نمایش همه
  • هشتمین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰-۱۰-۰۶ ۰۹:۳۲

    با نگاهی به خبر اعلام فیلم های بخش سودای سیمرغ؛

    آیا جشنواره فیلم فجر بر ریل دولت ناکارآمد قبل خواهد رفت!؟

    سینماپرس: شامگاه پنجم دی ماه مطابق با رویه گذاشته شده در دولت ناکارآمد قبل، اسامی ۲۲ فیلم برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره چهلم اعلام شد. خبری که از جهاتی قابل بررسی است.

  • جشنواره فیلم فجر 1399 ۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۱:۰۸

    با نگاهی به نقش بی بدلیل جشنواره فیلم فجر؛

    آیا غفلت مدیران سینمایی موجب بلبشوی اکران خواهد شد؟!

    سینماپرس: یکی از شئون « «جشنواره فیلم فجر» » تبیین و تعیین وضعیت تولیدات سینمایی کشور است. به عبارت دیگر، «جشنواره فیلم فجر» به عنوان یک آنالیزور در جهت تبیین و تعریف تولیدات یکساله سینمای ایران عمل می‌کند. قطعا ممکن است از منظر شوراهای اقماری سازمان سینمایی، بعضی از تولیدات وجاهت انتشار در جامعه را داشته باشد اما، به آسیب‌ها و یا پیام‌های متناقض و یا بعضاً هنجارشکن این آثار توجه نشده باشد.

  • جشنواره فیلم فجر 1399 ۱۴۰۰-۰۹-۲۴ ۱۱:۱۲

    «چهلمین جشنواره فیلم فجر» آزمون عملی دولت سیزدهم

    سیاست هوشمندانه‌ی فرهنگی یا عقیم سازی؟!

    سینماپرس: «وزیر ارشاد دولت سیزدهم» در نشستی با دبیر و مدیران بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: «سینمای ایران باید در جهت حفظ و تقویت منافع ملی ایران حرکت کند» . جمله‌ای که اگر چه نشان‌دهنده بلوغ فکری مدیران فرهنگی کشور می‌باشد؛ اما قطعا «اجرایی شدن» و خروج این مطالبه از «مقام سخن و حرف» و پیگیری و تحقق آن بر بستر «جشنواره فیلم فجر» نیازمند هوشمندی است.

  • دیپلماسی رسانه ای ۱۴۰۰-۰۹-۱۷ ۱۱:۳۹

    معضل «سواد رسانه‌ای» در «دولت سیزدهم»؛

    وقتی بی‌توجهی به دیپلماسی «عمومی و رسانه‌ای» موفقیت‌ها را وارونه می‌کند!

    سینماپرس: این دور از مذاکرات نشان داد که «جمهوری اسلامی ایران» نه تنها دچار انحطاط و بُن‌بست نشده؛ بلکه به سبب حضور آرمان‌محورانه «دولت سیزدهم» توانسته اقتدار خود را به صورت ویژه‌ای بازیابی نماید. پس اگر چه این پیام به وضوح در صحنه «دیپلماسی رسمی» به جهان مخابره شد؛ اما «دیپلماسی رسانه‌ای» سبب شد تا این پیام به صورتی کاملا متناقض در عرصه «دیپلماسی عمومی» درآید و در این زمینه راه‌یابی فیلم سینمایی «قهرمان» در بخش رقابتی «اسکار ۲۰۲۲» نمونه‌ای کوچک از این تناقض است.

  • نمایش خانگی؛ انلاین؛ ساترا ۱۴۰۰-۰۹-۱۴ ۱۱:۱۱

    فقدان قوه عاقله در حوزه نمایش خانگی؛

    شکست پلتفرم ها، ریزش مخاطب، آثار نازل، آبکی و مبتذل و چند سوأل!/ وقتی جای مدیران شایسته و متخصص در شبکه نمایش خانگی خالی است

    سینماپرس: این روزها بیش از هر زمان دیگری جای مدیران شایسته و متخصص در شبکه نمایش خانگی خالی به نظر می رسد چرا که بر اساس برخی شنیده ها میزان مخاطبان تولیدات پلتفرم ها روز به روز در حال کاسته شدن است و این اتفاق در حالی صورت می گیرد که آثار تولید شده در پلتفرم ها با سرعتی نجومی مرزهای وقاحت و بی اخلاقی را در می نوردند تا بتوانند مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

