سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

ممنوعیت نقد سند ۲۰۳۰ توسط دولت!

 کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰»

سینماپرس: کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰» که اولین اثر علمی در نقد سند ۲۰۳۰ است و چاپ اول آن نیز روانه بازار کتاب شد، برای چاپ دوم با مخالفت ارشاد مواجه شده است.

به گزارش سینماپرس، کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰» که پیش از این در سالگرد سخنرانی مقام معظم رهبری مبنی بر توقف اجرای سند ۲۰۳۰، توسط آیت‌الله رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد، در هفت فصل به مفهوم‌شناسی و بررسی حقوقی سند ۲۰۳۰ و اسناد مشابه می‌پردازد.


این کتاب که به قلم حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی و با همت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد به چاپ رسیده و با استقبال گسترده دانشگاهیان و طلاب همراه بوده، در چاپ دوم با مخالفت وزارت ارشاد دولت دوازدهم روبه‌رو شده است.

وزارت ارشاد با ذکر ایراداتی عجیب که در نوع خود بی سابقه هستند از صدور مجوز خودداری کرده است.

در ادامه پاسخ نویسنده کتاب به این ایرادات، خطاب به وزیر محترم ارشاد را می خوانید:

نامه تنظیم شده به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

در پاسخ به عدم صدور مجوز چاپ دوم کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰»

بسمه تعالی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

جناب آقای دکتر سید عباس صالحی

سلام علیکم

همان طور که احتمالاً مستحضرید کتاب «نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰» به چاپ رسیده ولی برای  چاپ دوم آن از صدور مجور جلوگیری شده است و به عنوان دلیل این کار، ۸ ایراد از کتاب گرفته شده است که حیرت هر انسان عاقلی را برمی‌انگیزد و نشان از عدم تسلط و یا اغراض سیاسی و برخورد سلیقه‌ای دارد. هیچ کدام از دلایل، معقول و مستند نمی‌باشند و طبق قوانین نشر کتاب این ایرادات در حیطه اختیارات وزارت ارشاد نیست.

ایراداتی که در نامه اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده است به شرح ذیل می‌باشد که در هر بند توضیح لازم ذکر می‌شود:

۱- نهج الفصاحه کتاب معتبر حدیثی نمی باشد ضمنا منبع از جلد سوم می‌باشد.

اگر نقل حدیث از نهج الفصاحه خلاف است پس چرا برای چاپ کتاب نهج الفصاحه مجوز داده شده است؟!

همچنین مگر روایت فقهی نقل شده است که باید از کتب معتبر استفاده گردد؟! طبق قاعده تسامح در ادله و سنن، در مستندات روایات اخلاقی سخت‌گیری نمی‌شود و شرایط احراز حُجیّت خبر واحد و نقل از کتاب معتبر ضروری نمی‌باشد.

 ایراد ارشاد به روایتی است که در صفحه ۲۵۱ کتاب، از نهج الفصاحه نقل شده است و آن روایت این است که «بَیتٌ لا صِبیانَ فیهِ لابَرکتٌ فیهِ. خانه ای که کودک در آن نباشد برکت ندارد». نهج الفصاحه، صفحه ۳۷۴، حدیث ۱۰۹۶٫

 همانطور که ملاحظه می‌فرمایید روایت مذکور اخلاقی و کاملاً منطبق بر آیات و روایات دیگر است و برخلاف گفته اداره ارشاد اصلاً ذکری از عدد جلد کتاب نشده است.

۲- کتاب نیاز به ویرایش دارد.

کتاب بیش از ۳ مرتبه ویراستاری شده است و فرضاً، نبود نقطه یا ویرگول و یا غلط املایی و نگارشی می‌تواند دلیلی برای عدم صدور مجوز از طرف اداره محترم ارشاد باشد؟!

از طرفی باید موارد ایراد نگارشی دقیق و مشخص ذکر شود تا قابل داوری و همچنین در صورت نیاز، قابل اصلاح باشد؛ نه اینکه با ایرادگیری مبهم و غیر اصولی، فقط از چاپ کتاب جلوگیری شود.

۳- شناسنامه همه منابع در فهرست منابع در ۷ محور تکمیل گردد و اسامی کتاب‌ها صحیح درج گردد.

