نمایش همه
  • حیاط خلوتی با عنوان جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۳۹۶-۰۲-۱۰ ۱۰:۴۸

    حیاط خلوتی با عنوان جشنواره جهانی فیلم فجر؛

    ویترینی ناعادلانه با ترسیم وجهه ای مخدوش از فجر انقلاب اسلامی/ از ژست های منورالفکرانه تا ترویج پدرکُشی در سبک زندگی ایرانی!

    سینماپرس: محمدعلی سلیمانی/ اتفاقات جشنواره پدیده ای منحصر به فرد در تاریخ مدیریت فرهنگی در جهان خواهد بود؛ پدیده ای که موجب می شود تا جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دورهمی برخی هنرمندان و سینماگران مبدل گردد و زمینه های لازم و البته آرام آرام، از برای تعلیق کلی گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه ی هنر و سینما در آینده ای نزدیک مهیا سازد!

  • دکترین فرهنگی ۱۳۹۶-۰۲-۰۸ ۱۱:۴۸

    دکترین فرهنگی دولت دوازدهم (۱)

    نامزدهای بدون دکترین و شعارهای پرطمطراق/ چرا بحران های اجتماعی و فرهنگی هر روز ابعاد گسترده تری پیدا می کنند؟

    سینماپرس: فاطمه نمازدوست/ ولنگاری فرهنگی امروز نتیجه بی کفایتی مدیرانی است که برخی از آنها فرهنگ را قربانی سیاست کردند، عده ای دیگر تفکرات التقاطی  خود و همراهان را بسط دادند و گروهی نیز ناتوان از فهم این عرصه، حاضر به واگذاری میز مدیریت به افراد شایسته نشدند. 

  • نفوذ فرهنگی (8) ۱۳۹۶-۰۲-۰۶ ۱۵:۲۷

    نفوذ فرهنگی (۸)

    تبدیل نفوذ رسمی به نفوذ سفارتی/ فعالیت های ادامه دار نفوذگران از عصر پهلوی و موج نوی سینما تا به امروز و حمایت های خارجی!

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ سینمای ایران از ابتدا با نفوذ اقتصادی پیوند خورده و پس از پیروزی انقلاب، به موازات اینکه نفوذ فرهنگی در جمهوری اسلامی متوقف نشد، نفوذ اقتصادی در عرصه فرهنگ نیز از رده خارج نشده و به عنوان اهرمی قدرتمند همچنان به کار گرفته شد، حضور داوران دوتابعیتی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و در سی و هشتمین بهار انقلاب اسلامی عمق نفوذ در عرصه فرهنگ و میزان پول های خرج شده در این مسیر را نشان می دهد.

  • شوی تبلیغاتی جشنواره جهانی فجر ۱۳۹۶-۰۲-۰۱ ۱۱:۴۵

    اردیبهشت؛ سنگ محکی برای ریاست جدید سازمان سینمایی/ آیا جشنواره جهانی فیلم فجر یک شوی تبلیغاتی خواهد شد؟

    سینماپرس: محمدعلی سلیمانی/ ​برگزارکنندگان جشنواره می توانند از یکسو آن را به تریبون تبلیغاتی دولت مستقر و یا رقبای آن تبدیل کرده و از طرف دیگر این فرصت را دارند تا با عدم تکرار تجربه های تلخ گذشته در سیاست زده کردن فضای فرهنگ و هنر کشور، جشنواره را از سیاست زدگی و خدمت به جناح های خاص بازداشته و هویت آن را فدای سیاسی کاری ننمایند.