  • چهل سالگی «سیمرغ فجر» ۱۴۰۰-۰۹-۰۸ ۱۱:۴۶

    نگاهی اجمالی به مجموعه تولیداتی که می‌توانند در «جشنواره ۱۴۰۰» حاضر شوند (۱)

    چهل سالگی «سیمرغ فجر» با چه آثاری رقم خواهد خورد؟

    سینماپرس: در پی پایان مهلت قانونی ثبت‌نام متقاضیان شرکت در «چهلمین جشنواره فیلم فجر» در ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ هجری‌شمسی بود که دبیرخانه این جشنواره از حضور ۹۴ فیلم بلند سینمایی به عنوان متقاضی شرکت در این رویداد مهم سینمایی خبر داد. البته مجموع این آثار بلافاصله با آئین‌نامه و مقررات قانونی اعلام شده در فراخوان جشنواره چهلم مورد بررسی و مطابقت قرار گرفت و در نهایت در روز چهارشنبه ۳ آذرماه بود که دبیرخانه این جشنواره رسما اعلام داشت که این فهرست به تعداد ۷۴ تقلیل پیدا نموده است.

  • فرهنگ عمومی ۱۴۰۰-۰۹-۰۳ ۱۰:۰۳

    در شرایط «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور»؛

    آیا نهادهای امنیتی به وظایف قانونی و مسئولیت خود در عرصه فرهنگ و هنر عمل خواهند کرد؟

    سینماپرس: عرصه فرهنگ و هنر در هر ساختار حاکمیتی مُعتبری در جهان امروز، نیازمند هدایت و حمایت از جانب سایر ساختارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی و انتظامی دخیل در حاکمیت خود می‌باشد، به همین نسبت در سایر ساختارهای سیاسی و امنیتی و انتظامی تمامی کشورها موضوعیت داشته و عرصه فرهنگ و هنر هر کشور به همان میزان که متاثر از این ساختارها می‌باشد!

  • «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» ۱۴۰۰-۰۸-۲۶ ۱۲:۳۹

    اتمام حجت «امام خامنه‌ای» با «دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی»

    «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» می‌تواند در نقش «قرارگاه فرهنگی کشور» حاضر شود!؟

    سینماپرس: «ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد» ؛ جمله‌ای بسیار مهم که «امام خامنه‌ای» آن را به عنوان کارخواسته‌ی ویژه خود در نخستین دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت «دولت سیزدهم» مطرح فرمودند. فرمایشی دقیق و برآمده از اشراف کامل که نه تنها جهت‌گیری «دولت سیزدهم» را در «عرصه فرهنگی» معین می‌ساخت؛ بلکه حکایت از عزم جدی «انقلاب اسلامی» و حرکت به سمت «انقلاب فرهنگی دوم» و تعریف «دکترین فرهنگی جدید» در ساحت «نظام جمهوری اسلامی ایران» می‌نمود.

  • برج میلاد ۱۴۰۰-۰۸-۱۸ ۱۱:۰۵

    توقعات سینماگران از جشنواره فجر انقلاب در بلوغ چهل سالگی؛

    از لزوم حضور فیلم هایی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی تا درخواست برای رجعت جشنواره به هویت اصلی خود/ برج میلاد بهترین مکان برای برگزاری

    سینماپرس: طی ۸ سال اخیر تصمیمات غیرکارشناسی صورت گرفته در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث اعتراضات و انتقادات متعدد اهالی سینما و رسانه شده است؛ اعتراض به موضوعاتی همانند کوچک و خنثی‌سازی جشنواره، جداسازی بخش‌های ملی و جهانی، تغییر مکان برگزاری جشنواره از برج میلاد به سینماهایی که به هیچ عنوان درخور شأن مهمترین رویداد سینمایی کشور نبودند، جداسازی اهالی رسانه و سینما از یکدیگر، حذف و اضافه کردن سلیقه‌ای بخش‌های این رویداد و ... که هیچ گاه پاسخی در خور از سوی مدیران سینمایی در بر نداشت از مهمترین معضلات این رویداد سینمایی بودند که انتظار می رود با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم بتوانیم شاهد تغییر و تحولات اساسی در روند برگزاری جشنواره فجر انقلاب باشیم.

