سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

چرا برای نمایش تصاویر مستهجنی مجوز صادر شده است؟

مانور برهنگی و توهین به مقدسات در سایه سکوت مشکوک وزارت ارشاد!

هنرهای تجسمی وزارت ارشاد

سینماپرس: نمایش آثاری مستهجن در برخی از گالری‌ها عملکرد دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در صدور مجوز قانونی را به چالش جدی کشیده است. آیا مسئولان وزارت ارشاد بازدیدی از نمایشگاهی که همزمان با عید فطر افتتاح شده است، داشته‌اند؟!

به گزارش سینماپرس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنچنان که از نامش برمی‌آید وظیفه‌ی ترویج فرهنگ اسلامی و همچنین ارشاد و هدایتِ اسلامی هموطنان را برعهده دارد. با این حال گاهی در برگزاری رویدادهای هنریِ کشور شاهد اجرای برنامه‌ها و برپایی کارگاه‌ها، گالری‌ها و... و. هستیم  که نه‌تنها سنخیتی با فرهنگ ایرانی-اسلامیِ ما ندارد بلکه در کمال تعجب به ترویج مسائل ضدارزشی می‌پردازد.

به تازگی نمایشگاهی از آثار نقاشی در تهران برپا شده است که مصداقی از  مانور  ترویج بی‌عفتی، برهنگی و توهین به مقدسات دین مبین اسلام به شمار می‌آید. عجیب‌تر آن‌که این نمایشگاه همزمان با عید سعید فطر افتتاح شده است!

پیگیری‌ها حاکی است دنیا رستمی در نمایشگاهی با عنوان «قاراچوخا اویان» در یکی از گالری‌های تهران، ‌ نقاشیهایی را به معرض نمایش عموم گذاشت که بی‌حیایی را در قاب خوش‌ آب و رنگِ نقاشی به تصویر می‌کشد. نکته قابل تامل آن که پیش‌خبر این نمایشگاه در برخی از خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده است!

در این نمایشگاه، تعدادی از نقاشیهایی از تصویر زنان برهنه‌ به نمایش درآمده است که حجابی شبیهِ مقنعه به سر دارند!

 در یکی از تابلوهای نقاشی در سمت چپ و راست آن اندامی شبیه به ریه انسان ترسیم شده است. بر اندامِ سمت راست عبارت «الف لام هیس» و بر اندام سمت چپ عبارت «الف لام رنج» نقش بسته است.  در میانه این نقاشی نیز افرادی برهنه مشغول رقص و پایکوبی هستند و مردی برهنه در برابر آنها خوابیده است.

در تابلویی دیگر،  نیم‌تنه‌ی عریانِ زنی به تصویر کشیده که قلم از توصیف بیشتر آن شرم دارد! این حد ولنگاری و بی‌حیایی را حتی در آثار نقاشان غربی نیز نمی‌توان دید.

در سمت راست این تابلو اندامی شبیه روده انسان دیده می‌شود که کلمات مبهمی همچون شپش، نفت، نمی‌کُشه، فراری می‌ده، به ذهنم و... چشم‌نوازی می‌کند.

گفتنی است که رستمی خالق  آثار این نمایشگاه مدعی شده است که در ترسیم آثار از یکی از رسوم مردم آذربایجان به نام "قاراچوخا" الهام گرفته است. این سئوال جدی از مراکز صدور مجوز برپایی این نمایشگاه و خالق آثار آن مطرح است که کدامیک از آیین‌ها و رسوم مردمِ مؤمن و شهیدپرور آذربایجان دارای چنین مظاهر ضداخلاقی‌ است؟

از سوی دیگر، بررسی سوابق گالری‌ها  نشان می‌دهد که پیش‌تر نیز نمایشگاه‌هایی با مضامین عریانی،  بی‌حیایی و ولنگاری فرهنگی و دهن‌کجی به ارزشهای اسلام در معرض دید همگان قرار گرفته است. نمایش مجسمه زن برهنه‌ای که سر آن به شکل رژ لب است از جمله مصادیق آن است.

دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت صدور مجوز برپایی نمایشگاه در گالریها و نظارت بر عملکرد آنها را به عهده دارد، ارائه و نمایش آثاری مذمومی مانند گالری مذکور را چگونه توجیه می‌کند!؟ چرا برای نمایش چنین تصاویر مستهجنی مجوز صادر شده است؟

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.