دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

علی‌رغم ادعای آزادی بیان در اتریش اتفاق افتاد

بستن مساجد و اخراج ائمه‌ جماعت به بهانه یک تئاتر

مسجد

سینماپرس: تئاتری که اجرای آن در یکی از مساجد اصلی وین، پایتخت اتریش واکنش شدید مقامات دولتی این کشور را در پی داشته، یک نمایش تاریخی به نام گالیپولی درباره یکی ازنبردهای عثمانی و متفقین در جریان جنگ جهانی است.

به گزارش سینماپرس، به دنبال اجرای یک تئاتر در جریان فعالیت‌های فرهنگی برخی مساجد اتریش، سباستین کورتس، صدراعظم اتریش اعلام کرد که چندین مسجد در این کشور را تعطیل و ۶۰ امام جماعت این مساجد و خانواده‌های آنها را از کشور اخراج خواهد کرد. کورتس دلیل این کار را جلوگیری از ترویج اسلام سیاسی و حفاظت از امنیت اتریش بیان کرد.


تئاتری که اجرای آن در یکی از مساجد اصلی وین، پایتخت اتریش واکنش شدید مقامات دولتی این کشور را در پی داشته، یک نمایش تاریخی به نام گالیپولی درباره یکی از نبردهای عثمانی و متفقین در جریان جنگ جهانی اول است که در جریان آن اگرچه تعداد زیادی از سربازان عثمانی جان خود را از دست دادند اما در نهایت یکی از معدود نبردهایی بود که پیروز میدان شدند.


اما کورتس با اعلام اینکه جدایی دین از سیاست لازمه دموکراسی است گفته است که «جامعه موازی، اسلام سیاسی و کشاندن مردم به سوی افراط‌گرایی دینی در کشور ما جایی ندارد». همچنین احزاب سیاسی اتریش تاکید کرده‌اند: «مسلمانان ساکن اتریش باید رفتار اجتماعی خود را با موازین و انتظارات فرهنگی این کشور انطباق دهند».


حال معلوم نیست که در این نمایش تاریخی که بیان یکی از واقعیات و مقاطع تاریخ جنگ جهانی اول در رابطه با عثمانی یعنی گذشته سرزمین بچه‌هایی است که آن را اجرا کردند، چه افراط‌گرایی وجود داشته است که نخست‌وزیر و مسئولان اتریشی را نگران امنیت این کشور گردانده است.


مسئولان دولتی و سیاسی اتریش که اکنون صراحتا خواستار تغییر رفتار مسلمانان و انطباق با موازین فرهنگی این کشور شده‌اند در موارد مشابه با دخالت در امور کشورهای اسلامی از ناقضان قانون و هنجارشکنان در جوامع اسلامی تحت عنوان حمایت از حقوق بشر دفاع می‌کنند.


این در حالی است که در کشورهایی همچون اتریش به بهانه آزادی بیان و تحت عنوان هنر و کاریکاتور و فیلم و نمایش، توهین‌های بسیاری به مقدسات اسلامی و ارزش‌های دینی انجام می‌پذیرد اما اجرای نمایش یک مقطع تاریخ مسلمانان با محدودیت و ممنوعیت و اخراج و تعطیلی مواجه می‌گردد! سالهاست در این کشورها افسانه‌ای به نام هلوکاست در انواع و اقسام هنرهای تجسمی و نمایشی حضور داشته و از طرف دیگر هرگونه تشکیک ولو در تعداد کشته‌شدگان واقعه هلوکاست، فرد منتقد و شکاک را با محاکمه و مجازات و زندان مواجه خواهد ساخت.


شاید همه نگرانی آنها از به نمایش درآمدن مقطعی از تاریخ است که دین در زندگی مردم حرف اول را می‌زد و همین حضور فعال دین در جامعه و فرهنگ و هنر و علم، آنها را در مراتب بالایی از پیشرفت و خودباوری و سرزندگی و مقاومت قرار داده بود و طبعا چنین نمایشی، خدشه جدی به یکی از محورهای پیکره ایدئولوژیک غرب یعنی سکولاریسم و جدایی دین از زندگی است. از همین روست که صدراعظم اتریش دلیل مجازات مساجد و امامان جماعت آن را ترویج اسلام سیاسی دانسته و آن را مغایر با امنیت اتریش محسوب نموده است.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.