  • «سازمان سینمایی» و «پاشنه آشیل» تاخیر در چیدمان دقیق نیروی انسانی ۱۴۰۰-۰۸-۰۵ ۱۱:۵۳

    حرکت «لاک پشتی» ضربه‌ای بر «اعتماد عمومی جامعه»

    «سازمان سینمایی» و «پاشنه آشیل» تاخیر در چیدمان دقیق نیروی انسانی

    سینماپرس: عدم توجه به ضوابط و اِعمال سرعت در یک «خانه تکانی اساسی» آن هم با استفاده از تمام ظرفیت نیروهای متعهد حاضر در عرصه فرهنگ و هنر و در عین حال دارای مقبولیت و مشروعیت لازم به عنوان مدیریت مجموعه‌های میانی موضوعاتی است که سبب می‌شود مجموعه‌هایی همچون «سازمان سینمایی» موفق ظاهر نشوند.

  • بنیاد سینمایی فارابی ۱۴۰۰-۰۷-۲۸ ۱۱:۱۳

    با نگاهی به گذشته و شرایط پیش‌رو؛

    آیا «بنیاد سینمایی فارابی» با مدیریت جدید خود می‌تواند در مسیر «بازسازی انقلابی» گام بردارد؟!

    سینماپرس: «بنیاد سینمایی فارابی» بنای پُر از نقصی است که از خشت نخست دچار کَجی و انحرافات ساختاری است و از این جهت است که هیچ‌گاه نتوانسته به صورت مشخص و متمرکز بر اهداف «سینمای ملی و انقلابی» معطوف باشد. در این راستا توجه به فهرست تولیدات حمایتی این بنیاد در دهه اخیر نه تنها می‌تواند به عنوان مویدی بر این مدعا قلمداد شود؛ بلکه می‌تواند به عنوان مصداقی از برای تشخیص حضور ریشه‌ای جریان «نفوذ فرهنگی» در ساختارهای رسمی کشور قلمداد شود.

  • شورای عالی سینما ۱۴۰۰-۰۷-۲۱ ۱۲:۲۱

    از شکل‌گیری در دولت دهم تا تعطیلی در دولت ولنگار «حسن روحانی»؛

    «شورای ‌عالی سینما»؛ نخستین گام عملی «دولت سیزدهم» در مسیر بازسازی ساختارهای فرهنگی

    سینماپرس: انجام یک «حرکت انقلابی» و شروع فرایند «بازسازی انقلابی» در «صنعت-هنر- رسانه سینمای ایران» آرزو و خواست اکثریت اهالی دغدغه‌مند آن است. خواه این «حرکت» و «بازسازی» به مزاج عده‌ای شاه‌نشین خوش نیاید و مذاق معدودی جماعت همیشه طلب‌کار را تلخ سازد و مورد هجمه توسط طیفی معلوم الحال در سینمای کشور واقع شود.

  • دفاع مقدس ۱۴۰۰-۰۶-۳۱ ۱۱:۳۶

    ضوابط تحقق تمدّن اسلامی-ایرانی در قرن ۱۴۰۰ هجری‌شمسی (۴)

    تمرکز «دشمن» بر استفاده از «جنگ نرم» همراه با لاف‌زَدن از «جنگ سخت»

    سینماپرس: برون‌رفت مقتدرانه «ایران» از معرکه هشت‌سال «جنگ تحمیلی» و بالاخص تجربه شکست «رژیم بعث عراق» آن هم با وجود برخورداری از حمایت‌های مادی و معنوی گسترده و همه‌جانبه و در نهایت رسوایی مفتضحانه «نظام سلطه» در فرایند «عملیات مرصاد» موجب شد تا گزینه «جنگ سخت» برای همیشه کارکرد خود را برای «دشمنی دشمنان» از دست بدهد و تنها به عنوان یک «گزینه روی میز» از قابلیت ترساندن طیف مذبذبین از مسئولان «جمهوری اسلامی» برخوردار باشد!

  • انقلاب فرهنگی ۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۱:۴۶

    ضوابط تحقق تمدّن اسلامی-ایرانی در قرن ۱۴۰۰ هجری‌شمسی (۳)

    مواجهه با «انقلاب فرهنگی» با پتانسیل‌ «نفوذ فردی» و «نفوذ جریایی»

    سینماپرس: ماهیت هویّت‌بخش «انقلاب اسلامی» برای ملت ایران و سایر مردم مظلوم و تحت ستم در سراسر جهان، آنچنان اهمیت داشت که از همان بدو پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ هجری‌شمسی، نظام «جمهوری اسلامی ایران» را درگیر یک نبرد سیاسی، نبرد فکری، نبرد نرم و به تعبیر دقیق جامع آن، یک «جنگ نرم» گسترده با جبهه‌ی وسیع ظلم و کفر و استکبار قرار داد.

