سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

معاون صدای رسانه ملی:

از دولت انتظار داریم رسانه ملی را دریابد / سهم جوانان انقلابی از آنتن به اندازه انتظارات رهبری نبوده است

حمید شاه آبادی

سینماپرس: شاه‌آبادی با اشاره به در مضیقه بودن رسانه ملی، تأکید کرد: در رسانه ملی دچار محدودیت‌های مالی سنگین هستیم و این انتظار را از دولت جمهوری اسلامی داریم که فضای مالی سازمان صداوسیما را به گونه‌ای قرار ندهند که دست نیاز به سوی حمایتگرها و اسپانسرها دراز شود.

به گزارش سینماپرس، هم‌اکنون اسپانسرهایی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی حضور دارند که نه‌ تنها هزینه برخی از برنامه‌ها را تامین می‌کنند بلکه به‌ شکل عملی در جهت ایجاد درآمد برای شبکه‌های مختلف تلویزیونی حرکت می‌کنند، حتی برنامه‌های پربیننده به تناوب تنوع و استفاده از بخش‌های پرهزینه، بیشتر گرایش به اسپانسرهای خاص دارند. به گونه‌ای که اسپانسر در موضوع، شیوه اجرای برنامه و حتی بعضاً مشاهده شده میهمانان و مجریان را هم به تناوب سلیقه و علاقه شخصی‌شان، تغییر می‌دهند. اتفاقاً به ظنّ بسیاری از تهیه‌کنندگان و مجریان، جنگ‌های امسال ماه مبارک رمضان تکرار در دعوت میهمان و یا محتواهای کلیشه‌ای منوط به نظر اسپانسرها بوده است. یا گلایه‌مندی گروهی از نخبگان و صاحب‌نظران نسبت به عدم حضور چهره‌های نخبه، بسیجی و کارآفرین در برنامه‌های پربیننده، باز پای اسپانسرها را به میدان آورد. همچنین انتقاد به برخی از انتصابات و کارهایی که قرار است در دوران جدید معاونت صدا و رادیو انجام شود همه این‌ها باعث شد تا با حمید شاه‌آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی کوتاه داشته باشیم که مشروح این گپ و گفت پیش روی شماست.

حمید شاه‌آبادی در پاسخ به این سوال که گروهی از نخبگان و صاحب‌نظران اعتقاد دارند که اگر چهره‌های نخبه، بسیجی و یا کارآفرین به برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی دعوت نمی‌شوند به خاطر اسپانسرهاست و یا این عناصر تبلیغی برای مدیران و تهیه‌کنندگان، تعیین تکلیف می‌کنند، تصریح کرد: می‌دانید که کارکرد رسانه‌های تجاری کارکرد مستقلی است، ما در دنیا رادیو و تلویزیون‌های زیادی داریم که هویت‌شان تجاری است. حتی این نوع کارکرد یک مأموریت برای آنها تلقی می‌شود که فقط پول می گیرند تا یک دستاورد و اتفاقی را معرفی و پررنگ کنند. اما یک رسانه مأموریت‌گرای ارزشی، یک رسانه فرهنگی و یک رسانه تأثیرگذار بر سبک زندگی مردم، حجم تبلیغاتش باید به اندازه‌ای باشد که از مأموریت خودش فاصله نگیرد.

وی با اشاره به در مضیقه بودن رسانه ملی، تأکید کرد: ما البته در رسانه ملی دچار محدودیت‌های مالی سنگین هستیم و این انتظار را از دولت جمهوری اسلامی داریم که فضای مالی سازمان صداوسیما را به گونه‌ای قرار ندهند که دست نیاز به سوی حمایتگرها و اسپانسرها دراز شود. البته در رادیو به شدت این موضوع مراقبت می‌شود و خوشبختانه امروز حجم کاری که به عنوان فعالیت تبلیغی در درون برنامه‌ها قرار می‌گیرد یک حجم معقول و متعارف است.

شاه‌آبادی در پاسخ به این سوال که برخی از انتصابات، انتقادات مدیران میانی و کارشناسی صداوسیما را به همراه داشته است، افزود: این گلایه‌ها درست و به جاست. در یک بازه‌ای از زمان سهم جوانان انقلابی از آنتن و در واقع فرصت‌های مدیریتی به اندازه انتظاراتی که رهبری معظم انقلاب دارند، نبوده است. ما این نقد به خودمان را می‌پذیریم و از همه مدیران انقلابی جوان و کارآمد استفاده خواهیم کرد. متقابلا انتظار داریم جوانان کارآمد و نیروهای انقلابی ما هم سعه صدر داشته باشد و بدانند این پله‌های فرصت باید یک به یک طی بشود. از طرفی در جریان باشند که جایگاه پیشکسوتان بایستی در این حوزه محفوظ بماند و آموزش به طور طبیعی صورت بگیرد.

وی در پایان با اشاره به کارکردی که قرار است رادیو به عنوان چشم‌انداز در دستور کار خودش قرار دهد، خاطرنشان کرد: نکته‌ای که برای ما اهمیت دارد این است که در راستای نیاز، مصلحت، علایق و سلایق مخاطب‌مان حرکت کنیم. تمام تلاش‌مان بر این است که رادیو فرصتی برای بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی، جذب مخاطب بیشتر، ارتقاء سبک زندگی ایرانی و اسلامی مردم و برای ارتقاء کیفیت در محتوا، باشد. که امیدواریم مخاطب ما این سعه صدر را به خرج بدهند و اعتقاد و اعتمادی که به ما داشته‌اند را مستدام نگه دارند تا ما بتوانیم به جایگاه مدنظر مخاطبین و شأن رسانه جمهوری اسلامی برسیم.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.