  • نفوذ فرهنگی (7) ۱۳۹۶-۰۱-۳۰ ۱۱:۴۶

    نفوذ فرهنگی (۷)

    هنرمندی کیلویی چند!/ چگونه نفوذ اقتصادی در حوزه فرهنگ یک جامعه موضوعیت پیدا می کند؟

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ در جامعه ای که هنرمندان از امنیت شغلی کافی برخوردار نباشند، بستر نفوذ اقتصادی در عرصه فرهنگی آن بسیار مساعد بوده و استعدادهای هنری بومی برخلاف مصالح فرهنگی جامعه به کار گرفته می شوند. بدین معنا که با تشدید مشکلات معیشتی، در کنار افزایش باندبازی ها و بعضا دامن زدن عامدانه به بیکاری هنرمندان؛ سفارشی سازی و معاوضه خلاقیت، ذوق و استعداد هنری، با حمایت مالی و دریافت پول، محقق خواهد شد.

  • خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (5) ۱۳۹۵-۱۲-۲۸ ۱۰:۱۰

    خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (۵)

    بررسی ۱۸ فیلم از آثار اجتماعی جشنواره ۳۵/ سینمای ضد اجتماعی از انگاره های موج سوم تا ترسیم سیاهی، تلخی و ناامیدی

    سینماپرس: محمد علی سلیمانی/ جای بسی خوشحالی است که عموم مردم ایران اهل سینما رفتن نیستند؛ چرا که اگر قرار باشد روح حاکم بر عموم آثار سینمای اجتماعی ایران در جامعه جاری و ساری شود؛ اساسا چیزی به اسم خانواده و سبک زندگی اسلامی و ایرانی باقی نخواهد ماند و اضمحلال فرهنگی به نابودی تمام سرزمین خواهد انجامید.

  • خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (4) ۱۳۹۵-۱۲-۲۳ ۱۲:۲۳

    خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (۴)

    وقتی داروینیسم اجتماعی سینمای ایران را بلعید!/ چگونه سینمای تدبیر و امید، توسل و توکل را به انزوا می‌برد؟

    سینماپرس: محمد علی سلیمانی/ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، علاوه بر تمام نقایصش، جلوه ای تابناک از مخدوش سازی سبک زندگی اسلامی و ایرانی بود؛ جشنواره ای که سعی نمود تا به صورتی مدبرانه، ترازهای انقلاب اسلامی را جابجا نماید و تعارضات بنیادین خود با مبانی اسلامی و ایرانی را به نحوی ویژه آشکار سازد و در این میان بار دیگر بر این موضوع تاسف بار تاکید کند که همانا رسالت فیلمساز صرفاً بیان درد است و اشاره به درمان لازم نیست!

  • آوراهای مدیر قبل ۱۳۹۵-۱۲-۲۱ ۱۰:۳۸

    تغییر محتوا از «دولت قبل» به «مدیر قبل»/ آوارهای مدیر قبل و آرزوی تدبیر و امیدی ها برای فراموشی مردم!

    سینماپرس: مهدی خرامان/ روزهای پایانی «وزارت امور فرهنگه» در حال گذر است و نقد و راهکار ها بارها بیان شده و احساس می شود جمله «مسیرهای پیش روی حیدریان» به طنزی تلخ شباهت دارد، شاید دولت مردان خیال می کنند مردم هم مانند وزرای تدبیر و امید از معضلات پیری رنج می برند و می توان امید داشت که اشتباهات آن ها را به راحتی به فراموشی بسپارند!

  • اضمحلال فرهنگی ۱۳۹۵-۱۲-۱۸ ۱۸:۱۴

    مردمی که سینما و قهرمان ملی ندارند!

    دفاع مقدس و ماجرای اضمحلال فرهنگی جمهوری اسلامی/ جریان روشنفکری همیشه طلبکار چه خدمتی به منافع ملی ایران اسلامی داشته است؟

    سینماپرس: محمدعلی سلیمانی/ امروز کار به جایی رسیده که امام جامعه با گذشت سی و شش سال از آغاز و بیست و هفت سال از پایان جنگ تحمیلی، باید ابتدائیات مدیریت فرهنگی را برای مدیران و متولیان امور تشریح کنند، باید درباره ثروت‌های فرهنگی ناب و ارزشمند کشور و لزوم استفاده از ثروت غنی و سرچشمه‌ی قوی دوران دفاع مقدس صحبت نمایند چرا که مدیران فرهنگی عُرضه جهادگری در عرصه فرهنگ را نداشته اند!

