جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

آیین افتتاحیه مستند سینمایی «سفر سهراب» برگزار شد

آیین گشایش مستند سینمایی «سفر سهراب»

سینماپرس: آیین افتتاح مستند سینمایی «سفر سهراب» به کارگردانی امید عبدالهی عصر چهارشنبه ۶ تیر، همزمان با سالروز تولد سهراب شهیدثالث برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین گشایش مستند سینمایی «سفر سهراب» ساخته امید عبدالهی عصر چهارشنبه ۶ تیر، همزمان با سالروز تولد سهراب شهیدثالث در موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور اهالی سینما و خانواده سهراب شهیدثالث برگزار شد، امیر پوریا منتقد سینما اجرای این مراسم را به عهده داشت. این منتقد سینما در ابتدای صحبت های خود با اشاره به اکران مستند «سفر سهراب» گفت: علاقه من به امید عبدالهی از یک مستند مرتبط با فوتبال «شیوه شاغلام» شروع شد. به نظر من امید در ساخت مستند پرتره تجربه های درستی داشته است و او این بار درباره یکی از مهم ترین کارگردان های سینمای ایران سهراب شهیدثالث فیلم ساخته است.

در ادامه این مراسم ابوالفضل جلیلی فیلمساز درباره شهیدثالث گفت: من عاشق سینما نیستم و همیشه سینما برای من وسیله ای بوده برای عشق وسیع تر اما در میان دوست داشتن ها و دوست نداشتن های سینما، بعضی از افراد را همیشه دوست داشتم و سهراب شهیدثالث یکی ازهمان دوست داشتنی های من بود و آرزو داشتم او را ببینم اما متاسفانه نشد.

وی ادامه داد: وقتی فیلم «طبیعت بیجان» را دیدم خیلی از فیلمبرداری و رنگ آن خوشم آمد. این فیلم مرا به جهان دیگری برد. جهانی که برای من متفاوت و ناب بود و این دنیای ناب همواره با من ماند. یک بار زمانی که شهیدثالث در بین ما بود سفری به پاریس داشتم در این سفر محمدحقیقت با من همراه بود او از سهراب شهیدثالث حرف می زد. به محمد گفتم ببینم من فرانک فرانسه زیاد دارم دلم می خواهد به جای خورد و خرید با این فرانک ها به شهیدثالث زنگ بزنم. فرانک اول دست محمد حقیقت بود قبل از اینکه فرانک بیاندازد گفتم صبرکن فکر کنم که چه می خواهم بگویم. خلاصه اینکه فرانک اول را انداخت بعد از چند بوغ مردی تلفن را برداشت.

جلیلی گفت: دل توی دلم نبود، آقایی گوشی را برداشت. گفتم آقای شهیدثالث من ابوالفضل جلیلی فیلمساز ... هنوز حرفم را کامل نکرده بودم که شهیدثالث با یک انرژی خوب و به یادماندنی از من تعریف کرد و گفت که شما امید آینده سینمای ایران هستید. این فیلمساز تا جایی که می توانست پشت تلفن به من امید و انگیزه داد و از آینده ای که برای سینمای ایران باید می ساختیم گفت. در طول صحبت با او به فرانک هایی نگاه می کردم که در حال تمام شدن بود و من هنوز حرفم را به شهیدثالث نگفته بودم. با ذوق زدگی به او گفتم که آقای شهیدثالث آخرین فرانک من در حال تمام شدن است و می خواستم بگویم عاشقتان هستم و بعد ارتباط ما قطع شد.

کارگردان فیلم «گال» گفت: حسرت دیدن سهراب شهیدثالث به دل من ماند اما در همان دیالوگ کوتاه و شناختی که از او پیدا کرده بودم فهمیدم که به جای اینکه زور بزنیم فیلم خوب بسازیم باید تلاش کنیم فیلمساز خوب بسازیم. چراکه اگر فرد خوبی باشیم قطعا فیلم خوب هم می سازیم. سهراب شهیدثالث هم یک فیلمساز خوب و با اخلاق بود که فیلم خوب هم بسیار ساخت.

پس از پایان صحبت های جلیلی، امیرپوریا درباره نمایش مستند «سفر سهراب» و چهار فیلم «درخت بید»، «آخرین تابستان گرابه»، «فرزند خوانده ویرانگر» و «هانس، جوانی از آلمان»  از ساخته های شهیدثالث در آلمان و فیلم «یک اتفاق ساده» در گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: گروه سینمایی «هنر و تجربه» مروج فیلم ها و تجربه هایی است که امکانات بیانی تازه ای از سینما را تجربه می کنند. فیلم «سفر سهراب» هم به شخصیت فردی شهیدثالث پرداخته است. در این فیلم با راوی کل مواجه هستیم که فیلم را روایت می کند. روایتی که متعلق به زمان و دوره خاصی نیست. در این فیلم راوی فردیت مشخصی ندارد بلکه نماینده یک نسل است.