  • انقلاب فرهنگی ۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۱۳:۰۳

    ضوابط تحقق تمدّن اسلامی-ایرانی در قرن ۱۴۰۰ هجری شمسی (۲)

    فرجام «انقلاب فرهنگی» در «گام نخست انقلاب اسلامی»

    سینماپرس: پُرواضح است که اگر جنایت بزرگ برخی مدیران التقاط‌اندیش و بی‌کفایت و نفوذی و ... در دولت‌هایی همچون «دولت حسن روحانی» و بویژه اقدامات برخی از ایشان در آسیب رساندن به مقوله «انقلاب فرهنگی» در «گام نخست انقلاب اسلامی» نبود؛ قطعا «شورای عالی انقلاب فرهنگی» می‌توانست امروزه ساختار حکمرانی منسجم‌تری را در اختیار نظام «جمهوری اسلامی ایران» قرار دهد.

  • مدیریت فرهنگی ۱۴۰۰-۰۶-۱۰ ۱۶:۵۶

    ضوابط تحقق تمدّن اسلامی-ایرانی در قرن ۱۴۰۰ هجری شمسی (۱)

    بازسازی انقلابی فرهنگ، الزامی برای دولتمردان سیزدهم

    سینماپرس: «انقلاب اسلامی» با عبور از «چهل سالگی» خود و در عین حال ورود سلامت و مقتدرانه به «قرن ۱۴۰۰ هجری‌شمسی» نشان داد که دیگر به دوران بلوغ خود رسیده است و آنچنان پیوند عمیقی میان «ملت ایران» و «جمهوری اسلامی» شکل گرفته و «انقلاب اسلامی» از چنان ثباتی برخوردار شده که قادر به هضم و دفع دولت‌های پُر از فساد می‌باشد.

  • لبیک یا حسین ۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۹:۱۴

    با نگاهی به واقعه کربلا

    «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةَ» مفهومی گمشده در قبیله «شبه روشنفکران» و «سلبریتی‌ها»

    سینماپرس: «ذلت نفس» زمینه‌ساز «ذلت سیاسی» است؛ همان چیزی که در «عرصه فرهنگ و هنر» سال‌هاست که توسط طیف منوالفکر سینمای ایران و تحت عناوین پُرطمطراق «سینمای اجتماعی» مورد پیگیری واقع شده و در حال حاضر به چنان سطحی از وقاحت رسیده که منجر به تولید و اکران آثاری مساله دار بر پرده نقره‌ای سینما و در کلیت فضای رسانه‌ای کشور گردیده است.

  • آیت الله رئیسی-روحانی ۱۴۰۰-۰۵-۲۰ ۱۰:۳۳

    تاملی درباره‌ی چرایی تاخیر در معرفی «کابینه سیزدهم»

    «سید ابراهیم رئیسی» و چالش ولنگاری و نابسامانی برجای مانده از «دولت دوازدهم»

    سینماپرس: توصیه ویژه «امام خامنه‌ای» به شخص رییس جمهور و تاکید ایشان در «مراسم تنفیذ» بر این مهم که «در تشکیل دولت ان‌شاءالله بایستی سرعت عمل به خرج داده بشود» سبب شد تا تاخیر صورت گرفته در معرفی کابینه به عنوان نخستین ابهام  «دولت سیزدهم» در پیگیری منویات رهبری معرفی گردد.

  • غدیر ۱۴۰۰-۰۵-۰۶ ۱۲:۲۳

    در آستانه «غدیر ۱۴۰۰ هجری شمسی»

    لزوم پیگیری الگوی «غدیر» در «دولت سیزدهم» به عنوان کارویژه‌ی «انقلاب فرهنگی پیامبر اعظم»

    سینماپرس: دقت در انتخاب مدیران فرهنگی «دولت سیزدهم» از اهمیتی به مراتب بیشتر از انتخاب مدیران اجرایی در سایر بخش‌ها برخوردار است و توجه ویژه «رییس جمهور منتخب» را می‌طلبد. این در حالی است که «وزیر ارشاد فعلی» از جمله معدود وزیرانی است که هنوز گزارش جامعی از وضعیت تاسف‌بار عرصه فرهنگ و هنر تنظیم نکرده و به دیدار ایشان نرفته است!