  • گفتگوی فرهنگی؛ واقعیتی انتخاباتی یا شرایطی برای احیای جلبکی ها ۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۲:۲۰

    به بهانه یادداشتی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

    گفتگوی فرهنگی؛ واقعیتی انتخاباتی یا شرایطی برای احیای جلبکی ها/ به فراموشی سپردن صدای مردم و حقوق فرهنگی آنان!

    سینماپرس: محمدرضا مهدوی پور/ آیا گفتگوی فرهنگی جز تلاشی برای حفظ پایگاه اجتماعی دولت تدبیر است؟ دولتی که بخشی از پایگاه اجتماعی آن را برخی هنرمندان غربگرا، بعضی اساتید لیبرال، معارضان داخلی انقلاب اسلامی و... تشکیل داده و در ماه های منتهی به انتخابات نیاز دارد تا بار دیگر آنها را پای صندوق های رای بیاورد. بنابراین ناچار است تا هنرمندان و رسانه های وابسته به این گروه ها را در ماه های مانده به انتخابات با خود همراه کند.

  •  خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (3) ۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۲:۱۹

    خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (۳)

    التقاط مدیران یا نابینایی مدبرانه در تضاد با آرمان‌های انقلاب/ بررسی آثار استراتژیک دیده نشده در جشنواره۳۵

    سینماپرس: محمد علی سلیمانی/ اگر چه مدبران بنفش پوش، در طول چهارساله گذشته، با اقداماتی همچون حذف ابعاد بین المللی و یا محدودسازی بخش ها و به تبع آن جوایز و ... همت والای خویش را معطوف از بین بردن جوانب مختلف اهمیت و تاثیرگذاری جشنواره فیلم فجر نمودند؛ اما در واقع این فجر است که همچنان منشأ تحولات یک ساله ی صنعت سینمایی کشور محسوب می شود.

  • نفوذ فرهنگی (6) ۱۳۹۵-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۸

    نفوذ فرهنگی (۶)

    کارکرد اقتصاد در عرصه نفوذ؛ ماجرای مدیران سفیه و مدبّرِان لرزان

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ چگونه می توان تصور کرد سینمایی که معیشت، ارتزاق، شهرت، سابقه کاری و هویت هنری آن به اسکناس های سبزرنگ با منشاء خارجی وابسته است، قادر است تعالی فرهنگی را برای جامعه رقم زده و از بنیان های فرهنگی اش صیانت نماید؟ بنابراین لازم است در میانه واکاوی مفهوم نفوذ فرهنگی، بحث نفوذ مالی در عرصه فرهنگ نیز بصورت مبسوط مورد بررسی قرار بگیرد.

  • مراسم جایزه اسکار ۲۰۱۷ ۱۳۹۵-۱۲-۱۱ ۱۱:۲۵

    یادداشت فهیم در حاشیه اهدای جوایز اسکار:

    فرصتی که «فرهادی» از دست داد/ فرق «براندو»ی بزرگ با «فرهادی»!

    سینماپرس: محمد تقی فهیم/ فرهادی ضمن گرفتن مجسمه، نمایندگانی را به مراسم فرستاد که فقط نام ایرانی را با خود یدک می کشند، ولی در تمام وجوه زندگی شان، اعم از تفکر و سبک زندگی تا گویش و پوش ششان، واجد ارزش های آمریکایی هستند.

  • خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (2) ۱۳۹۵-۱۲-۰۹ ۱۳:۵۱

    خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (۲)

    عقیم سازی هنری و تجلیل وارونه از مرزداران هویت و فرهنگ کشور/ مدیران سینمایی دولت بنفش در ژانر استراتژیک دفاع مقدس چه چیزی رقم زدند؟

    سینماپرس: محمد علی سلیمانی/ مرور آثار دفاع مقدس این دوره از جشنواره، به صورتی کاملا شفاف از رخنه ای جدید و تهدیدی اساسی در عرصه ی سینمای استراتژیک خبر می دهد؛ عرصه ای که در طول سه سال گذشته، با انواع و اقسام اَنگ ها و تهمت های گوناگون مدبران بنفش مواجه بوده و همواره با شدید ترین الفاظ مورد خطاب و عتاب ایشان قرار گرفته و اکنون به دلایل گوناگون و یا نوعی سهل انگاری و ... دچار تحول همراه با تغییر مسیر در تولیدات خود شده است.

  • افزایش قیمت بلیت ۱۳۹۵-۱۲-۰۷ ۱۰:۴۴

    یادداشت فهیم در حاشیه افزایش قیمت بلیط سینماها

    تیر خلاص برای حذف تماشاگر زیر متوسط/ آقایان! اگر دلسوز سینما هستید، جیب مردم را فراموش کنید

    سینماپرس/ محمدتقی فهیم: متولیان و دست اندرکاران سینما به جای بازگرداندن سینما به جایگاه اصلی اش و تلاش برای تقویت زیرساخت ها و مهمتر ، زدودن پلشتی و سیاهی و سیاسی بازی از آن ، سهل ترین و بدترین راه را انتخاب می کنند : افزایش قیمت بلیت !!

  • نفوذ فرهنگی (5) ۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۱۵:۵۵

    نفوذ فرهنگی (۵)

    ماجراهای غول سازندگی؛ رجعت با فرمان مانور تجمل/ پدیده نفوذ اقتصادی در حوزه فرهنگ؛ بیماری خطرناک و کشنده ای نه تنها در عرصه سینما

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ اهمال، سستی، سیاسی کاری و ضعف مدیریتی متولیان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در ادوار مختلف و نیز غلبه جریان مرتجع روشنفکری بر عرصه فرهنگ، هنر و رسانه جمهوری اسلامی و به تبع آن منزوی کردن نیروهای انقلابی و متعهد در این عرصه، باعث شد تا قلب و مغز مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در برابر حملات فرهنگی غرب بدون دفاع باقی مانده و پیام القائی این محصولات به صورت خاموش و پنهان در عمق جان مخاطبان ایرانی نفوذ کند.

  • خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (1) ۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۱۲:۲۹

    خاطرات درون خانوادگی فجر سی و پنجم (۱)

    چگونه کارنامه واقعی مدیریت سینما پنهان شد؟/ تدبیر مدیران در تعطیلی دکان سینمای استراتژیک!/ از ویلایی‌های موفق تا ماجرای متفاوت نیمروز

    سینماپرس: محمدعلی سلیمانی/ سی و پنجمین جشن یا جشنواره ی سینمای ایران نیز به پایان رسید و این در حالی بود که در سی و هشتمین فجر انقلاب اسلامی، نه تنها خبری از ابعاد بین المللی جشنواره فیلم فجر و موضوع صدور انقلاب به زبان سینما و مطالبه ی آرمان های بلند فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی و ... در میان نبود؛ بلکه دغدغه های متعالی اصحاب فرهنگ و هنر نیز، با تدبیری مناسب به مطالبات صنفی فروکاست پیدا کرد!

  • نفوذ فرهنگی (4) ۱۳۹۵-۱۱-۲۷ ۱۲:۱۵

    نفوذ فرهنگی (۴)

    سبک زندگی آریامهری؛ تخطئه و استخفاف دین و ملت/ ماهیت سینمای ایران چگونه شکل گرفت؟

    سینماپرس: م.ر شاه‌حسینی/ ماهیت صنعت سینمای ایران، به نوعی همراه با نفوذ فرهنگی و به عنوان عامل تسهیل کننده ی سبک زندگی غربی و تعویض و جایگزینی مبانی ارزشی این سبک زندگی، با سبک زندگی سنتی انسان مسلمان ایرانی، در سال های بعد از ۱۳۲۲ هجری شمسی شکل گرفت و از گستردگی چشمگیری برخوردار شد.

