سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲

لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما/۴

آقامحمدیان: همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب نیاز به تغییر اصولی سیستم آموزش سینما بر اساس مبانی اعتقادی، ملی و فرهنگ بومی داریم/ عامه مردم دید مثبتی نسبت به سینما ندارند

شفیع آقامحمدیان در مراسم دومین سالگرد درگذشت مرحوم فرج‌الله سلحشور

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نیاز به تغییر اصولی سیستم آموزش سینما بر اساس مبانی اعتقادی، ملی و فرهنگ بومی داریم چرا که متأسفانه طی تمامی این سال ها سیستم آموزشی ما با تقلید مو به مو از سیستم آموزشی غرب جلو رفته است.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه سال های درازی است که عامه مردم دیدگاه مثبتی نسبت به سینما ندارند و یکی از دلایل اصلی آن این است که سینما در کشور ما هیچ قرابتی با فرهنگ ملی و بومی و دینی و اعتقادی مان ندارد!؛ هیچ یک از مسئولان فرهنگی کشور ما طی تمام این سال ها به این نکته پی نبرده اند که ما نیازمند آموزش برای تربیت فیلمسازان وطنی و بومی هستیم و همین باعث شده تا سینمای ما دقیقاً همانند سینمای غرب باشد!

وی ادامه داد: این بسیار دردآور است که فیلمسازان ما با افکار غربی تربیت می شوند و ما به فرهنگ کهن و غنی ملی و بومی مان برای تربیت نسل جوان فیلمساز هیچ توجهی نداریم؛ متأسفانه سیستم آموزش سینما در کشور ما واداده شده و تنها به پیروی از غربی ها تکنیک و فن را به هنرجویان سینما آموزش می دهد در صورتی که امروزه ثابت شده که تکنیک و فن سینما باید در خدمت محتوا و تفکر و اندیشه های فیلمساز باشد. ما هنوز به این مطلب مهم دست پیدا نکرده ایم که باید تولید محتوای مناسب را به علاقمندان رشته سینما آموزش دهیم و کاری کنیم تا آن ها بر اساس منافع ملی و استراتژیک و دینی مبادرت به ساخت فیلم کنند.

آقامحمدیان تصریح کرد: امروزه در همه کشورهای دنیا که صاحب صنعت سینما هستند فکر نهفته در آثار مهم است؛ از این رو این وظیفه یکایک دستگاه ها و نهادهای مرتبط با سیستم آموزش سینما است که این نگاه غلطی که طی تمامی این سال ها در کشورمان رایج بوده را عوض کنند!

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه ما برای یک بار هم که شده باید از خودمان سوأل کنیم چرا این همه کلاس آموزش آزاد سینما که مانند علف هرز رشد کرده اند هیچ عایدی مثبت و خروجی قابل قبولی نداشته اند اظهار داشت: تمام این این اتفاقات به آن دلیل است که هرگز در این کلاس ها محتوا و اندیشه و تفکر به هنرجویان سینما آموزش داده نشده است. همه این کلاس ها بر اساس یک الگو و کلیشه قدیمی منتج از تفکرات غربی یک سری دروس به هنرجویان شان آموزش می دهند که یکی از آن ها بررسی تاریخ سینمای جهان است!؛ من نمی دانم این تاریخ سینمای جهان به ما چه ارتباطی دارد؟ ما چرا به جای آنکه فرهنگ ملی و بومی مان را به نسل جوان فیلمساز آموزش دهیم زیرکانه غرب زدگی را ترویج می کنیم؟

وی یادآور شد: بنده خودم سال ها در خارج و داخل کشور درس سینما خوانده ام؛ جالب آنجا است که باید بگویم سیستم آموزش دانشگاهی ما دقیقاً مطابق با سیستم آموزش دانشگاهی غرب است! این اتفاق بسیار خطرناک است، این اتفاقات باعث می شود ما عرصه فرهنگی و هنری کشورمان را با دست های خودمان تحت اختیار و سیطره غربی ها بگذاریم. این بسیار ناراحت کننده است که ما حتی طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد حتی مدرسان درست برای رشته سینما تربیت نکرده ایم.

آقامحمدیان در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بنده معتقدم تا زمانی که مسئولان فرهنگی کشور و دستگاه ها و نهادهای ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی روحیه غرب گرای خود را عوض نکنند ما شاهد همین اتفاقات ناراحت کننده در کشورمان خواهیم بود. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستم تا سینماگرانی را بر اساس فرهنگ کهن و ارزشمند ایرانی-اسلامی تربیت کنیم و نباید از خاطر ببریم که اگر این اتفاق رخ ندهد یعنی ما دو دستی فرهنگ کشورمان را به غربی ها سپرده ایم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.