یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱

نتیجه وابستگی به سلبریتی‌ها

وقتی شبکه نسیم از روزهای اوج خود فاصله می گیرد

ویژه برنامه‌های شبکه نسیم در نوروز ۹۸

سینماپرس: هنوز برخی از مدیران شبکه نسیم باور نکرده‌اند که مهران مدیری، «دورهمی» نمی‌سازد و بایستی به فکر خلاقیت‌های جدیدی فارغ از «کودک‌شو»، «خندوانه» و یا «وقتشه» باشند.

به گزارش سینماپرس، رسالت سرگرمی، نشاط و شادابی مأموریت ویژه شبکه نسیم است که اصلاً در فراغت امسال خبری از این اتفاق نبود. تا وقتی که رامبد جوان برای تولد فرزندش ایران را به مقصد کانادا ترک نکرده بود شبکه نسیم منتخبی از برنامه‌های پخش شده «خندوانه» را روی آنتن می‌برد و یا آیتم‌های باقیمانده از برنامه «قاچ» را ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن برد.

شبکه نسیم هنوز مشغولِ تکرارِ «دورهمی»

بعد از آن هم با همه طاقچه بالاهایی که گروه «دورهمی» و شخصِ تهیه‌کننده برای ساخت سری جدید این برنامه گذاشتند دوباره شبکه نسیم اقدام به پخش منتخبی از برنامه‌های پخش شده «دورهمی» کرد.

حتی آنقدر فقدانِ نظارت در شبکه نسیم بیداد می‌کند که شبِ پخش نشده بهروز افخمی در بازپخش روی آنتن رفت.

هنوز منتظر برگشت «مهران‌مدیری» اند

چرا هنوز برخی از مدیران این شبکه باور نکرده‌اند که مهران مدیری «دورهمی» را نمی‌سازد و به فکر خلاقیت‌های جدیدی فارغ از «کودک‌شو»، «خندوانه» و یا «وقتشه» باشند. تهیه‌کننده «کتاب‌باز» اعلام کرده به زودی فصل جدید را روی آنتن می‌برد ولی واقعاً چقدر این برنامه‌ها نظرسنجی تخصصی شده‌اند و بیننده از پخش آن‌ها رضایت دارد؟

شبکه نسیم علاقه‌مندِ حضورِ سلبریتی‌ها

چرا تصمیم گیران در شبکه نسیم هنوز هم به حضور سلبریتی‌ها به عنوان مجری یا تهیه‌کننده اعتقاد دارند. چون خبرهایی از برنامه جدید مهران غفوریان به گوش می‌رسد و چندی پیش رسانه‌ای شد.  (مدیر شبکه نسیم اعلام کرد که برنامه مهران غفوریان هم همچون چند طرح دیگر بعد از ماه صفر به آنتن می‌رسند.)

یکی از فقدان‌های اصلی شبکه نسیم عدم توجه به تنوع، برنامه‌ریزی، نگاه علمی مناسب و اختصاص نقشه راه و دورنمایی مشخص است. فقط تولید و ادامه راه مقصد تهیه‌کنندگان، سازندگان و مورد توجه برخی از مدیران در شبکه نسیم بوده است.

خلاقیت سَربریده می‌شود

امروز بیننده تلویزیون از عدم تغییر رویه تکراری، کلیشه‌ای و فقدان استراتژی و برنامه‌ریزی رنج می‌برند. به گونه‌ای که خلاقیت در ادامه راه برخی از برنامه‌های پرمخاطب، سربریده می‌شود.

همان اتفاقی که برای «خندوانه» و «دورهمی» بوجود آمد و امروز در «کودک‌شو» هم شاهد و ناظر آن هستیم. برخی از عوامل ذیربط در شبکه نسیم می‌کوشند به هر دری بزنند تا هیچ مانعی برای ادامه «خندوانه» نباشد و یا حتی یک نیم‌نگاهی به بازگشت «مهران مدیری» دارند.