  • جشنواره برلین* ۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۳:۴۶

    لزوم شفاف سازی و پاسخگویی سازمان سینمایی؛

    بودجه بیت المال برای حضور گسترده در جشنواره ضد نظام!/ آقای ایوبی دستاورد سینمای ایران از این سفرها چه بوده است؟

    سینماپرس: تعداد زیادی از سینماگران و اهالی رسانه در حالی با بودجه دولتی به شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین اعزام شده اند که رویکرد ضد نظام این جشنواره سال ها است که بر همگان ثابت شده و از سوی دیگر هزینه های گزاف و بی دلیل حضور نمایندگان سینما و رسانه های ایران در این جشنواره با شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» منافات بسیار زیادی دارد.

  • حجت اله ایوبی ۱۳۹۵-۱۱-۲۳ ۱۴:۰۷

    نگاهی به حواشی جشنواره ۳۵؛

    چه کسی پاسخگوی اعتبار مخدوش شده‌ی جشنواره فیلم فجر خواهد بود؟/ کاش ایوبی در پنجاه سالگی به سینما نمی آمد!

    سینماپرس: مهم نیست جوایز جشنواره به چه کسانی رسیده است، مهم نیست رئیس سازمان سینمایی روزهای پایانی خود بر مسند مسئولیت را می گذراند یا نه! مهم نیست دبیر جشنواره سال بعد چه کسی خواهد بود! و...؛ آنچه اهمیت دارد این است که اعتبار مخدوش شده جشنواره فیلم فجر تحت مدیریت سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید چگونه جبران خواهد شد!؟

  • مدیران شاعر دولت یازدهم؛ دغدغه های دیررَس و یا تبلیغات زوردرس انتخاباتی ۱۳۹۵-۱۱-۲۰ ۲۰:۵۹

    تراژدی ظهور و بروز ضعف های تئوریک در پنجاه سالگی

    مدیران سینمایی شاعر؛ دغدغه های دیررَس و یا تبلیغات زوردرس انتخاباتی دولت یازدهم

    سینماپرس: محمدعلی سلیمانی/ چالش جدی سازمان سینمایی در زمینه داوری ها و سایر مسایل پیش آمده در روزهای پایانی جشنواره سبب شد تا به مرور برنامه عصر شبکه افق در هفته پیش بپردازیم. برنامه ای که طی آن جناب ایوبی دلیل تصدی مسئولیت در سینما را رسیدن به سن پنجاه سالگی و تلاش برای صرف عمر خویش در جایی که بیشترین تأثیر را داشته باشد، عنوان نمود.

  • حجت اله ایوبی در امضای تفاهم‌نامه vod و تهیه کنندگان سینمای ایران ۱۳۹۵-۱۱-۲۰ ۱۲:۳۸

    انتقاد فهیم از سوء مدیریت سینما و جشنواره فجر؛

    خانه از پای بست ویران است/ آقایان! استعفا هم جسارت می خواهد؛ اینجا صنف کوره پزخانه نیست!

    سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما در یادداشتی اختصاصی که در اختیار سینماپرس قرار داده، عنوان کرد: از همان روزی که برخی فیلم ها کنار گذاشته شدند باید می نوشتیم و می گفتیم، اما صبر کردیم که مبادا بگویند : «مگر شما همه ی فیلم ها را دیده اید که معترضید»، چه اشتباهی! این ۲۸ امین دوره جشنواره است که در آن حضور دارم، بیشتر از ۲۰ دوره آن فعال و قلم بدست حاضر شده ام، بی غرض، بدترین دوره را پشت سر گذاشتیم.