پخش پیام ویدئویی از امیر نادری به مناسبت اکران مستند سینمایی «سفر سهراب» همزمان با زادروز تولد شهیدثالث با عنوان «دوست من» از دیگر بخش های این مراسم بود و پس از آن عوامل فیلم «سفر سهراب» به روی صحنه آمدند.

امید عبدالهی کارگردان مستند سینمایی «سفر سهراب» بیان کرد: امیدارم تماشای این فیلم برای مردم تجربه خوبی باشد. به اعتقاد من گروه سینمایی «هنر و تجربه» باید ۴۰ سال پیش شکل می گرفت زمانی که سهراب شهیدثالث فیلم ساخت و بعد از انقلاب هم کیارستمی و عیاری و جلیلی و ... اما نشد و حالا بعد از ۴۰ سال این اتفاق افتاده است و خوب هرچند دیر ولی غنیمت است.

مهدی احمدی بازیگر سینما که به عنوان روای در فیلم «سفر سهراب» حضور دارد گفت: با توجه به صحبت های شیرین آقای جلیلی و امیر نادری و توضیحات خوب امیر پوریا، خوشحال شدم که در این پروژه حضور داشتم و در حد توان خودم توانستم ادای دین به این نع سینما داشته باشم چراکه این نوع سینما هممواره پایدار خواهد بود و خوشحالم که هنوز با با حضور جوانان این جریان می تواند پایدار بماند و باید بگویم در مسیر ساخته شدن این فیلم به هیچ عنوان اذیت نشدم.

حسن شبانکاره که در ساخت مستند «سفر سهراب» طراحی و ترکیب صدا را به عهده داشته است درباره تجربه حضور در این فیلم گفت: امید عبدالهی به عنوان کارگردان روی موضوع صدا در مرحله پس از تولید خیلی کار کرد تا از جنس صدای این فیلم به سینمای شهیدثالث نزدیک شود. صدا در مستند «سفر سهراب» مینی مال و در اختیار بافت مستند بود و سعی کرد تا به درام فیلم کمک کند.

امیر بیات آهنگساز فیلم نیز بیان کرد: من شناختی از شهیدثالث نداشتم و زمانی که وارد کار شدم در آمریکا بودم و عبدالهی را دراین مدت ندیده بودم تا اینکه یک سال از ساخته شدن فیلم گذشت و بعد یکدیگر را دیدیم. در همه دوران کار با نکاتی که می گفت روی موسیقی کار می کردم و خوشحالم که در ساخته شدن این فیلم سهم داشتم. در طول ۳۰ مرتبه تماشای ای فیلم از خودم سوال می کردم که چرا در زمان زندگی هنرمندان از آنها تجلیل نمی شود.

سامان بیات از پژوهشگران فیلم «سفر سهراب» نیز طی سخنانی از روند پژوهش این فیلم سخن گفت.

پایان بخش این مراسم به حضور و صحبت های محمد زمانی بازیگر کودک «یک اتفاق ساده» اختصاص داشت که با تشویق های پی در پی تماشاگران همراه بود.

محمد زمانی بازیگر کودک فیلم «یک اتفاق ساده» در حالیکه اشک می ریخت، گفت: سهراب شهیدثالث برای من پدر بود و صحبت کردن از او برای من خیلی سخت است. من در جمع شما هم مهمان هستم و هم میزبان. سپاسگزار هستم که مرا به جمع خودتان دعوت کردید و ای کاش سهراب زنده بود. من فقط می خواهم بگویم که ۴۵ سال از رفتن سهراب شهیدثالث گذشت و حسرت نبود او به دل همه ما ماند. قدر خود را بدانید. چون شما هنرمندان خالق هستید و آنچه خلق می شود تا ابد می ماند.

زمانی در پایان صحبت های خود گفت: در ۹ سالگی برای اولین بار سینما را تجربه کردم و همین تجربه زندگی مرا تغییر داد. دیدگاه سهراب شهیدثالث اینگونه بود که هنگام ساخت فیلم مرا در شرایط بازی کردن قرار می داد بی آنکه بدانم در حال بازی کردن هستم و گاهی دلم برای ۹ سالگی ام عجیب تنگ می شود.

پس از پایان صحبت های محمد زمانی فیلم «سفر سهراب» برای حاضران در سالن سینما فردوس موزه سینما پخش شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.