۷ محور، حداکثر محورهای مورد نیاز در فهرست منابع است. به عنوان مثال در کتاب‌های غیر ترجمه‌ای و تک جلدی که نام مترجم ذکر نمی‌شود حداکثر می توان به ۵ محور، نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده، نام کتاب، نام انتشارات و سال انتشار اشاره کرد.

همچنین مشخص نگردیده است اسامی کدام یک از کتاب‌ها نادرست درج گردیده است.

۴- همه ادعاهای بی‌مدرک باید مستند شود.

این بند تکراری می‌باشد و پاسخ آن در بند ۸ آمده است.

۵- سهم ۱۲ نفری که در مولفان آمده است در کتاب باید روشن شود.

کتاب یک نویسنده دارد و سایر افرادی که نامشان ذکر شده است به عنوان تقدیر از اهتمام آن‌ها بوده است.

همچنین در هیچ یک از کتاب‌هایی که بیش از یک نویسنده دارد تعیین سهم نویسندگان در کتاب مرسوم نیست. علاوه بر این، کتاب از نوع مجموعه مقالات نیست که برای هر مقاله نام نویسنده ذکر شود. این کتاب دارای متن به هم پیوسته و واحد است و همان طور که ذکر شد در سرشناسه و پدیدآور آن تنها نام یک نویسنده ذکر شده است.

۶- متن اصل سند ۲۰۳۰ طرح و نقد گردد.

سند ۲۰۳۰ یک سند بالا دستی است و دارای ۱۷ هدف می باشد که برای برخی از این اهداف اسناد مستقلی تدوین شده است و اگر بنا باشد برای تمامی اهداف ۱۷گانه سند و اسناد ذیل آنها از قبیل سند آموزش ۲۰۳۰ و چهارچوب اقدام‌هایی که برای سایر اهداف توسعه پایدار موجود است متن کامل اسناد ذکر شود قاعدتا کتاب دارای حجمی نامتعارف می‌گردد که در هیچ یک از کتب نقد چنین چیزی مرسوم نیست. به عنوان مثال در نقد یک کتاب علمی هیچ گاه متن کامل کتاب مورد نقد آورده نمی‌شود و تنها عباراتی از کتاب به عنوان شاهد آورده می‌شود.

در کتاب نقدی علمی بر سند ۲۰۳۰ نیز ایرادهایی که به اهداف توسعه پایدار وارد بوده به همراه ارجاع به اصل سند ذکر گردیده است و با تمرکز بر سند آموزش۲۰۳۰، عباراتی از سند که مورد بررسی علمی قرار گرفته به طور کاملا مستند آورده شده است.

این کتاب تماماً مرتبط با سند ۲۰۳۰ بوده است. فصل‌های کتاب جهت استحضار مجدداً بیان می‌شود:

فصل اول: اشکالات خقوقی سند ۲۰۳۰

فصل دوم: مفهوم شناسی اجزای سند ۲۰۳۰ (با تکیه بر گزارش‌های نهادهای نظارتی سازمان ملل)

فصل سوم: تبلور سند ۲۰۳۰ در کشورهای مشهور به توسعه‌یافتگی

فصل چهارم: نگاه گذرا به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (به عنوان جایگزین مناسب سند آموزش۲۰۳۰)

فصل پنجم: نگاهی گذرا به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (به عنوان جایگزین مناسب شعار سند۲۰۳۰، یعنی توسعه پایدار)

فصل ششم: تضاد آشکار سند ۲۰۳۰ با اصول قرآنی

فصل هفتم: نقدی بر آموزش جنسی کودکان و جایگاه خانواده در غرب (به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف سند آموزش ۲۰۳۰)

۷- از رهنمودهای مقام معظم رهبری بیشتر استفاده گردد و همه نظرات ایشان درباره سند ۲۰۳۰ مورد توجه و تبیین علمی قرار گیرد.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

۸- بسیاری از مطالب بدون ذکر منبع است باید کاملاً با سند همراه شود.

این ایراد نشان دهنده این است که مسئولین مربوطه حتی زحمت ورق زدن کتاب را نیز به خود نداده‌اند؛ کتابی که در ۲۷۰ صفحه متن آن، بیش از ۴۴۰ سند ذکر شده است و در بعضی از صفحات آن بیش از ۱۰ منبع آورده شده است. به پیوست نیز نمونه‌هایی از آن ارسال می‌گردد.

سید محمدحسین راجی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.