  • صدا و سیما ۱۴۰۰-۰۴-۲۹ ۱۲:۱۳

    امیدهایی که با تغییر در «سازمان صدا و سیما» ایجاد خواهد شد (۲)

    از حضور «مدیران ارشد متفکر» تا اصلاح روند جذب و بکارگیری «مدیران میانی» و «مدیران عملیاتی»

    سینماپرس: بیش از ۱۵ سال حضور و حکمرانی طیف خاصی از مهندسان بر عرصه ریاست سازمان صدا و سیما موجب شد تا در عمل، مفهوم «تیم هماهنگ» در عرصه مدیریت «رسانه ملی» از جایگاه اصیل خود به عنوان «کانون تفکر» یا همان «تینک تنک» فاصله گرفته و در قالب‌های سخیفی همچون «بچه محل‌ها» و «امام صادقی‌ها» و «حلقه بازنشستگان» و ...، ظهور و بروز یابد.

  • صدا و سیما ۱۴۰۰-۰۴-۲۳ ۱۱:۱۴

    امیدهایی که با تغییر در «سازمان صدا و سیما» ایجاد خواهد شد

    لزوم بازگشت «رسانه ملی» به مأموریتِ محوری خود در «دوران پسا روحانی»

    سینماپرس: با پایان یافتن دوران سیاه «دولت حسن روحانی» باید امید داشت نگاه «کلان استراتژیک» به مدیریت سازمان صداوسیما بازگردد و این مجموعه مهم و تاثیرگذار فرهنگی موضوع «تحول نرم‌افزاری» را به اولویت نخست این سازمان بی‌بدیل رسانه‌ای در کشور مبدل نماید.

  • حسین انتظامی در ششمین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۴۰۰-۰۴-۱۶ ۱۱:۱۷

    آخرین تلاش «دولتمردان حسن روحانی» برای «شوآف‌ رسانه‌ای»

    «رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»

    سینماپرس: بَزَک رزومه مدیران فرهنگی و بالاخص سینمایی در این روزهای پایانی «دولت دوازدهم» ادامه دارد و در این میان انتشار «بودجه کرونایی سازمان سینمایی کشور» را می‌توان به عنوان آخرین پروپاگاندای مدیران سینمایی قلمداد نمود. گزارشی که مصداقی مناسب برای سنجش میزان «وِل‌شدگی بیت‌المال» در عرصه رسمی فرهنگ، هنر و رسانه در «دولت حسن روحانی» است.

  • شما سینما را مدیریت می کنید یا سینما شما را؟!؛ انتظامی ۱۴۰۰-۰۴-۰۹ ۱۱:۵۹

    تقصیر یا قصور؛ مساله این است!

    ۳۶۸ روز غفلت سازمان سینمایی و نهادهای فرهنگی از پیگیری مطالبات صریح رهبری معظم انقلاب

    سینماپرس: غلبه شرایط «نفوذ فرهنگی» و گسترش آن در «دولت حسن روحانی» سبب شده تا تلفیق این پدیده شوم با «وِل شدگی فضای فرهنگی کشور» به نحوی موثر بر فضای کلی صنعت سینمای ایران تاثیر بگذارد. تاثیری ویژه که موجب شده تا در طی یک‌سال گذشته نیز همچنان شاهد تولید محصولات فرهنگی و برخی آثار سینمایی معارض نظام جمهوری اسلامی و عموما در تقابل مستقیم با مصالح فرهنگی جامعه باشیم.

  • حمایت سلبریتی ها از حسن روحانی-2 ۱۴۰۰-۰۴-۰۲ ۱۱:۵۰

    وقتی «زمستان» با انتخابات ۲۸ خرداد به سرآمد و «روسیاهی» ماند به دولت حسن روحانی در کنار مشتی سلبریتی!

    سینماپرس: انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هجری‌شمسی را می‌توان در زمره یکی از اعجاب‌برانگیزترین رویدادهای انقلاب اسلامی قلمداد نمود. انتخاباتی که با حضور حماسی و شورانگیز مردم ایران همراه گردید و این در شرایطی بود که عوامل بازدارنده بسیاری وجود داشت.

  • مناظره انتخابات ۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۱:۴۰

    بُنیه ضعیف رسانه ملی برای برگزاری یک مناظره حداقلی

    عامل ترسیم بی‌فرهنگی در برنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است!؟

    سینماپرس: سطح نازل و کیفیت پایین برگزاری مناظره‌های تلویزیونی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شاید تنها سخن مشترک میان تمامی نامزدهای شرکت کننده در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی باشد که به زبان‌های مختلف بیان شده است.

