شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶

نظر منفی سینماگران درباره پخش فوتبال در سینماها؛

انتقاد به اقدامات ضدفرهنگی مدیریت سینما/ وقتی صاحبان سرمایه برای سینما سیاستگذاری می کنند!

شایسته-بابائیان-قلی پور-توکل نیا-قاری زاده-رفیعی جم

سینماپرس: مدت های مدیدی است مسئولان سازمان سینمایی بی اعتنا به آنچه باعث نابودی فرهنگ و هنر می شود از صاحبان سرمایه دفاع می کنند؛ فرهنگ و هنر به طورکل برای آن ها معنای خود را از دست داده و همین اتفاق بارها اعتراضات گسترده اهالی سینما را در پی داشته است. مسأله پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی از همین دست مسائل بود که باعث انتقاد بخش عمده ای اهالی سینمای کشور شد.

به گزارش سینماپرس از زمانی که برخی مدیران سینمایی و صاحبان سرمایه و مال اندوزان که در سینما جولان می دهند و عرصه فرهنگ و هنر را بدل به وسیله ای برای ازدیاد سرمایه های خود کرده اند مبحث پخش فوتبال در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ را مطرح نمودند بسیاری از سینماگران، منتقدان و کارشناسان فرهنگی و رسانه های دلسوز و دغدغه مند نسبت به این مسأله واکنش جدی نشان داده و تأکید کردند جای پخش فوتبال در استادیوم ها، کافه ها، پارک ها و بوستان ها است و هرگز نباید سینما که این روزها شرایط اقتصادی مناسبی ندارد و در وضعیت بدی به سر می برد تغییر کاربری دهد و برای آنکه منافعی کلان عاید سینماداران که صاحبان سرمایه هستند و حتی قدرت و اداره امور سینمایی را به واسطه انفعال مدیران سینمای کشور در دست گرفته اند به این وضعیت تن در بدهد!

مصطفی کیایی تهیه کننده و کارگردان سرشناس سینما از جمله مخالفان جدی این طرح بود؛ او چندی پیش در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها ضمن مخالفت با پخش مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سینماها، گفت: اگر قرار است این اتفاق بیفتد، پس به ما هم اجازه دهند در استادیوم آزادی فیلم نمایش بدهیم. من اصلاً با این موضوع موافق نیستم و به نظرم کار درستی هم نیست، چون فوتبال و سینما هر کدام جای خود را دارند و قرار نیست در سالن سینما فوتبال پخش شود.

محمدحسین مهدویان یکی دیگر از فیلمسازان سینمای کشور بود که نسبت به این امر اعتراض جدی خود را ابراز کرد؛ مهدویان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از شنیدن خبر نمایش فوتبال در سالن‌های سینما عمیقاً ناراحت‌ هستم. من مخالف فوتبال نیستم و اتفاقاً عاشق تماشای دسته‌جمعی آن هستم. ولی معتقدم در این ماجرا کسی دلش به حال مردم و نشاط جمعی‌شان نسوخته. وگرنه چرا مجوز نمایش فوتبال در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را صادر نمی‌کنند؟ راستی مگر حق پخش مسابقات فوتبال را از بودجه‌ کشور و از جیب مردم پرداخت نکرده‌اند؟ چه دلیلی دارد که برای تماشای آن از مردم پول دوباره بگیرند؟ چرا مثل همه جای دنیا فوتبال را در پارک‌ها و اماکن عمومی، روی تلویزیون‌های شهری یا پرده‌های بزرگ به طور رایگان برای مردم نمایش نمی‌دهند؟ من غمگینم چون عاشق سینما هستم و همیشه سالن‌ سینما را خانه خود دانسته‌ام. نه به خاطر صندلی‌هایی که بیشترشان ناراحت‌اند یا مثلاً سقف بلند و یا بوفه‌های نه چندان پررونق‌اش. سینما را دوست دارم به خاطر تصویری که روی پرده‌اش نقش می‌بندد. سینما جای فیلم دیدن است. اجرای تئاتر روحوضی و کنسرت‌های شیش و هشت و نمایش فوتبال در سینما، معنی‌اش این است که دوران سیطره‌ فیلم‌سازها و تهیه‌کنندگان و مدیران فرهنگی بر سینمای ایران تمام شده. انگار باید بپذیریم که حالا زمانه‌ امپراطوری سینمادارهاست. دیگر آن‌ها هستند که تعیین می‌کنند پول در نشان دادن چه چیزی روی پرده‌ نقره‌ای سینماست. به همین سادگی ما را از خانه‌مان بیرون می‌کنند.»

