جمعه ۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱

وقتی دعوای یک تهیه کننده سینما با یک مدیر سینمایی شهرداری بالا می گیرد+فیلم

محمدحسین فرحبخش-سیدعلی احمدی

سینماپرس: مجادله بین یک فیلمساز و یک مدیر فرهنگی تا جایی پیش رفت که با عوض شدن میدان دعوا پای ذاکران و مداحان هم به میان آمد.

به گزارش سینماپرس، صبح روز پنجشنبه ۱۴ تیر، انتشار ویدیویی از محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده سینمای ایران در شبکه‌های اجتماعی که سیدعلی احمدی، مدیر پردیس سینمایی ملت و مدیرعامل موسسه تصویر شهر را به خاطر نمایش ندادن آثارش در سینماهای وابسته به شهرداری تهران مورد انتقاد قرار می‌داد، در کانون توجه ذاکران و ستایشگران اهل‌بیت (ع) قرار داد. چرا که فرحبخش، این مسئول فرهنگی را یک روضه‌خوان دانسته و روضه‌خوانی را زیر سوال برده بود.

* آغاز اختلاف از «آس و پاس»

اختلاف نظر احمدی و فرحبخش از اکران فیلم «آس و پاس» شروع شده بود. تهیه‌کننده فیلم اصرار داشت که آن را در سینماهای شهرداری به نمایش بگذارد، اما مدیر موسسه تصویر شهر به دلیل همزمانی با ایام محرم از اکران «آس و پاس» خودداری کرده بود. فرحبخش در ویدیویی که روز گذشته به صورت فراگیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، می‌گوید که احمدی، اندازه نشست و برخاست با او نیست. همچنین بین عزاداری و روضه‌خوانی مرزی قائل می‌شود و می‌گوید که بهتر است احمدی برود همان روضه‌خوانی‌اش را بکند.

سیدعلی احمدی که خود از هیئتی‌هاست، با برخی بزرگان و نامداران مداحی معاشرت دارد و می‌توان او را از نزدیکان حاج محمود کریمی دانست. این در حالی است که فرحبخش هم فرزند حاج محمد فرحبخش، از پایه‌گذاران هیئت محبان حضرت زهرا (س) معروف به «متقدمین» در گذر مستوفی (حوالی بازار تهران) است. فرحبخش در مناسبت‌های متعدد در منزلش مجلس عزاداری برپا می‌کند و طی یک سال گذشته، حجت‌الاسلام ناصر نقویان در منزل او فراوان منبر رفته است.

فرحبخش که به همین اظهارنظرهای تند و صریح شهرت دارد، پیش از این‌ها قول داده بود درباره مداحان فیلمی بسازد که «کارستان» حرفه او تلقی شود. البته خبرنگاری که با او در این باره صحبت کرده بود، از او پرسیده بود اگر مداحان نسبت به فیلم او موضع بگیرند، چه خواهد کرد؟ فرحبخش گفته بود: ما سینمایی‌ها از مداحان قوی‌تریم و من به خاطر کارهایی که می‌کنم ترسی ندارم.

این سینماگر که از سال ۶۱ تاکنون ۴۶ فیلم ساخته و آثار او تنها در یک مورد (فرهاد اصلانی، برنده بازیگر نقش اول فیلم «زندگی خصوصی» در جشنواره سی‌ام فجر) برگزیده شده است، طی سال‌های اخیر به تهیه فیلم‌هایی روی آورده که از آن‌ها به عنوان «فیلمفارسی» یاد می‌شود. «آس و پاس»، «خالتور» و اینک «دشمن زن» که آخرین ساخته‌های محمدحسین فرحبخش است، فضایی ریتمیک و موزیکال دارند و حتی فیلمی مانند «خالتور» موجب شد تا چند فیلمساز نسبت به رواج چنین آثاری موضع بگیرند و از این مسأله، ابراز نگرانی کنند.

* حضور حاشیه‌ساز خواننده کاباره‌ای

اظهارات محمدحسین فرحبخش درباره سیدعلی احمدی که پیش از این، اجازه اکران فیلم موزیکالش را در ایام محرم نداده بود، با وسعت فراوان در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بازتاب داده شد، اما آنچه موجب شد تا دوباره این اختلاف، سر باز کند، انتقاد به عدم نمایش کمدی «دشمن زن» در سینماهای شهرداری تهران بود که تهیه‌کننده آن «جواد یساری»، خواننده کاباره‌ای را پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب برای بازی و خوانندگی در اثرش به کار دعوت کرده بود. هرچند دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از اکران فیلم اعلام کرد که خوانندگی یساری مجوز ندارد و هیچ پرونده‌ای برای دریافت مجوز آن در این دفتر ثبت نشده است. این در حالی است که سازندگان فیلم با درج نام جواد یساری خواننده قدیمی در پوستر «دشمن زن» خبر خواندن او را در این فیلم اعلام کرده بودند.

