سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

نادر طالب‌زاده:

«به وقت جام» خلاء بزرگی را در تلویزیون پر کرد

نادر طالب زاده

سینماپرس: تهیه کننده برنامه «عصر» گفت: سازندگان مستند «به وقت جام» خلاءبرنامه‌سازی در تلویزیون را به خوبی شناسایی کرده‌اند و می‌دانند چه جاهایی را در رسانه پوشش نداده‌ایم و به بهانه فوتبال به سمت آنها رفتند.

به گزارش سینماپرس، «نادر طالب زاده» تهیه کننده و مجری تلویزیون و برنامه «عصر»، درباره مجموعه مستند «به وقت جام» گفت: من متاسفانه نتوانستم همه قسمت‌های این برنامه را ببینم، اما تا جایی که فرصت کردم بخش‌هایی از «به وقت جام» را دیدم و از اینکه کار متفاوتی است لذت بردم.

وی ادامه داد: آن قسمتی که در اسپانیا بودند را خیلی دوست داشتم و معتقدم کار خوب، مثبتی و نویی است. به خصوص اینکه این گروه خلاء برنامه‌سازی در تلویزیون را به خوبی شناسایی کردند و می‌دانند چه جاهایی را در رسانه پوشش ندادیم و به بهانه فوتبال به سمت آنها رفتند.

طالب‌زاده با اشاره به نقاط ضعف و قوت این مستند نیز افزود: از نوع کارهایی که تا به حال گروه برنامه‌سازی ثریا انجام داده و پرتره‌های خارجی و کار قبلی‌شان که به اردویی علمی دانشگاهی در روسیه رفته بودند، ‌ مشخص است که آنها در حال پر کردن خلایی هستند که در سازمان صدا و سیما وجود دارد.

تهیه کننده و طراح برنامه «عصر» در ادامه بیان داشت: تنها مشکلی که این بچه‌ها دارند عدم تخصیص بودجه مناسب و کافی است و معمولا اهمیتی به بودجه آنها داده نمی‌شود، اما تیم تدوین و فیلمبرداری‌شان به شدت خوب و حرفه‌ای هستند. نکته بعدی اینکه آنها برای ساخت این مستند شتاب زمان داشتند چراکه کار در حال حرکت است و مثل یک گزارش مستند بوده و در همان چهارچوب خوب جواب می‌دهد.  

وی در پاسخ به اینکه تصاویر استفاده شده در «به وقت جام» برای مخاطب تازگی داشت، افزود: هر قسمتی که تولید شده بود با همان نگاه ثریا و دغدغه افراد متعهد در ایران بروی آنتن رفته بود و در همان حد هم کار قابل قبولی بود. شاید شتاب زمان اجازه ندهد در عمقی که می‌خواهند حرکت کنند چراکه به هر حال سفر پر دغدغه‌ای است و به طور قطعی زمان می‌برد تا آدم به همه ابعاد کشور دیگر دسترسی پیدا کند. مرحله بعدی تدوین خواهد بود، اما شتاب زمان این اجازه را نمی‌دهد و کار را محدود می‌کند اما با همه این تفاسیر کار خوبی شده است.  

این تهیه کننده در ادامه درباره شتاب زمانی که سر راه این گروه‌ها برای مستندسازی قرار دارد، گفت: یکی از مشکل‌هایی که این نوع گروه‌ها دارند همان شتاب زمان است و این موضوع اجازه نمی‌دهد تا آنها بتوانند با فراغ بال به عمق ماجرا برسند و اتفاق‌هایی را در لحظه باید ثبت کنند. دسترسی به عمق میدان، مصاحبه گرفتن و ورود به فضای هر کشوری مدت زیادی زمان می‌برد که متاسفانه این گروه زمان محدودی داشتند.

وی در ادامه بیان داشت: موضوع دیگر عدم تخصیص بودجه کافی و مناسب به این گروه است. به هر حال سفر به کشوری دیگر، رفت و آمد و اقامت و ... مستلزم صرف هزینه است. معمولا گروه ثریا برای انجام دادن این کارها بودجه ندارند و خودشان از هزینه‌های مختلف استفاده کرده و با محدودیت بسیار زیاد کارهایشان را می‌سازند.  

مجری برنامه «۵۷» با اشاره به اینکه باید سفارش این گروه برنامه‌ساز را به سازمان صدا و سیما کرد، افزود: به نظرم باید در جایی سفارششان را بکنند چراکه ما در تلویزیون و برنامه‌سازی شبیه این گروه نداریم. اینها یک نفر و دو نفر نیستند و یگ گروه جلو، یک گروه پشت دوربین و گروهی محقق هستند. تعداد بسیاری از کارشناسان طراز اول کشور این گروه را تشکیل دادند که یکی از خروجی‌هایشان همین مستندسازی است. در گذشته در تلویزیون گروهی که برنامه‌ای گفت‌وگو محور را می‌سازند و بعد از مدتی شروع به مستند سازی کنند، را نداشتیم و به جای مستندسازی، پلی بک داشتیم، اما اینکه همان پلی بک را تبدیل به مستند کنید حرکت جدیدی است که اعضای گروه ثریا از پس آن برآمدند.

مستند به وقت جام مجموعه‌ای است که در جهت معرفی سبک زندگی، تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و سیاست تیم‌هایی که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حضور دارند قدم برداشته است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.