هستند هدف اصلی فیلمساز بوده و در این مسیر نیز گامی درست برداشته است. اینک به بهانه اکران فیلم «انزوا» نخستین ساخته سینمایی مرتضی علی عباس میرزایی در میزگردی با حضور مرتضی علی عباس میرزایی(کارگردان)، پیمان جعفری(تهیه کننده)، امیرعلی دانایی(بازیگر)، علی ناصری(خبرنگار) و سیدرضا منتظری (منتقد سینما) که مدیریت این نشست را بر عهده داشت گفتگویی مفصل درباره این اثر سینمایی داشتیم و ضمن مطرح کردن معضلات عدم توجه به فیلمسازان اول و فیلم هایی در ژانرهای متنوع و باندبازی های شدید در سینمای کشور و... به مباحثی در رابطه با ساختار و محتوای این اثر سینمایی هم ورود پیدا کردیم. بخش نخست یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶

در بخش نخست میزگرد فیلم سینمایی «انزوا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی که با حضور  مرتضی علی عباس میرزایی(کارگردان)، پیمان جعفری(تهیه کننده)، امیرعلی دانایی(بازیگر)، علی ناصری(خبرنگار) و سیدرضا منتظری (منتقد سینما) که مدیریت این نشست را بر عهده داشت برگزار شد به مواردی همچون بی عدالتی های پشت پرده بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی اشاره شد و تأکید شد که بسیاری از مدیران سینمایی مانع از رشد و پیشرفت فیلمسازان اول می شوند و نمی گذارند آن ها در سینما حضور داشته باشند در بخش دوم این میزگرد «انزوا» از منظر ساختاری مورد نقد و بررسی قرار گرفت و عوامل سازنده این اثر سینمایی باز هم به گلایه های خود راجع به مسائل پشت پرده سینما ادامه دادند! بخش پایانی چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶

همچنین سیدرضا منتظری منتقد سینما با نقدی بر جایگاه «تحقیق و پژوهش» در آثار تصویری نوشت: تا زمانی که «خالتور» ها و «نهنگ عنبر» ها سینمای کشور را احاطه کرده اند و مدیران فرهنگی از این قبیل آثار حمایت می کنند امیدی به تولید آثار ارزنده توأم با تحقیق و پژوهش نیست و متأسفانه وضعیت در کشور ما به گونه ای شده که هیچ فردی ارزش مادی و یا حتی معنوی برای تحقیقات و پژوهش قائل نمی شود و اگر نام مشاوری در اثری ذکر می شود تنها جنبه تعارف و تشریفات دارد. چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