سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

عدم برگزاری «جشن خانه سینما» همدردی با مردم یا سرپوش بر هزینه‌ها؟

نشست خبری بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران

جوان آنلاین: نگاهی عمیق‌تر به مسائل و حواشی پیش آمده برای هزینه‌های مراسم سال گذشته «خانه سینما» این فرضیه را تقویت می‌کند که مدیران خانه سینما امسال چاره‌ای جز برگزاری یک مراسم ساده و بدون از تشریفات و هزینه‌های اضافی ندارند.

«بیستمین جشن خانه سینما بدون برگزاری مراسمی ویژه و فقط با داوری فیلم‌ها برپا خواهد شد» این خبری بود که صبح امروز منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما در نشست خبری اعلام کرد. شهسواری با بیان اینکه ما باید سهم خود را در شرایط کنونی جامعه ادا کنیم گفت: امسال تصمیم گرفتیم جشن سینما را با داوری خوب به قوت اجرا کنیم، اما از مراسم بزرگ و هزینه اضافی خودداری می‌کنیم. دلایلی که از سوی مسئولان خانه سینما برای عدم برگزاری جشنی با شکوه همانند سال‌های گذشته اعلام شده بسیار مورد احترام است و آن‌را باید در راستای تحقق شعار "سینمای ایران قابل تفکیک نیست و رو به مردم ایران دارد" دانست. اما پشت پرده‌ی این تصمیم به ظاهر مردمی چیست؟ آیا واقعا علت عدم برگزاری جشن امسال خانه سینما همدلی با مردم در شرایط نابسامان اقتصادی است؟

نگاهی عمیق‌تر به مسائل و حواشی پیش آمده برای هزینه‌های مراسم سال گذشته «خانه سینما» این فرضیه را تقویت می‌کند که مدیران خانه سینما امسال چاره‌ای جز برگزاری یک مراسم ساده و بدون از تشریفات و هزینه‌های اضافی ندارند. در واقع میزان رقم‌های خرج شده برای مراسم سال گذشته و هزینه‌هایی که صورت گرفته باعث گشته تا سازمان بازرسی کل کشور به طور جدی به این ماجرا ورود کند.

آنچه که از مجموع هزینه‌های خانه سینما در سال ۹۶ بدست آمده، رقمی حدود ۸۵۰ میلیون تومان برای نوزدهمین دوره جشن سینما هزینه شده است. با توجه به اینکه این جشن، شهریور ماه گذشته و طی یک شب برگزار شد، جای سؤال است که این هزینه هنگفت صرف چه مسائلی شده است؟ طبق جدول هزینه‌های این مجموعه، همچنین اعلام شده که خانه سینما حدود ۱۷۵ میلیون تومان برای جشن کتاب سینما هزینه کرده است. با توجه به اینکه این مراسم هم طی یک شب و در ابعادی بسیار محدود برگزار شد، هزینه ثبت شده برای آن نامتعارف به نظر می‌رسد!

جای سؤال است که خانه سینما چنین هزینه‌های هنگفتی را چگونه برای یک جشنی که آنهم غالبا با صندلی‌های خالی برگزار شده، صرف نموده است. این همان ابهاماتی است که پای سازمان بازرسی کشور را هم به آن باز نموده تا در مورد ریزکرد هزینه‌های مراسم سال گذشته پاسخ روشنی به آن داده شود.

به‌هرحال آنگونه که از شواهد امر پیداست، با توجه به مسائل پیش آمده و سوالات فراوان پیرامون هزینه‌های هنگفت جشن سال گذشته خانه سینما، متولیان این جشن، امسال تصمیم گرفتند مراسمی بدون هرگونه تشریفات و تجملات برگزار کنند تا شاید کمی از حاشیه‌های ایجاد شده را بکاهند. تصمیمی که البته آنرا به اوضاع وخیم اقتصادی مردم ارتباط دادند و اصطلاحا روغن ریخته را نذر امامزاده کردند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.