چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸

به دنبال اعتراضات؛

جمع آوری آثار مستهجن و خلاف عرف یک گالری

مجید ملانوروزی*

سینماپرس: در پی انتقادات صورت گرفته به محتوای مستهجن برخی از آثار یک نمایشگاه نقاشی، مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن اینکه این آثار را اروتیک ندانست، گفت این آثار از نمایشگاه جمع آوری می شود.

به گزارش سینماپرس، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمایش آثار هنری اروتیک، مستهجن و خلاف عرف در برخی گالری های شهر تهران به یک خبرگزاری گفت: من نقاشی‌های دنیا رستمی را که در قالب نمایشگاه «قاراچوخا اویان» در گالری ماه روی دیوار رفت اروتیک نمی دانم و نوع کار، طراحی و رنگ آمیزی کارها، روایی است نه اروتیک.

وی در پاسخ به اینکه آیا شما پوشش شخصیت ها در نقاشی های مذکور را مناسب می دانید، بیان کرد: اینکه نقاشی ها پوشش مناسب ندارند بحث دیگری است که ما به آن می پردازیم. از طرف دیگر ممکن است کاری برهنه باشد اما اروتیک نباشد و ممکن است کاری غیربرهنه باشد، اما اروتیک محسوب شود. بنابراین من نقاشی های دنیا رستمی را به عنوان کاری مستهجن، جنسی و مروج فحشا قلمداد نمی کنم، اما ممکن است کاری ناهنجار به حساب بیاید.

مدیرکل هنرهای تجسمی در توضیح بیشتر بیان کرد: نکته دوم اینکه ما مجوزهای لازم را به گالری ها ارایه کردیم تا آنها با صلاحدید خودشان، ممیزی کارها را انجام دهند و گالری دار باید این استعداد را داشته باشد که کار درست را انجام دهد و اگر نمی تواند آثار مناسب نمایش را انتخاب کند باید به دفتر تجسمی وزارت ارشاد مراجعه کند تا اقدامات لازم صورت گیرد. بنابراین ما اختیار لازم را به گالری ها دادیم تا جوابگوی اینگونه مسایل باشند، مانند مجوز رسانه ها که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها مجوز داده است اما ارشاد پاسخگوی آثار منتشر شده آنها نیست.

ملانوروزی با بیان اینکه دنیا رستمی نقاش غیراسلامی و مستهجن نیست، گفت: ما پیشینه هنرمند را در نظر می گیریم، چراکه کارهای قبلی این هنرمند قابل قبول است و نمره منفی ندارد. البته از گالری ماه خواستیم تا آثار فیگوراتیو این هنرمند را از نمایشگاه جمع کنند و امروز نیز خودم به تماشای این نمایشگاه می روم تا اقدامات لازم را صورت دهم.

وی تاکید کرد: معیشت و وضعیت اشتغال هنرمندان نیز برای ما مهم است و آن را در نظر می گیریم، اما به هر حال نباید این موضوعات سبب فدا شدن ارزش ها و اخلاقیات شود.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به تعداد زیاد نمایشگاه های هنری در سطح شهر تهران، گفت: ۲۵۰ گالری در تهران هر هفته نمایشگاه دارند که ماهانه هزار نمایشگاه می شود و از بین این تعداد، ممکن است دو نمایشگاه این مشکلات را داشته باشند. از رسانه ها نیز برای این توجه تشکر می کنم، اما درخواستم از رسانه ها این است که قبل از انتشار چنین اخباری، ما را در جریان بگذارند تا برخورد لازم صورت گیرد، چراکه بازتاب چنین عکس ها و مطالبی نوعی فحشا به حساب می آید.

ملانوروزی در پایان از اطلاق نمره منفی برای گالری هایی که تخلف می کنند، خبر داد و گفت: البته روند اینگونه نیست که گالری ها قبل از برپایی نمایشگاه هایشان آثارشان را برای ممیزی نزد ما بیاورند.

نظرات

  • شهاب ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۱۳:۱۳
    1 0
    وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگه شورش رو درآورده.... و به عمد اجازه میده افرادی لامذهب که سازماندهی شدن و به هدف دهن کجی به ارزشها و نقدسات اسلام در ایران همچین آثار مستهجن رو به نمایش عموم بگذاره ... وزارت فرهنگ و ارشاد غیر اسلامی مان عمدا با میدان دادن به این افراد ، داره مانور برهنگی و توهین به مقدسات و اشاعه ی فحشا رو در جامعه ایران ، رو با گستاخیِ تمام انجام میده . .
  • سروش ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۱۳:۲۸
    1 0
    ملانوروزی شرمِت بیاد... این مدیر بی کفایت باید عزل بشه و مجازات بشه به خاطر اشاعه فرهنگ برهنگی و ابتذال در جامعه ایران. . و اون زن بی حیا باید دستگیر بشه و به خاطر توهین به مقدسات اسلام و به خاطر ترویج ابتذال و بی حیایی در جامعه ، باید دستگیر و مجازات بشه . .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.