چرا شبکه نسیم اصرار دارد «خندوانه» و «دورهمی» باشند؟

با اینکه مهران مدیری در هرجایی چه کنسرت و چه در قالبِ موج‌سازی‌هایی به چارچوب و فضای بازتری در عرصه برنامه‌سازی می‌اندیشد و قابِ نمایش خانگی و فضای مجازی را برای ادامه این راه به تلویزیون ترجیح داده است. اما چرا شبکه نسیم اصرار به حضور «خندوانه» و «دورهمی» دارد؟

انگار اگر این دو برنامه و حتی «کودک‌شو» و «وقتشه» روی آنتن نباشند هیچ خلاقیت، رویکرد و اتفاق جدیدی نباید شکل بگیرد. در صورتیکه هر شبکه‌ای باید برنامه‌های متعددی را تدارک ببیند تا در هر شرایطی برنامه برای عرضه داشته باشند.

خبری از یک چشم‌انداز در شبکه نسیم نیست

شبکه نسیم با برنامه‌هایی مثل «نسیم آوا»، «نسیم دانش»، «ویتامین خ»، «کاف‌گاف»، «خسته نباشید» و «چهل تیکه» نتوانسته مخاطب را با خودش همراه کند. حتی دست به گریبانِ پخشِ سریال‌های طنزِ نوستالژی تلویزیون شده ولی مخاطب یک توقع دیگری از این شبکه تلویزیونی دارد و خبری از یک چشم‌انداز و برنامه مشخصی برای آینده نیست که مخاطب امیدوار شود.

اصرار بر حضور برندهای تکراری و عدم پاسخِ مدیران

عدم پاسخِ مدیران شبکه نسیم به این سوال که چه آینده‌ای در انتظارِ مخاطب این شبکه تلویزیونی است!؟ نشان می‌دهد که این شبکه دیگر چیزی برای ارائه ندارد. این شبکه تلویزیونی همچنان اصرار به حضور برندهایی دارد که مدت‌هاست به ورطه تکرار و کلیشه افتاده‌اند.  

معلوم نیست به دنبال چه می‌گردند!؟

شبکه نسیم قرار بود با برنامه‌های کوتاه کوتاه و جذاب لا به لای برنامه‌های عادی دیگر شبکه‌ها، یک مأمن متنوعی برای مخاطبِ تلویزیون رقم بزند. نشاط و سرگرمی را سرلوحه مأموریت رسانه‌ای خودش اعلام کرد اما در یک دورِ عادی خیلی از شبکه‌های سیما افتاد. که متأسفانه همچون سایر شبکه‌ها در درون آن نمی‌داند به دنبال چه می‌گردد.

قاعده‌ای که در شبکه نسیم رعایت نشد!

شبکه نسیم بر مدارِ بی‌برنامگی و نوعی سردرگمی به دنبالِ تکرار دیگر مأموریت‌های سیماست. یعنی در واقع شبکه یک مشخصاً یکسری برنامه‌های خانوادگی و عمومی و سرآخر بعد از خبر ساعت ۲۱، سریال پخش می‌کند. در شبکه دو یک نوع تعریف دیگری وجود دارد از پخشِ برنامه‌های تخصصی تا پخش سریال، در شبکه سه، پنج و خبر هم به صورت‌های دیگر. اما در شبکه نسیم تنها برنامه‌های ثابت، ‌ «کودک‌شو» و «وقتشه» هستند؛ اگرچه اصل نسیم بر پایه آیتم‌های کوتاه و بریده بریده بود اما این قاعده رعایت نشد.

پخشِ سریال جزو رسالت شبکه نسیم نیست

شبکه نسیم بر ورطه تکرار تأکید دارد و حتی دیده شده برای جلبِ نظرِ مخاطب، سریال هم پخش می‌کند ولی اصلاً در ذات و رسالت این شبکه تلویزیونی، جایی برای سریال تعریف نشده است. از بی‌برنامگی و سردرگمی به پخشِ طنزهای قدیمی روی آورده و مثلِ دیگر شبکه‌ها سریالِ تکراری پخش می‌کند. در صورتیکه این کار را شبکه‌های آی‌فیلم و تماشا به نحو احسن و روی برنامه انجام می‌دهند.

چرا شبکه نسیم در خلاقیت و نوآوری یک نوع بی‌حوصلگی از خودش نشان می‌دهد؟ و به نوعی گرفتار تکرار و پخشِ روتین شده است؟

یادمان می‌آید زمانی «یانگوم» در شبکه امید روی آنتن می‌رفت اما بی‌برنامگی در نظامِ پخش، روزِ قسمت آخر را با پخش سه چهار قسمت قبلی همراه کرد. تا جائیکه خودِ پخش متوجه این اتفاق شد و بلافاصله برنامه را قطع کرد و قسمت آخر را روی آنتن برد. این اتفاقات گاهی وقتی از روی بی‌حوصلگی، بی‌نظمی و صرف آنتن پرکردن، رقم می‌خورد.

