یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

رئیس مرکز پژوهش و افکارسنجی صداوسیما:

تلویزیون در ماه رمضان حدود ۷۶ درصد مخاطب داشت/ «ماه عسل» پربیننده ترین برنامه

برنامه های رمضانی

سینماپرس: نشست خبری آخرین نتایج و آمار مخاطبان برنامه های ماه رمضان با حضور علی طلوعی ـ رییس مرکز پژوهش و سنجش سازمان صداوسیما ـ صبح امروز سوم خرداد ماه در صداوسیما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری آخرین نتایج و آمار مخاطبان برنامه های ماه رمضان با حضور علی طلوعی ـ رییس مرکز پژوهش و سنجش سازمان صداوسیما ـ صبح امروز  سوم خرداد ماه در صداوسیما برگزار شد.

علی طلوعی در ابتدای این نشست توضیحاتی را در ارتباط با شیوه نظرسنجی‌های ایام رمضان ارائه داد و گفت: در ماه مبارک رمضان چهار نظرسنجی در سطح ملی و تهران داشتیم. آخرین یافته‌ها مربوط به ۱۰ روز آخر ماه رمضان بود. آماری که پیش از این در سیما اعلام کرده بودم تا نیمه دوم ماه رمضان بود.

وی با اشاره به مخاطبان تلویزیون در رمضان ۹۷ اعلام کرد: تلویزیون در ماه رمضان حدود ۷۶/۳ درصد مخاطب داشت و بینندگان به طور میانگین ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه در شبانه روز برنامه ها و سریال ها را تماشا کردند.

طلوعی اظهار کرد: برنامه «ماه عسل» ۵۵/۵ درصد بیننده داشت که پربیننده ترین برنامه رمضان ۹۷ بود و بعد از آن «خندوانه» که در مجموع ۱۳ قسمت از آن در ماه رمضان پخش شد ۴۶/۲ درصد مخاطب داشت که دومین برنامه پربیننده سیما بود. همچنین ۳۳ درصد از مردم مراسم شب های قدر را از تلویزیون تماشا کردند. ۲۹/۳ درصد برنامه های ترتیل خوانی را دیدند و سخنرانی های رمضانی نیز ۲۳/۵ درصد مخاطب داشت.

وی با اشاره به دیگر ویژه برنامه های رمضانی بیان کرد: در میان سایر ویژه برنامه ها «جشن رمضان» در شبکه پنج ۱۴/۳ درصد و «هزار داستان» حدود ۱۱ درصد مخاطب داشت که ۷۷ و ۷۱ درصد رضایت مخاطبان را هم کسب کردند.

طلوعی در بخشی دیگر درباره سریال های تلویزیونی بیان کرد: پربیننده ترین سریال امسال اثر «رهایم نکن» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در شبکه سه با حدود ۴۱ درصد بود که ۶۹ درصد از مخاطبان از آن رضایت داشتند. بعد از آن «بچه مهندس» ساخته علی غفاری در شبکه ۲ با ۳۲/۱ درصد مخاطب بود که حدود ۷۰ درصد رضایت داشتند. سریال «سر دلبران» ساخته محمدحسین لطیفی نیز حدود ۲۷/۳ درصد بیننده و حدود ۷۱ درصد رضایت را در برداشت.

وی افزود: همچنین چهارمین سریالی که برای اولین بار در ماه رمضان پخش می شد سریال خارجی «جاده یاس» از شبکه ۲ بود که حدود ۶/۶ درصد مخاطب داشت. طبق آمار ما حدود ۷۰ درصد از بیننده ها حداقل یکی از سریال های رمضانی را دیده اند. زنان بیشتر از مردان و نوجوانان بیشتر از سایر گروه های سنی سریال دیده اند. همچنین ما ۱۱ سریال تکراری را هم بررسی کردیم که «پایتخت ۴» با ۵۰ درصد مخاطب پربیننده ترین سریال ماه رمضان بود.

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در بخشی از این نشست درباره صحت و سقم این آمار عنوان کرد: مرکز پژوهش امسال وارد پنجاه و یکمین سال تاسیس خود می شویم و امسال جشن نیم قرن فعالیت این مرکز را خواهیم گرفت. ۱۲۰۰ پرسشگر از افراد آموزش دیده این نظرسنجی ها را انجام می دهند و ما در تهران و ۳۱ شهر دارای مرکز استان این نظرسنجی ها را با نمونه ای نزدیک به پنج هزار نفر انجام داده ایم.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما نظر سنجی های این مرکز را از علمی‌ترین و دقیقترین نظر سنجی های کشور دانست و برای اثبات مدعایش آمار نزدیک میزان آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری را که این مرکز اعلام کرده بود با آمار اعلام شده وزارت کشور بازخوانی و مقایسه کرد.

وی درباره این آمارها و میزان باورپذیری آنها از طرف مخاطبان بیان کرد: ماموریت مرکز افکارسنجی داخلی است و یافته های خود را به بیرون ارایه نمی دهیم و شاید از این حیث مخاطب چندان با کار و فعالیت ما آشنا نباشد.

طلوعی افزود: تمام مراکز نظرسنحی مثل ایسپا مخاطب تلویزیون را از آنچه ما اعلام کردیم بیشتر اعلام کرده اند و علتش هم این است که ما دقیق تر اعلام می کنیم. هیچ یک از این مراکز توان مخاطب پژوهی را به اندازه مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما ندارند.

وی با اشاره به آمار مخاطبان گفت: ما با یک روند خطی در میزان مخاطب مواجهیم اگرچه که ریزش هم داشته ایم اما این ریزش قابل توجه نبوده است. امسال سریال ها کمترین بیننده را داشته است اما باز هم وضعیت نسبت به سال گذشته خوب بوده است. تجربه نشان می دهد که هر سال که ما سریال طنز داشتیم وضعیت ما بهتر بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.