  • حجت اله ایوبی در افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵-۱۱-۱۰ ۱۸:۱۳

    مدیران شاعر و جشنواره سی و پنجم؛

    سانسور مصلحتی برای بشارت امید به سینما

    سینماپرس: محمدعلی سلیمانی/ مبتنی بر نظریه توطئه، متولیان اجرایی، برای ارایه ی کارنامه قابل قبولی از فضای فرهنگی و سینمایی کشور، سانسور مصلحتی را در دستور کار خود قرار داده اند تا بر این اساس فیلم های قابل بررسی را که بعضا با حمایت های مادی و معنوی گسترده ی سازمان سینمایی همراه بوده و می تواند به نوعی واقعی، علمکرد فرهنگی و هنری دولت یازدهم را در سال پایانی آن هویدا سازد، مخفی نموده و بجای آن، آماری دولتی و کارنامه ای خودسازی شده را به افکار عمومی جامعه ارایه نمایند.

  • برومند-بنی اعتماد-درخشنده-میلانی-بهزاد-شاه حسینی-زندی-عارف پور-بخت آور-آذربایجانی-شجاعی فر-ترکمانی-کریمی-پناهنده-آبیار-اشرفی زاده-حکمت ۱۳۹۵-۱۱-۰۹ ۱۴:۱۲

    جشنواره فیلم فجر و حضور سینماگران زن؛

    در مسیر امید و تردید همراه با تنهایی های پر از هیاهو/ بررسی کارنامه حضور کارگردانان زن در سینمای ایران

    سینماپرس: سیدرضا منتظری/ در حال حاضر کمتر از یک روز به موعد برگزاری جشنواره فیلم فجر، مهمترین رویداد سینمایی کشور باقی مانده، جشنواره ای که طی تمامی این سال ها حضور موثر زنان سینماگر را تجربه کرده اما سیاست گذاری های لحظه ای باعث شده تا در طی سال های گذشته شرایط مختلفی را تجربه کنند و در تمامی این سال ها در مسیر امید و تردید گام برداشته اند و برخلاف تنهایی همیشگی شان حضورشان بسیار پرهیاهو بوده است!

  • نفوذ فرهنگی (3) ۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۱۰:۴۷

    نفوذ فرهنگی (۳)

    تماس فرهنگی یا الغای فرهنگ بومی/ از تحقیر هویت ملی، حذف افتخارات و سابقه تاریخی تا ترویج همه جانبه ی فساد و فحشا!

    سینماپرس: م.ر.شاه‌حسینی/ اگر چه در دوران استعمار کهن، حضور منفعت طلبانه، سود انگارانه و سوداگرانه ی قدرت ها، عموماً از طریق اعمال خشونت و توسل به زور صورت می گرفت؛ اما با ایجاد فضای استعمار نوین، سلطه گران به روش های نرم و کم تنشی همچون اعزام مبلغان تبشیری، تأسیس اماکن بهداشتی و آموزشی، جذب نخبگان برای تحصیل، گسترش آراء و نظریات فیلسوفان و اندیشمندان و بالاخص ترویج آثار هنرمندان غربی که با حضور صنعت-هنر –رسانه ی سینما، به گونه ای اعجاب انگیز، شیفتگی جوامع را همراه داشت، روی آوردند.

  • آینده پژوهی ترامپ در سینمای استراتژیک آمریکا ۱۳۹۵-۱۱-۰۳ ۱۳:۰۲

    آینده پژوهی ترامپ در سینمای استراتژیک امریکا

    آیا چارلز لوگان تحلیف تاریخی خود را بجای آورد؟/ آثاری که روی کار آمدن رئیس جمهوری نزدیک به روسیه را در امریکا پیش بینی کردند!

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ مرور آثار نمایشی امریکایی اعم از سریال و فیلم سینمایی نشان می دهد که سازندگان این آثار در دهه های اخیر توجه بیشتری به سناریونویسی برای رویدادهای حوزه های مختلف داشته و در گامی فراتر روش های مقابله با رویدادها و اتفاقات آینده مدنظر خویش را نیز برای مخاطب به تصویر کشیده اند، در حالیکه بی توجهی به ابعاد هنر استراتژیک از سوی هنرمندان و مدیران هنری جمهوری اسلامی، از یکسو باعث عقب ماندن صنعت سینمای کشور از شرایط و وضعیت جامعه و از سوی دیگر سبب ضعف در مواجهه با جهت گیری های سیاسی و فرهنگی غرب می شود.