وقتی کار به صورت جدی تعریف نشده باشد آن‌وقت جای نشاط و سرگرمی با نمایشِ یکسری اتفاقات روزمره جا به جا می‌شود.

البته در این برنامه‌ریزی حتماً به شرایط و بسترهای موجود جامعه و مخاطب هم باید توجه کرد. برخی از اقشارِ مردم به هر نحوی نمی‌توانند مخاطب برنامه‌های شبانه باشند؛ مثل کارکنان کادر درمانی، آتش‌نشانی، مأموران انتظامی و شهرداری که بایستی شبکه‌های تلویزیونی خصوصاً نسیم برنامه‌های نشاط، سرگرمی و دیگر اتفاقات‌ِ سیما را برای آن‌ها هم نمایش دهد.

برنامه‌هایی که می‌آیند و بدون سرمنزل می‌روند

یکی از معضلات دیگر شبکه نسیم، آمد و رفت برنامه‌های بدون سرمنزل است. مثلاً روزی «شب کوک»، آنتِنِ شبانه این شبکه تلویزیونی را قُرق کرده بود و امروز کجاست؟ اگر طرح خوبی برای استعدادیابی در حوزه موسیقی نبود چرا این قدر آنتن در اختیارش قرار دادند و یک هزینه و زمانی تلویزیون جمهوری اسلامی صرفِ‌ این برنامه کرد؟ اصولاً کارشناسان و ناظران حاضر در شبکه نسیم مشغول چه کاری هستند که در سری‌های آخر برنامه «خندوانه»، مخاطب شاهد تکرار کارهای تخصصی هنرمندان بودند.

باری به هر جهت بودن، شبکه نسیم را تکراری کرده است

مردم عادی خیلی اهلِ استندآپ بازی و پانتومیم‌های آنچنانی نیستند. اگر علاقه‌مند باشند حتماً به دنبالِ این نوع فعالیت‌ها در سالن‌های نمایشی می‌گردند. باری به هر جهت بودن شبکه نسیم به چشمِ مخاطب می‌آید و گرفتارِ یک ورطه تکراری شده‌اند. هرچه زودتر باید به فکر بیفتند تا از این گرفتاری خودشان را رها کنند.

آیا شبکه نسیم به «کتاب باز» نیاز دارد؟

واقعاً «کتاب بازهای» سروش صحت چقدر توانسته سرانه مطالعه کتاب را در سراسر کشور بالا ببرد؟ یکی از رسالت‌ها و اهداف اصلی یک برنامه تأثیرگذاری بر جامعه است. آیا شبکه نسیم نیازمند این طور سرمایه‌گذاری است یا می‌توانست به جای ساخت این برنامه آیتم‌های خوبی در کتابخانه‌ها بگیرد!؟

یک برنامه برای ادامه تولید نیازمند یک کارشناسی و ارزیابی دقیق است چقدر تأثیرگذار بوده و حتماً برای ساخت و ادامه امثال این برنامه‌ها می‌بایست یک آیتم بازخوردگیری به راه‌ بیندازند.

شبکه نسیم چقدر به کارِ تلویزیون آمده است!!

در عینِ همه این ناکامی‌ها در برنامه‌سازی، شبکه نسیم از وجود سلبریتی‌ها هم سودی نبرد تا جائیکه به جز کاندیدایی یک سلبریتی شبکه نسیم(پژمان بازغی) در جشنواره جام‌جم، کدام برنامه شبکه نسیم جزو منتخبین قرار گرفت؟ تلویزیون ابزارهای سنجشی مثل سامانه ۱۶۲ در اختیار دارد اما لازم است ارزیابی‌های متنوعی را به کار بگیرد تا هرچه زودتر به این نتیجه برسند، شبکه نسیم چقدر به کارِ تلویزیون آمده است!! یا اساساً چرا شبکه نسیم، چند صباحی است نه نشاط دارد و نه سرگرمی.

*تسنیم