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما نیز با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی گفت: حرمت امامزاده به متولی آن است! کاری نکنید که سینماها تعطیل یا به اغذیه فروشی و کافه عربی تغییر کاربری دهند!

علاوه بر آن بسیاری از چهره های برجسته سینمای کشور نیز طی مصاحبه با رسانه ها، انتشار متن هایی در صفحات شخصی شان و یا حتی راه اندازی کمپین های متعدد مانند «#نه_به_پخش_فوتبال_در_سینما» اعتراض شدید خود را نسبت به این اتفاق شوم ضد فرهنگی نشان دادند. اعتراضاتی که به مذاق مدیران سینما که «سرمایه سالاری» را جایگزین «شایسته سالاری» کرده اند خوش نیامد و هرآنچه می خواستند انجام دادند!

بابک کریمی بازیگر مطرح سینما یکی از افرادی بود که همزمان با بازی ایران و مراکش در صفحه شخصی خود نوشت: تماشای فوتبال نه در خانه و نه در سینماها!

در همین رابطه سینماپرس با ۶ تن از تهیه کنندگان و کارگردانان پیشکسوت سینمای کشور آقایان: مرتضی شایسته، داریوش بابائیان، قاسم قلی پور، حسن توکل نیا، مجید قاری زاده و اصغر رفیعی جم گفتگوهایی انجام داد که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شایسته: پخش فوتبال در سینماها باعث افت فروش فیلم های سینمایی می شود/ اجازه بدهید سینما با دستاوردهای خودش عرض اندام کند

مرتضی شایسته تهیه کننده سینما در پی قطعی شدن پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی با انتقاد از سیاست های سلیقه ای مسئولان گفت: بدیهی است که پخش فوتبال در سینماها باعث افت شدید فروش فیلم های سینمایی می شود و برخلاف نظر برخی افراد که فکر می کنند فوتبال به سینما کمک می کند بنده تأکید می کنم که نمایش فوتبال برای فیلم ها هیچ دستاورد مثبتی نخواهد داشت. من تنها در شرایطی می توانم موافق نمایش فوتبال در سینماها شوم که این اتفاق تنها در پردیس های دارای بیش از ۷ سالن اتفاق بیفتد و مسئولان هم تنها ۱ سالن را برای نمایش فوتبال در نظر بگیرند و بقیه سالن ها مبادرت به پخش فیلم کنند. قطعاً اگر این اتفاق نیفتد در حق تهیه کنندگان سینما که فیلم های شان در این بازه زمانی روی پرده می رود به شدت اجحاف خواهد شد و فیلم ها شکست بدی را تجربه خواهند کرد.

بابائیان: نمایش فوتبال در سینماها تنها به نفع سینماداران است/ اگر فوتبال در سینما نمایش داده شود باید فیلم ها هم در سالن های ورزشی به نمایش درآیند!

داریوش بابائیان تهیه کننده سینما در ارتباط با پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی با انتقاد از سیاست های سلیقه ای مسئولان گفت: نمایش فوتبال در سینماها تنها به نفع سینماداران است و بس!؛ اصولاً تهیه کنندگان سینما هیچ نفعی در این زمینه ندارند و فیلم ها می توانند با کاهش فروش مواجه شوند. مسئولانی که چنین تصمیم گیری هایی را برای سینما انجام می دهند بهتر است با کمی درایت و تدبیر بیشتر به جای سینماها از سالن های چندمنظوره برای نمایش فوتبال بهره بگیرند. ما در شهرهای مختلف کشور از این سالن های چند منظوره دولتی و خصوصی کم نداریم و این سالن ها می توانند محلی برای نمایش فوتبال شوند.

قلی پور: به دلیل سیاست های غلط هیچ جهان بینی برای بازگشت بودجه های فرآیند تولید به چرخه تولید وجود ندارد/ پخش فوتبال در سینماها مانند سایر کارهایمان اشتباه است!