  • حمایت از تولید آثار مساله دار ۱۳۹۵-۱۱-۰۲ ۱۲:۰۴

    در پی اعلام وزیر مبنی بر حذف ۱۰ فیلم ضد ارزشی از جشنواره؛

    داستان حمایت از تولید آثار مساله دار و افتخار به حذف آنها از جشنواره فیلم فجر!/ آقای وزیر سهم تولیدات انقلابی سازمان سینمایی چقدر است!؟

    سینما پرس: علی دشتبان/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار آیت الله مکارم عنوان کرد اجازه ندادیم ۱۰ فیلمی که مضمون نامناسب و ضد ارزشی و فمنیستی داشتند به جشنواره راه یابند. اما در این میان پرسشی اساسی بی پاسخ مانده که چرا در جمهوری اسلامی و در سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید فیلم هایی با رویکرد ضد ارزشی، بعضا با حمایت و یا دستور مستقیم دولتی ساخته شده اند و حالا در سکوت توقیف می شوند و یا به حذف آنها از جشنواره افتخار می کنند؟!

  • نفوذ فرهنگی (2) ۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۳

    نفوذ فرهنگی (۲)

    از تهاجم در ظواهر فرهنگ همانند تئاتر، سینما و فعالیت­ رسانه­ ای تا رسوخ در اندیشه و باورهای جامعه/ نفوذ در اساس ملیت یک ملت

    سینماپرس: م.ر.شاه‌حسینی/ غلبه فرهنگی (Cultural Dominance) غلبه ­ی اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی را به همراه دارد و قدرت­ های استعماری برنده­ ترین حربه خویش برای به زیر سلطه کشاندن سرزمین­ های دیگر را استعمار فرهنگی (Cultural Colonialism) قرار دادند، این در حالی است که جوامع مختلف همواره در طول تاریخ با یکدیگر تعامل و ارتباطات فرهنگی (Cultural Relations) دو طرفه داشته ­اند.

  • نفوذ فرهنگی (1) ۱۳۹۵-۱۰-۲۲ ۱۱:۲۶

    نفوذ فرهنگی (۱)

    از نفوذ در دوران حاکمیت ژنرال های بنفش تا ولنگاری فرهنگی/ آنچه درباره نفوذ نمی دانیم

    سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ شاید امروزه بتوان از واژه ی نفوذ به عنوان یکی از پُرکاربردترین و مصطلح ترین واژگان جامعه ی سیاسی کشور تعبیر نمود؛ واژه ای که تنها محدود به حوزه ی سیاست نشده و در امور اجتماعی، اقتصادی و بالاخص فرهنگی امروز جامعه نیز خوانش های مختص خود را یافته و طیف گسترده و گوناگونی از انکار کنندگان و صد البته اثبات کنندگان را در فضای عمومی جامعه شکل داده است.

  • نقطه ی عطف 9 دی و آزمون تاریخی هنرمندان ۱۳۹۵-۱۰-۰۸ ۱۱:۲۸

    نقطه ی عطف ۹ دی و آزمون تاریخی هنرمندان

    سینماپرس: محمدرضا مهدوی پور/ شاید یکی از سوالات اصلی و اساسی آیندگان، از هنرمندان امروز ایران زمین و بالاخص متولیان فرهنگ و هنر کشور این باشد که به راستی چرا جوانب مختلف فتنه ی ۱۳۸۸، مورد نگاه داشت تاریخی قرار نگرفت و چرا حماسه ۹ دی با زبان هنر و بالاخص فیلم و سریال، به عنوان میراث فرهنگی ملت ایران ثبت و ضبط نگردید.