  • محمدمهدی عسگرپور در هشتمین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۴۰۰-۰۳-۱۲ ۱۱:۲۶

    اندر احوال «سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» (۱)

    «سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» هجویه‌ای برای روزهای پایانی مدیران بنفش!

    سینماپرس: مرور جشنواره سی و هشتم به وضوح اثبات می‌کند که جشنواره جهانی فجر بیش از هر چیز تبدیل به مهمانی ویژه‌ای شده است که قرار است تا معاش قبیله‌ای خاص را با عنوان برگزار کننده رقم بزند و اسباب دید و بازدید و دورهمی طیفی خاص را فراهم سازد.

  • محمدمهدی عسگرپور در سومین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۴۰۰-۰۳-۱۰ ۱۲:۳۸

    در شرایط «ولنگاری فرهنگی»

    افشای عمق جریان «نفوذ فرهنگی» با اکران عمومی «دختر لُر» در سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر

    سینماپرس: اکران عمومی فیلم سینمایی «دختر لُر» در سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر را می‌توان شاهد مثالی روشن برای شک در میزان جهالت و یا نفوذی بودن متولیان سینمایی کشور قلمداد نمود. متولیانی که یا آنقدر بی‌سواد هستند که معنی و چرایی تمرکز اثر بر «ایران نوین» را نمی‌فهمند.

  • تثبیت جایگاه مدیریتی «تکنوکرات‌ها» ۱۴۰۰-۰۳-۰۵ ۱۱:۴۲

    به بهانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ (۲)

    دعوایی که در دهه دوم انقلاب اسلامی موجب تثبیت جایگاه مدیریتی «تکنوکرات‌ها» شد

    سینماپرس: سینمای ایران به دلیل ساختار تکنیکی خود به صورت سنتی در احاطه‌ی جریانات تکنوکرات با بن‌مایه‌های چپ فکری قرار داشت و از این جهت توانست تا به صورت ویژه‌ای با مدیریت فرهنگی کشور در دهه نخست انقلاب اسلامی ارتباط برقرار نموده و به سبب برخورداری از حمایت‌های مادی و معنوی ایشان به بیراهه‌ سینمای اجتماعی اعتقاد جدی پیدا کرده و این اعتقاد تا به آنجا عمیق کردید که این همراهی در مسیر پوست‌اندازی صورت گرفته توسط همان طیف از مدیران در دهه دوم انقلاب اسلامی نیز امتداد یافت.

  • تکنوکراسی ۱۴۰۰-۰۲-۲۹ ۱۱:۳۰

    به بهانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ (۱)

    جولان «تکنوکرات‌ها» از مُدل بی‌ریش در دوران «پهلوی» تا باریش در «جمهوری اسلامی»

    سینماپرس: سیطره اندیشه‌ تکنوکرات بر ساحت فرهنگ و هنر سبب شد تا در پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رسانه‌های کشور از جمله سینما، نه تنها به زدودن اثرات تهاجم فرهنگی حساب شده عصر پهلوی همت نکنند؛ بلکه با غفلت از وظایف و مسئولیت‌هایشان، باعث تشدید رسوبات فرهنگی به جای مانده از آن دوران شوند.

  • مدیریت فرهنگی ۱۴۰۰-۰۲-۲۲ ۱۲:۰۲

    برکات رمضان ۱۴۰۰ هجری شمسی

    توجه به «فطرت الهی نظام جمهوری اسلامی» همزمان با «زایل شدن چهره نفاق» طیف خاصی از متولیان اجرایی کشور

    سینماپرس: پس از رمضان ۱۴۰۰ هجری‌شمسی دیگر نمی‌توان ضمن مرور تولیدات حمایت شده در بخش‌های مختلف «سازمان سینمایی» ، از تولید فیلم‌های سینمایی «تی تی» و «یوا» و « زالاوا» و «مسیرمعکوس» و «رمانتیسم عماد و طوبی» و ... و یا صدور مجوز تولید آثار سخیفی همچون پنجاه کیلو آلبالو و رحمان ۱۴۰۰، هجوم، عرق سرد، خانه دختر و ...، کثرت و فراگیری چنین تولیداتی را تنها محصول «ولنگاری» موجود بر عرصه مدیریت فرهنگی قلمداد نمود!