سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸

نگاه متفاوت «آب توبه» به سینمای دوره پهلوی

سینمای پهلوی - سینمای پیش از انقلاب - سینمای قبل انقلاب

سینماپرس: مستند «آب توبه» با نگاهی متفاوت به سراغ سینمای پیش از انقلاب رفته است.

به گزارش سینماپرس، یک مستندساز که از ابتدای امسال تولید اثری با نام «آب توبه» را آغاز کرده است، از واکاوای سینمای موسوم به «فیلم فارسی» در این اثر خبر داده است.

«سیدسعید صدرزاده» نویسنده و کارگردان این فیلم که چندی پیش مستند «آخرین مسیح» با موضوع ظهور منجی را کارگردانی کرده، با اشاره به المانهایی همچون: نماز، اذان، قرآن و قسم ،حضور شخصیتها در امکان متبرکه، تقبیح اماکنی همچون کافه‌ها ، احترام به شعائر دینی، توبه، توکل و توسل ، امید ، پرهیز از گناه ، وجدان ، غیرت،محرومیت، مردانگی، ذکر و تذکر، تعصب، مادر، حرمت شوهر و اصل خانواده در سینمای پیش از انقلاب میگوید: « این موضوع مدت ها، شاید چند سال است که ذهن مرا درگیر کرده و بالاخره از سال گذشته برای من جدیت یافت و دست به کار شدم، در یک مقایسه منطقی فرازهایی از سینمای پیش از انقلاب علیرغم عدم پایبندی به اصول ظاهری دین و عبور از خطوط قرمز محرمات، در ذات و بطن خود بسیار مذهبی و اخلاقی بود و شاید به همین دلیل اقبال فراوانی در میان توده مردم به این سینما وجود داشت. البته اصل قصه گویی و قصه پردازی و قهرمان پروری در این محبوبیت نقش بسزایی داشته است. الگوهای موسوم به «فیلمفارسی» حتی در سالهای پس از انقلاب نیز به کرات در فیلمهای ایرانی تکرار و برخی آثار حتی بازسازی شده است. نسل جوان نیز بارها و بارها محصولات این سینما را در قاب تلویزیونهای خانگی دیدهاند و همه اینها در کنار توجه ویژه مردم به چهره های شاخص این سینما که اخیرا نمونه آن را در مراسم تشییع جنازه مرحوم ملک مطیعی دیدیم، ضرورت پرداختن به این سینما و بررسی مجدد آن را ایجاد می کند.»

این کارگردان  با اشاره به زاویه دید خاص این اثر مستند در پرداختن به مقوله دین گفت: «آب توبه یکی از مهم ترین مفاهیم موجود در فیلمفارسی است و بارها شخصیت های حاضر در این فیلم ها بر سر خود یا دیگری آب توبه ریختهاند. توبه به عنوان یکی از عالیترین و مهم ترین مبانی مذهبی، نمودی پُر رنگ در سینمای پیش از انقلاب داشته و همین مسئله دروازه ای برای ورود به مفهوم مورد نظر فیلم است. در حقیقت در این اثر مفاهیم مذهبی موجود در این فیلمها بررسی و مقایسهای نیز میان این آثار با سینمای امروز صورت می گیرد.»

سیدصدر که تحصیل کرده علوم دینی است و پیش از این تجربه ساخت آثار مختلفی با موضوع های مذهبی را داشته، در این مستند ضمن گفت و گو با بازیگران فعال در سینمای پیش از انقلاب و پس از انقلاب، به سراغ مخاطبان هم رفته و دیدگاه آنها را درباره موضوع فیلم جویا خواهد شد.

این مستند بلند بر اساس پژوهش مشترک «سید سعید صدرزاده و مرجان اکبری» در موسسه فرهنگی هنری آفتاب سرخ تولید میشود.

دیگر عوامل فیلم:گوینده متن: ابوالحسن تهامی،مشاور کارگردان: رسول توکلی، مشاور تولید: فرامرز امینی، دستیار کارگردان: مرجان اکبری، موسیقی: مجید رضازاده، خواننده: آزاد، تصویربردار: سینا اقبال‌نیک، مهرداد اقبالی، منشی صحنه: پرستو صدرزاده، تولید: عرفان صفری، طاها چوپانیان، گرافیک: مجتبی عابدینی(حراء).

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.