چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸

نگاهی به ماجرای واگذاری جشن خانه سینما به انجمن موسوم به هنرها و فنون سینمایی

خانه‌ای که روی کاغذ برای سینمایی‌هاست

آرم خانه سینما

سینماپرس: طرح موضوع واگذاری برگزاری جشن خانه سینما به انجمنی موسوم به «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی» می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که هیئت مدیره خانه سینما وقت و انرژی بیشتری برای بدنه سینما و مشکلات آن‌ها صرف کند.

سینماپرس - انتقادها از مدیریت خانه سینما از سوی بدنه سینما و اعضای آن طی سال‌های اخیر مدام اوج گرفته است. بخش عمده‌ای از اعضا که روز به روز با تبعات بیکاری در سینما بیشتر از قبل دست و پنجه نرم می‌کنند معتقدند خانه سینما بودجه‌هایی را که باید صرف خدمات‌دهی به آن‌ها کند در جاهای دیگر هزینه می‌کند و عده‌ای هم معتقدند خانه سینما آنقدر خود را درگیر موضوعات و مسائلی مانند برگزاری جشن سینمای ایران کرده که موضوعات صنفی بدنه سینما عملاً به حاشیه رفته است. طرح موضوع واگذاری برگزاری جشن خانه سینما به انجمنی موسوم به «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی» می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که هیئت مدیره خانه سینما وقت و انرژی بیشتری برای بدنه سینما و مشکلات آن‌ها صرف کند، البته امید می‌رود سینمای ایران صرفاً در بحث تکنیک و فنون متوقف نماند و سازمان سینمایی نیز در کنار خانه سینما نقش حکومتی خود را به خوبی ایفا کند و برای تزریق نشاط و امید و نیز ترویج اخلاق و معنویت شاهد تحولاتی در سینما باشیم.


این روزها موضوع جشن خانه سینما با سخنان تازه منوچهر شاهسواری، رئیس این نهاد تقریباً جنجالی شده است. او در نشست خبری عنوان کرده بود که امسال برای صرفه‌جویی و به دلیل شرایط بد اقتصادی کشور این رویداد به طور جمع و جورتر برگزار می‌شود؛ «بیستمین جشن خانه سینما بدون برگزاری مراسمی ویژه و فقط با داوری فیلم‌ها برپا خواهد شد» همین اظهارات باعث شد تا برخی رسانه‌ها مطرح کنند که خانه سینما روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند چراکه پرونده هزینه‌های این نهاد برای جشن سال گذشته از سوی سازمان بازرسی کشور در حال بررسی است.


جشنی که اولویت اغلب اعضا نیست
جشن خانه سینما بخش عمده‌ای از وقت و انرژی و بودجه هیئت مدیره خانه سینما را صرف خود می‌کند. فقط سال گذشته نهاد خانه سینما مدعی شده برای برگزاری جشن موسوم به سینمای ایران ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. همین ادعا باعث شد این سؤال از سوی رسانه‌ها ایجاد شود که با توجه به برگزاری این جشن طی یک شب این هزینه هنگفت صرف چه مسائلی شده است؟ طبق جدول هزینه‌های این مجموعه، همچنین اعلام شده که خانه سینما حدود ۱۷۵میلیون تومان برای جشن کتاب سینما هزینه کرده است. با توجه به اینکه این مراسم هم طی یک شب و در ابعادی بسیار محدود برگزار شد، هزینه ثبت شده برای آن نامتعارف به نظر می‌رسد! جای سؤال است که خانه سینما چنین هزینه‌های هنگفتی را چگونه برای یک جشنی که آن هم غالباً با صندلی‌های خالی برگزار شده، صرف نموده است. این همان ابهاماتی است که پای سازمان بازرسی کشور را هم به آن باز نموده تا در مورد ریزکرد هزینه‌های مراسم سال گذشته پاسخ روشنی به آن داده شود. با توجه به مسائل پیش آمده و سؤالات فراوان پیرامون هزینه‌های هنگفت جشن سال گذشته خانه سینما، متولیان این جشن، امسال تصمیم گرفتند مراسمی بدون هرگونه تشریفات و تجملات برگزار کنند تا شاید کمی از حاشیه‌های ایجاد شده را بکاهند؛ تصمیمی که البته آن را به اوضاع وخیم اقتصادی مردم ارتباط دادند و اصطلاحاً روغن ریخته را نذر امامزاده کردند!


