جمعه ۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

جذب سرمایه فیلم های سینمایی از بورس

بورس

سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: «حضور نهادهای مالی موجب شفافیت می‌شود. هنوز هیچ نهادی نیست که صورت وضعیت یک اثر را اعلام کند. کارها به صورت دفتری و با توافقات انجام می‌شود و شرایط سرمایه‌گذاری و نحوه بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار نامشخص است.»

به گزارش سینماپرس، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» رادیو گفت: از نظر اقتصادی سینمای ایران رشد مداوم را به لحاظ کمی و کیفی تجربه می‌کند و بازار سینمای ایران توسعه چشم‌گیری داشته و در روندهای بیش از ۵ سال، رشد دایمی بوده و افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در بازار توسعه گرا نیازمند تامین مالی برای ساخت فیلم، تجهیزات فیلم، سالن برای نمایش و تربیت نیروی انسانی و... هستیم. در این بازار سرمایه‌گذاری لازم انجام نمی‌شود و بازار سینمای ایران بدون سرمایه‌گذاری در حال طی کردن مسیر توسعه است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: واحدهای سرمایه‌گذاری موثری را نمی‌بینیم که برای توسعه محیط اکران، ساخت و تولید فعالیت کنند و سرمایه‌گذاری موثر نداریم.

سیدزاده با بیان اینکه سینما از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند که هر سال رشدی را تجربه کند، یادآور شد: ضریب توسعه سینما با خطر مواجه است اما برنامه‌ها نشان می‌دهد در ۵ سال آینده بازار سینما بیش از ۱۰ برابر می‌شود و اگر امروز فروش سینما بین ۵۰ تا ۷۰ میلیارد بوده است این رقم در ۵ سال آینده به ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. همچنین VOD و IPTV توسعه پیدا خواهد کرد و این ۱۰ برابرشدن در ۳ تا ۴ سال کامل محقق می‌شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر عنوان کرد: در شهرهایی که زیرساخت‌های اینترنتی لازم را دارد، دیدن فیلم دشواری‌های مرسوم را ندارد. همچنین شبکه نمایش خانگی امسال نسبت به ۵ سال پیش بیش از ۱۰ برابر حجم دارد.

سیدزاده در ادامه توضیح داد: اولین مانع در سرمایه‌گذاری برای سینما، نبود شفافیت است، در یک پروژه سینمایی برنامه شفاف اقتصادی نداریم. اینکه چقدر پول با چه استانداردی در تولید هزینه می‌شود و بازگشت سرمایه چه زمانی خواهد بود؟

وی گفت: حضور نهادهای مالی موجب شفافیت می‌شود. هنوز هیچ نهادی نیست که صورت وضعیت یک اثر را اعلام کند. کارها به صورت دفتری و با توافقات انجام می‌شود و شرایط سرمایه‌گذاری و نحوه بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار نامشخص است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: روزی که ساخت فیلم تبدیل به پروژه اقتصادی شود، می‌توان به شفافیت رسید و در این شرایط می‌توان آن را تضمین کرد و توسعه داد. در این میان نقش سازمان‌های دولتی مانند معاونت سینمایی و بنیادهای حرفه‌ای دولتی مهم است و این سازمان‌ها می‌توانند نهادهای صنفی را تقویت کرده و این شفافیت را از طریق آنان اعمال کنند و دستمزدها استاندارد و شفاف و دارای تعرفه شده و براساس مصوبات، عمل شود.

سیدزاده با بیان اینکه نگذاریم سینما تبدیل به پروژه‌های غیرشفاف شود، گفت: نه تنها سینما، بلکه حوزه فرهنگ و هنر نیز از خلا شفافیت مالی رنج می‌برد. قیمت تمام شده آثار، دستمزد، فروش و مراحل تولید مشخص و شفاف نبوده و برخوردها سلیقه‌ای و غیر شفاف است و گاهی اوقات برای نهادهای مشارکت کننده نیز قطعی نمی‌شود که چقدر هزینه تولید یک فیلم شده است.

وی تاکید کرد: فقدان نهادهای اعتبارسنجی در این بخش احساس می‌شود. در سیستم کارشناسی دادگستری برای ارزشیابی یک اثر هنری سیستمی نداریم و تکیه بر خُبرگان حاضر است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: خلاء حرفه‌ای بازاریابی در سینما دیده می‌شود و روابط غیررسمی و عوامل نامربوط به سینما و یا سوابق یک تهیه کننده در این زمینه موثر است. نهادهایی باید وجود داشته باشند که پروژه‌های سینمایی را تبدیل به اطلاعات اقتصادی کنند و در نهایت براساس منطق و ریسک‌ها در آثار سینمایی سرمایه‌گذاری شود.

سیدزاده یادآور شد: نهادهایی که درک درستی از پروژه‌های هنری دارند و با زبان اقتصادی با نهادها و بانک‌ها صحبت می‌کنند می‌توانند این فاصله را پر کنند.

وی در پایان گفت: صندوق اعتباری هنر اولین صندوق سرمایه‌گذاری فیلم برای بورس را راه اندازی می‌کند و چند فیلم را در بورس ارایه و توسط فعالان بورس برای این آثار سرمایه جذب کرده و در یک بازه، سود حاصل از این پروژه‌ها تقسیم می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.