در جایی که «آس و پاس» و «خالتور» جمعاً به فروش ۱۰ میلیاردی دست یافته بودند و چنین رقم فروشی، تهیه‌کننده را برای تولید آثاری با سبک و مضمون مشابه وسوسه می‌کرد، مخالفت دوباره احمدی با اکران چنین فیلم‌هایی در سینماهای شهرداری موجب شد تا فرحبخش، یک بار دیگر به او بتازد و این بار، ماجرا را به بیرون از چارچوب اختلاف قبلی بکشاند. او، این بار، پای مداحان را به میان کشید و احمدی را یک روضه‌خوان دانست. بدتر این‌که روضه‌خوانی را زیر سوال برد.

با انتشار ویدیوی این سخنان، موج وسیعی از مخالفت‌ها با چنین اظهارنظری شکل گرفت. چالش‌کنندگان فرحبخش که هشتگ #من_یک_روضه_خوان_هستم را در فضای مجازی به‌کار می‌بردند، با استناد به آن‌که مراجعی همچون آیت‌الله گلپایگانی به روضه‌خوانی افتخار می‌کرده‌اند، از او درباره تفاوت عزاداری و روضه‌خوانی می‌پرسیدند. فرحبخش که روضه‌خوانی را با خواندن سر قبر مترادف کرده بود، توضیح نداد که چرا سیدعلی احمدی را در این جایگاه نشانده است. او در ویدیوی کامل‌تری که منتشر شد، به اختلافاتش با احمدی بر سر تعریف روضه‌خوانی هم اشاره کرد و او را مخالف مشی و مرام و نظرات شهید مطهری به ویژه نظرات استاد در کتاب «حماسه حسینی» دانست.

موج انتقادها از محمدحسین فرحبخش ۵۹ ساله به حدی بالا گرفت که صفحات فضای مجازی مداحان، منبری‌ها و هیأت‌های مذهبی او را به خاطر این گفته‌ها به چالش می‌کشیدند. عده‌ای هم به سوابق مذهبی او اشاره می‌کردند و سعی داشتند فضا را به نحوی آرام کنند.

پاسخ رسالت بوذری، شاعر و مجری برنامه مخاطب خاص به اظهارات محمدحسین فرحبخش

* عذرخواهی با انتشار ویدئوی جدید

عوض کردن زمین دعوا از سوی فرحبخش، موجب شد تا او شب گذشته با انتشار ویدیوی ۶ دقیقه‌ای از کانال انجمن تهیه‌کنندگان سینما، ضمن عذرخواهی به خاطر تکدر خاطر مداحان و ذاکران سیدالشهدا (ع) درباره نظراتش بیشتر توضیح دهد؛ هرچند بار دیگر از این فرصت استفاده کرد و به مدیرعامل موسسه تصویرشهر تاخت!

فرحبخش که از صراحت بیان و شاد بودن نظراتش همیشه با افتخار یاد کرده است و پیش از این در مقابل شجاعت خودش، وزارت ارشاد دولت روحانی را ترسو و بی‌جرأت خوانده بود، حالا باید به این بیندیشد که کارگردانی با اثری مانند «خالتور» که سینماگران را به خاطر نزول فیلمسازی علیه خود کرده است، مداحان را که با صفت «حقه‌باز» نواخته و مسئولان فرهنگی را به «ترسویی» متهم ساخته، چه جایگاهی برای خود قائل است. این سؤال را با این جمله فرحبخش کنار هم بگذارید که می‌گوید فلان مسئول، هر وقت اندازه من شد، حق دارد روبه‌روی من بنشیند و با من حرف بزند. او همسن فرزند من است.

از طرف دیگر قطعا باید رفتار و عملکرد سیدعلی احمدی نیز مورد بازنگری قرار گیرد که آیا توجه به مفاهیم فیلم ها برای اکران تنها برای آثار یک فیلمساز بوده است یا برای کلیه تولیدات سینمای ایران چنین توجهی صورت پذیرفته است، موضوعی که به نظر می رسد بررسی آن نیز می تواند ابعاد دیگری از این ماجرا را روشن نماید.

نظرات

  • مجید ۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۱۹:۵۳
    3 4
    وقتی در مملکت کسی نبیست به حق مسلمین رسیدگی کنه این که دیگه مسئله اقتصادی نیست این حقوق عامه طبق قانون هست دادستان مملکت کجاست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.