در همان نشست تورج منصوری رئیس انجمن صنفی فیلمبرداران سینمای ایران و از اعضای مؤسس این انجمن نیز حضور داشت و این موضوع را مطرح کرد که جشن خانه سینما قرار است از سال آینده توسط انجمنی به نام «انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی» برگزار شود و خانه سینما به امور دیگری بپردازد.


داوری به شیوه آکادمی
تورج منصوری همچنین در همین ارتباط روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم به این مسئله اشاره کرد که حدوداً سه سال قبل از تعطیل شدن خانه سینما (سال‌های ۸۸- ۸۷) هیئت مدیره وقت خانه سینما به این نتیجه رسید که با توجه به مسائلی که پیش آمده بود از قبیل: اعتراضاتی که گاهی اوقات به شیوه داوری‌ها می‌شد یا شیوه برگزاری جشن و... تصمیم به راه‌اندازی کمیته‌ای گرفتند. وظیفه کمیته این بود که از آن پس به جای هیئت مدیره، برنامه‌ریزی‌های مربوط به برگزاری این جشن را انجام دهد. در همین راستا هفت نفر بر اساس سوابق صنفی و شغلی و... دعوت شدند که من هم جزو آن‌ها بودم.


به گفته این عضو هیئت مدیره خانه سینما حدود ۵/۲ سال این کمیته مشغول برگزاری جلسات بود، صحبت‌های زیادی هم شد و مباحثی مثل بررسی شباهت‌های جشن خانه سینما با جشن‌های مشابه در کشورهای دیگر را بررسی کردند. در این بررسی آکادمی‌های سینمایی که وظیفه برگزاری جشن‌ها را به عهده داشتند، به علاوه شیوه برگزاری مراسم و داوری آثار مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین در همان روزهایی که در این موضوع بحث می‌کردیم، تعدادی از سینماگران امریکایی که از جمله افراد مسئول در برگزاری این نوع مراسم‌ها در امریکا بودند، برای یک برنامه‌ای به ایران دعوت شدند، ما هم از آن فرصت استفاده و چندین جلسه با آن‌ها در مورد همین شیوه برگزاری جشن‌هایشان برگزار کردیم و مجموع گفت‌وگوهایمان حدود ۸۰۰-۷۰۰ صفحه شد و توانست کمک زیادی به ما بکند. وی می‌افزاید: در حال حاضر اساسنامه آن برای تصویب مراحل قانونی به خانه سینما تحویل داده شده و خانه سینما هم پیگیر اقدامات قانونی آن است و ما منتظریم هرچه زودتر این پروسه تمام شود و انجمن کار خودش را آغاز کند. وقتی این انجمن دایر شد، کارش را به عهده می‌گیرد و امیدواریم در سال جاری مراحل قانونی‌اش تمام شود و از این پس، مراسم برگزاری جشن به انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی سپرده شود.


خانه سینما به امور دیگر بپردازد
منصوری در پاسخ به این سؤال که نیازهای اصلی که باعث تشکیل این انجمن شد چه بود و پیرو چه هدفی شکل گرفت و این انجمن چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد؟ اینگونه توضیح می‌دهد: در هدف کلی می‌توان گفت: ارتقای سطح کیفی سینمای کشور مدنظر است، ولی اگر بخواهیم جزئی‌تر به آن بپردازیم، یکی از اهدافش این است به جای آنکه خانه سینما که مکانی برای امور صنفی است، به امور کیفی مثل ساز و کارِ این قضاوت و داوری‌ها بپردازد، جایگاه دیگری مثل انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی به این امر بپردازد. همچنین تلاش شود مسائلی که استانداردسازی هر رشته‌ای را مشخص می‌کند، به صورت مدون درآید و نه شکل سیاسی بگیرد و نه مسائل مادی بر آن تاثیر بگذارد، موارد کیفی و استانداردسازی هر رشته و تخصصی مثل سینما و تمام شاخه‌هایش، به دست اهل فن آن سپرده شود و نظام‌بندی مشخص و تدوین شده‌ای داشته باشند و از مراکزی که شاید به این سیاسی شدن یا مادی‌گرایی شدن دامن بزنند، فاصله گرفت. از سخنان تورج منصوری به عنوان عضو تاثیرگذار و فعال خانه سینما می‌توان اینطور استنباط کرد که سینمای ایران در آینده برای داوری آثار متکی به رویکردهای کارشناسانه‌تر و متخصصانه‌تری شود و البته امید می‌رود سینمای ایران صرفاً در بحث هنری و تکنیکی متوقف نماند و برای ارتقای محتوای آثار از جمله تزریق روحیه امید و نشاط و نیز ترویج اخلاق و معنویت نیز شاهد برنامه‌های مدونی باشیم.

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.