سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

نقش رسانه‌ها در ترویج حجاب در جامعه/۲

پژمانفر: متولیان فرهنگی موظفند جامعه را با اخلاق گرایی آشنا کنند/ هنجارشکنی در سینما توسعه زیادی پیدا کرده و مسئولان باید پاسخگو باشند

حجت الاسلام نصراله پژمانفر در رونمایی از نماهنگ «ایستاده‌ایم تا آخرین قطره خون»

سینماپرس: نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همزمان با هفته عفاف و حجاب در رابطه با نقش رسانه ها به ویژه سینما در ترویج حجاب در جامعه گفت: متأسفانه هنجارشکنی در سینما مدتی است شکل گرفته و بسیار هم توسعه پیدا کرده است و این عملکرد اصلاً قابل دفاع نیست؛ این باعث شرمساری است که ضد ارزش ها و ترویج آن برایمان عادی شده اند!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور با سیاست تسامح و تساهل به ترویج بیشتر این ضد ارزش ها رونق می بخشند از این رو بنده معتقدم هرچه سریعتر دستگاه های نظارتی کشور باید به این مقوله مهم ورود پیدا کنند و نگذارند بیش از این کوتاهی صورت گیرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت:  رسانه ها یکی از اثرگذارترین عناصر برای تأثیرگذاری هر موضوعی روی مردم هستند؛ اصولاً تأثیر رسانه ها در هر موضوعی قابل مقایسه با عوامل دیگر نیست. رسانه ها می توانند یک مطلب غیرواقعی را آنقدر بزرگ کنند و به آن بال و پر دهند که همه مردم آن را باور کنند و از سوی دیگر عکس این قضیه نیز ممکن است!
وی ادامه داد: ما ۴ دهه قبل در کشورمان انقلاب کردیم تا مبانی اسلامی در کشورمان پیاده سازی شود. ما مبانی اسلامی و انسانی زیادی داریم که باید توسط علما و کارشناسان و صاحب نظران در مراکز علمی، پژوهشی، حوزه های علمیه و... استخراج شوند و توسط رسانه ها به آن ها ضریب داده شود تا بتوانند در میان آحاد افراد جامعه انتقال پیدا کنند؛ رسانه ها موظف هستند تا از موضوعات اسلامی را به صورت اساسی پشتیبانی کنند. 
پژمانفر تأکید کرد: متأسفانه امروزه رسانه ها نتوانسته اند آنطور که شایسته است پا به پای تولید این مبانی حرکت کنند؛ عقب افتادگی رسانه ها در ضریب دادن به اولویت های این مسائل بسیار فاحش است. این باعث تأسف است که رسانه ها حرف های گفتنی را نمی گویند اما حرف هایی را که نباید می زنند. 
این عضو کمیسیون فرهنگی مجبس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید آگاه باشیم که خیلی افراد امروزه از جان و دل تشنه این هستند که مطالبی در رابطه با تأثیرات موضوعات مهم اسلامی نظیر عفاف و حجاب بدانند و بشنوند اظهار داشت: اما هیچ فعالیت مناسبی در این راستا صورت نمی گیرد. این وظیفه متولیان فرهنگی است که برای مخاطبان و علاقمندان به اسلام و انسانیت تولیدات فرهنگی مناسبی با زبان قابل فهم داشته باشند. این وظیفه یکایک رسانه های مهم اعم از سینما، تلویزیون، تئاتر، کتاب و... است و همه دست اندرکاران این حوزه های مهم فرهنگی و هنری باید دست در دست هم دهند و جامعه را با اخلاق گرایی آشنا کنند. 
امروزه این اتفاق مهم در کشور نیفتاده و این مسأله ناراحت کننده است.
وی سپس در پاسخ به این سوأل که چرا نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور مانند کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نسبت به این اهمال کاری های شدید به خصوص در سینمای کشور ورود پیدا نمی کنند و مانع ترویج بی حیایی بیشتر نمی شوند اظهار داشت: متأسفانه هنجارشکنی در سینما مدتی است شکل گرفته و بسیار هم توسعه پیدا کرده است و این عملکرد اصلاً قابل دفاع نیست؛ این باعث شرمساری است که ضد ارزش ها و ترویج ضد ارزش ها برایمان عادی شده اند! برخی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور با سیاست تسامح و تساهل به ترویج بیشتر این ضد ارزش ها رونق می بخشند از این رو بنده معتقدم هرچه سریعتر دستگاه های نظارتی کشور باید به این مقوله مهم ورود پیدا کنند و نگذارند بیش از این کوتاهی صورت گیرد. ما نمی خواهیم مسائل فرهنگی در کشورمان امنیتی شوند و از این رو ترجیح می دهیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر کشور نسبت به این مسائل و موضوعات مهم ورود پیدا کند.
وی در پایان این گفتگو گفت: بنده تأکید دارم که وزارت ارشاد باید پاسخگوی این هنجارشکنی ها باشد. علاوه بر وزارت ارشاد بسیاری دستگاه ها و نهادهای دیگر هم وجود دارند که بودجه ها و اعتبارات سنگینی برای مقابله با ترویج بی حیایی، بی حجابی و بی عفتی دریافت می کنند که باید به شدت مقابل این هنجارشکنی های شدیدی که در جامعه شاهد آن هستیم ایستادگی کنند. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.