شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹

فرحبخش از «آس و پاس» به شاگردی شهید مطهری رسید!

فیلم سینمایی«مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرح‌بخش

سینماپرس: چگونه امر بر جناب فرحبخش مشتبه شده که با خواندن چند کتاب از معلم شهید و پای منبر مرتضی مطهری نشستن به مرجعی برای مبارزه با تحجر بدل شده‌اند؟

به گزارش سینماپرس؛ محمد حسین فرحبخش در اظهار نظری جنجالی روضه خوانان را کلاهبردار و حقه‌باز  توصیف کرد و و با استفاده از این جمله قصد تحقیر علی احمدی ریاست سابق موسسه تصویر شهر را داشت که انتصاب او در شرایط کنونی به عنوان مدیر بعدی شبکه افق بر سر زبان‌ها افتاده است. این اظهارات فرحبخش با موجی از انتقادات در فضای مجازی توام شد و حکم ارتداد فرحبخش صادر شد.   هر چند فرحبخش در لابه‌لای جملاتش به این نکته اشاره می‌کند ما در عمود تاریخ عزادار امام حسین (ع) هستیم، اما روضه‌خوانی را حقه‌بازی می‌دانیم و اشاراتی نیز به نظرات معلم شهید، مرتضی مطهری می‌کند. اگر سابقه تاریخی اظهارات جنجالی فرحبخش را مرور کنیم، او ید بیضایی در اهانت به حسین شریعتمداری، محمد حسین صفار هرندی و آیت الله احمد خاتمی دارد.

اما ریشه این اظهارات به تقابل فرحبخش و علی احمدی مدیر (سابق) موسسه تصویر شهر بازمی‌گردد. سال گذشته در ایام ماه محرم، هفت روز پس از عاشورا، علی احمدی از نمایش فیلم موزیکال «آس و پاس» در سینماهای شهرداری ممانعت به عمل آورد و این تنش میان فرحبخش و احمدی از سال گذشته دامنه بسیار گسترده‌ای پیدا کرد. اما انتقاد نخست را باید متوجه شورای پروانه ساخت و نمایش دانست که از متولیان این شورا پرسید چرا در ایام ماه محرم و صفر اجازه نمایش فیلم موزیکال را می‌دهد تا چنین تنشی میان تولید کننده و پخش کننده بوجود آید، همین نکته ثابت می‌کند که شورای صنفی نمایش، ارگانی ضد ملی و ضد ارزش‌های فرهگ عامه است که برای مستحیل کردن ایام عزاداری اباعبدالله اجازه اکران فیلم موزیکال را به تهیه‌کننده می‌دهد.

نکته دوم این است که سینماهای هر ارگان و نهادی حوزه هنری و شهرداری بر اساس ارزش‌های سازمانی  این دو ارگان اداره می‌شود و این دو نهاد هرگاه احساس کنند که  نمایش فیلمی، ارزش‌های سازمان و کارکردهای انقلابی این دو سازمان را زیر سئوال می‌برند، مدیران این دو نهاد حق دارند که از اکران آن فیلم پرهیز کنند. جناب علی احمدی در دوران انفعال مدیران سینمایی،   از نمایش فیلم موزیکال در ایام ماه محرم خودداری کرده‌اند. این عمل از سوی ایشان کاملا قابل ستایش است و جای هیچ انتقادی ندارد.

اما نکته دوم این است که چگونه امر بر جناب فرحبخش مشتبه شده که با خواندن چند کتاب از معلم شهید و پای منبر مرتضی مطهری نشستن به مرجعی برای مبارزه با تحجر بدل شده‌اند؟ آیا تمامی کسانی  که شرایط مشابهی با محمد حسین فرحبخش داشته‌اند، یعنی پای منبری شهید مطهری بوده و کتب ایشان را مطالعه کرده‌اند در هر زمینه‌ای خصوصا مداحان و به قول ایشان روضه ‌خوانان می‌توانند اظهار نظر کند؟ این تفکرکاملا داعش صفتانه است که با خواندن قرآن خود را نماینده خدا روی کره زمین بدانید و حاج حسین فرحبخش که در سینمای ایران فیلمفارسی‌های دوره پهلوی را باسازی می‌کند، با مطالعه یکی دو کتاب چگونه به مرتبه‌ای از مرجعیت رسیده‌اند که می‌توانند درباره محدوده تحجر و نحوه عزاداری برای اباعبدالله اظهار نظر کنند.

نکته حائز اهمیت این است اگر ایشان رهبری را قبول دارند و مرجعیت ایشان را آنطور که اظهار نظر می‌کنند دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از مداحان، یعنی مشروعیت مداحی و روضه‌خوانی و هر عنوانی که ایشان اطلاق می‌کنند. در فرهنگ عرفی شیعه، هرکس بتواند با خواندن چند بیت،   موجب قلیان احساسات شیعیان نسبت به رویدادهای جانسوز عاشورا شود، باید احترام اجتماعی داشته باشد و کسی نمی‌تواند نقض کننده این احترام باشد.

با اینکه با صراحت از سوی بزرگان به مراقبه عمومی در ماه محرم و صفر اشاره شده محمد حسین فرحبخش چگونه راضی می‌شود که فیلم موزیکالش را در ماه محرم و صفر اکران کند. این کاسبی سینمایی با رفتارهای پولولیستی" من فقط شیعه هستم بقیه متحجرند" از سوی نماینده فیلمفارسی‌ در سینمای ایران مصداق تناقضی عینی است و البته امید می‌رود که اداره نظارت و ارزشیابی داروغه‌زاده و شورای صنفی نمایش نسبت به نمایش آثار سینمایی در ایام محرم و صفر روشی را توام با مراقبت بیشتر پیشه کنند.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.