قاسم قلی پور تهیه کننده سینما در ارتباط با پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی با انتقاد از سیاست های سلیقه ای مسئولان گفت: در کشور ما به دلیل سیاست های غلط هیچ جهان بینی برای بازگشت بودجه های فرآیند تولید به چرخه تولید وجود ندارد؛ متأسفانه سیاست گذاری های صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و... ما با مشکلات عدیده روبرو است و همانطور که یک کشاورز هیچ وقت از بازدهی محصولاتش بهره مند نمی شود و دلالان و واسطه ها سود محصولاتش را می برند در سینما هم وضعیت به همین گونه است و دست هایی در کار است تا تهیه کنندگان و سرمایه گذاران از اثری که تولید کرده اند نفعی نبرند! متأسفانه همیشه این وضعیت در سینمای کشور ما وجود داشته که کسانی از تولید آثار سینمایی بهره می برند که هیچ ربطی به تولید ندارند! متأسفانه برای مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی مهم نیست که چه کسی قرار است از تولید یک کالای فرهنگی سود ببرد و به همین دلیل چه این گونه تصمیمات خلق الساعه و لحظه ای باشد و چه نباشد ما شاهد مشکل شدید در سینمای کشور هستیم و خواهیم بود!

توکل نیا: طرح های خلق الساعه نظیر نمایش فوتبال در سینماها محتوم به شکست است/ برای این گونه کارها تأییدیه قاطبه تهیه کنندگان باید وجود داشته باشد

حسن توکل نیا تهیه کننده سینما در ارتباط با پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی با انتقاد از سیاست های سلیقه ای مسئولان گفت: طرح ها و ایده های خلق الساعه و بدون برنامه ریزی نظیر نمایش فوتبال در سینماها محتوم به شکست است همانطور که طرح افطار تا سحر سینماها در ماه مبارک رمضان با شکست جدی مواجه شد چرا که برنامه ریزان و سیاست گذاران سینما سطحی نگر و سردرگم هستند و اصلاً نمی دانند که چه کاری می خواهند انجام دهند! سینما نیاز به پویایی، نشاط و بالندگی دارد اما انجام هر عملی نمی تواند منجر به پویایی سینما شود و بعضی رفتارها حتی می تواند به صورت جدی به ضرر کلیت سینمای کشور و تهیه کنندگان و سرمایه گذاران آن باشد.

قاری زاده: در زمانه ای که فیلم ها در اکران «له» می شوند و وضعیت نمایش فیلم ها فاجعه آمیز شده نمایش فوتبال در سینماها چه معنایی دارد؟

 مجید قاری زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در ارتباط با پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی با انتقاد شدید نسبت به سیاست های سلیقه ای مسئولان گفت: مدت ها بود امید بسته بودیم که با حضور آقای حیدریان اتفاقات خوب و تازه ای در سینمای کشور رخ می دهد اما متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که سینما در دست ۵ درصد است و بیش از ۹۵ درصد اهالی سینمای کشور به دلیل سیاست های غلط و سلیقه ای و باندبازی های مفرط بیکار و خانه نشین شده اند و متأسفانه این وضعیت روز به روز بدتر هم می شود، من نمی دانم در زمانه ای که فیلم ها به صورت مکرر در اکران «له» می شوند و وضعیت نمایش فیلم ها فاجعه آمیز شده نمایش فوتبال در سینماها چه معنایی دارد؟ متأسفانه مافیاگری این روزها در سینمای کشور بیداد می کند و کسانی که ادعا دارند مافیا نیستند خودشان اتفاقاً سردسته باندهای مافیایی شده اند و تنها در پی منافع شخصی شان هستند و بس! شورای اکران، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما همگی موظف به پاسخگویی هستند؛ همه آن ها مقصران اصلی وضعیت بغرنج کنونی سینما هستند و باید از حمایت مافیا دست بردارند و کمی هم به فکر جمعیت کثیر هنرمندان و سینماگرانی باشند که داخل هیچ باند و دسته و گروهی نیستند!

رفیعی جم: در کجای جهان یک مکان فرهنگی را به ورزش و فوتبال اختصاص می دهند؟/ این مسخره بازی ها به نفع سینما نیست!

اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار باسابقه سینما در ارتباط با پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی با انتقاد شدید نسبت به سیاست های سلیقه ای مسئولان گفت: بنده یک سوأل خیلی جدی از سیاست گذاران و مسئولان سینمای کشور دارم،   سوأل بنده این است که در کجای جهان یک مکان فرهنگی را به ورزش و فوتبال اختصاص می دهند؟ چرا ما این همه کارهای ضد فرهنگی در حوزه فرهنگ انجام می دهیم؟ چند سالی است مرتباً به لطف حضور بخش خصوصی به تعداد سالن های سینمایی در سطح شهر تهران افزوده می شود اما سیاست گذاری های غلط و نابخردانه مدیران و مسئولان باعث شده تا افزایش سالن ها هم نتواند موجبات رونق سینما را فراهم کند و برخلاف آنچه ما فکر می کردیم سینماها رونق پیدا خواهند کرد روز به روز از رونق سینماها کاسته شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.