دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم/۶

مستغاثی: سندروم کمبود اطلاعات و بی سوادی در میان رسانه ها زیاد شده است/ شبه روشنفکران و رسانه های وابسته به دولت مردم را به رسانه بی اعتماد کردند

سعید مستغاثی

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در رابطه با عملکرد غلط برخی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی نهادهای گوناگون مرتبط با سینما گفت: متأسفانه سندروم کمبود اطلاعات و بی سوادی در میان رسانه ها به شدت زیاد شده است به نحوی که ما شاهد افزایش بی رویه و افراطی رسانه های زرد هستیم که مثلاً کار تخصصی انجام می دهند.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم در زمانه کنونی رسانه هایی که به جریان انقلاب منتسب هستند وظایف خطیری بر عهده شان است؛ رسانه های انقلابی باید به درونمایه سینما و اتفاقات سینمای کشور توجه کنند و مردم را از حقایق آگاه نمایند چرا که متأسفانه سایر رسانه ها هیچ توجهی به درونمایه و اتفاقات سینما ندارند و تنها برای خوش آمد مدیران سینمای و روابط عمومی های وابسته به آن مبادرت به انتشار اخبار عمومی می کنند و فی الواقع عملکردی خنثی دارند.

وی ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم سیاست با سینمای مان عجین شده است و این نگاه سیاسی همواره در رسانه ها نیز وجود داشته؛ زمانی که برخی داوران در جشنواره فیلم فجر که جشنواره ای برآمده از انقلاب اسلامی است اعلام می کنند که مثلاً فلان فیلم را چون از مضمونش خوششان نیامده داوری نکرده اند و فیلم های انقلابی و ارزشی همواره محجور واقع می شوند یعنی آنکه سینمای ما در بالاترین سطوح خود نگاهی باندی، حزبی، سیاسی، گروهی و جناحی دارد و به هیچ عنوان دیدگاهی تخصصی و عادلانه بر آن حاکم نیست.

مستغاثی با بیان اینکه متأسفانه امروزه بسیاری از رسانه های وابسته به شبه روشنفکران به جای تحلیل علمی و منطقی به سمت شعارزدگی و سیاست زدگی رفته اند اظهار داشت: زمانی که ما از رسانه های تخصصی صحبت می کنیم نیازمند آن هستیم که افرادی متخصص، باسواد و تحصیل کرده در رابطه با سینما در آن رسانه فعالیت کنند اما امروزه به جای افراد متخصص نیروهای شبه روشنفکر و وابسته در رسانه ها حاکم هستند و تفکرات جناحی خود را بسط و گسترش می دهند این عملکردی به شدت غلط است و متأسفانه در بسیاری از روابط عمومی های سینمایی نیز چنین اتفاقی به چشم می خورد.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه شبه روشنفکران و رسانه های وابسته به دولت مردم را نسبت به رسانه بی اعتماد کرده اند تصریح کرد: زمانی که رسانه های مدافع دولت و روشنفکرنماها فیلمی مانند «فروشنده» را پررنگ می کنند و از آن حمایت می کنند و با تبلیغات پوچ و دروغین شان می خواهند مردم را به سالن های سینما بکشانند و مردم به تماشای این فیلم پوچ می روند و می فهمند که رسانه ها به آن ها دروغ گفته اند حق دارند که اعتمادشان را نسبت به رسانه ها از دست بدهند.

وی یادآور شد: ما از این قبیل اتفاقات در سینمای کشورمان بسیار شاهد بوده ایم؛ همین اواخر همین رسانه های شبه روشنفکری از فیلمی مانند «عرق سرد» حمایت می کردند اما «به وقت شام» که اثری ارزشمند برای کشور ما محسوب می شود به دلیل آنکه کارگردانش گفته بود من سرباز نظام هستند را کوبیدند اما مردم با استقبال خود از «به وقت شام» نشان دادند که دیگر فریب این بازی های رسانه ای را نخواهند خورد؛ این اتفاق قبل ترها در رابطه با فیلم های دیگر نظیر «اخراجی ها» و «جدایی نادر از سیمین» نیز وجود داشت!

مستغاثی در خاتمه این گفتگو افزود: ما نیازمند تحولی اساسی و بنیادین در رسانه های تخصصی سینمایی هستیم؛ هرکسی از گرد راه نرسیده نباید مسئول یک رسانه شود و در پست های روابط عمومی سینمایی قرار گیرد. امروزه برخی رسانه ها به دست افرادی افتاده که تجربه لازم را ندارند و بدون دانش و سواد مرتبط با سینما صرفاً از جهت درآمدزایی یا سرگرمی مبادرت به راه اندازی یک رسانه تخصصی می کنند که این رویه بسیار غلط است و باید جلوی این قبیل اقدامات گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.