دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

سینماگران مستقلی که وابسته جیب دولت اند!

نگاتیو

سینماپرس: یکی دیگر از مدعیان سینمای مستقل به نام «ع-ر» علاوه‌بر حدود یک میلیارد و نیم میلیون تومان که بابت برخی فیلم هایش گرفته، برای فیلم دیگری رقم ۴۰۰ میلیون تومان از بنیاد فارابی پول دریافت کرده است.

به گزارش سینماپرس، انتشار فهرست بلندبالای سینماگرانی که از بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانه‌های تصویری پول دریافت کرده‌اند، واکنش‌های متعددی را در میان اهل هنر و سینما برانگیخت. بیشترین واکنش نسبت به فیلمسازانی بود که ادعای استقلال مالی در فعالیت‌های خود داشتند. اگرچه پیش از این نیز بارها و بارها نسبت به وابستگی این دسته از سینماگران به پول دولت مطالب و مقالاتی منتشر شده بود ولی همواره با انکار و تکذیب آنها مواجه می‌شدیم.

باید ذکر نمود در کشورهایی مانند ایران که صنعت سینما هنوز به حدی از رشد برای خودکفایی نرسیده، کمک‌های دولت و نهادهایی مانند آن خالی ازاشکال بوده و حتی در مواردی لازم می‌نماید البته بایستی با نظارت و دقت بیشتری صورت پذیرد. اما اینکه برخی سینماگران کمک‌های هنگفت مالی دولت را از کیسه ملت دریافت کرده و بر ضد خواست و عقائد و باورهای همان ملت حرکت کرده و فیلم بسازند و ادعای مستقل بودن هم داشته باشند، حکایت نمک خوردن و نمکدان شکستن است.


مثلا برای ساخت فیلمی مثل «آشغال‌های دوست داشتنی» که در مدح و تجلیل از فتنه ضد ملی پس از انتخابات سال ۸۸ ساخته شد، حدود ۷۰۰ میلیون تومان بنیاد سینمایی فارابی و مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان هم موسسه رسانه‌های تصویری هزینه کرده‌اند. یعنی در مجموع سازندگان این فیلم یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان از بیت‌المال پول دریافت کرده‌اند. فیلمی که سالها در محاق توقیف بوده و حتی در جشنواره‌های مختلف ولو برای نمایش محدود در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال نیز مجوز نگرفت!

ماجرا اینجاست پولی که موسسه رسانه‌های تصویری پرداخت   می‌کند، ظاهرا برای خرید حقوق پخش فیلم در شبکه خانگی در نظر گرفته می‌شود ولی نگاهی به فهرست هزینه‌های پرداختی این موسسه به فیلمسازان، نشان می‌دهد که این هزینه‌ها بسیار فراتر از حقوق یاد شده بوده و در واقع پولی که موسسه رسانه‌های تصویری پرداخت کرده، کمک بلاعوضی به سازنده فیلم به‌شمار آمده است!


همچنین سازنده فیلم «عصبانی نیستم» (فیلمی در حمایت از فتنه‌گران که مدتها مجوز نمایش نداشت)، ۵۰۰ میلیون تومان از دو موسسه دولتی دریافت کرده و «م-ف» که به سازنده آثار مبتذل مشهور بوده و همواره مدعی است که با خرج خود فیلم می‌سازد، برای ساخت همان آثار مبتذل حدود یک میلیارد تومان از این دو موسسه پول دریافت کرده اگرچه اخبار غیررسمی به نقل از عوامل موثر سابق بنیاد فارابی حکایت از آن دارد که وی تنها برای ساخت فیلم مبتذل «خصوصی» که به‌دلیل ابتذال بیش از حد از پرده سینماها پایین کشیده شد، مبلغی حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان از بنیاد سینمایی فارابی دریافت کرده است.

اما نکته بامزه‌تر به یکی دیگر از مدعیان سینمای مستقل به نام «ع-ر» بازمی‌گردد. او علاوه‌بر حدود یک میلیارد و نیم میلیون تومان که بابت برخی فیلم هایش گرفته، برای فیلمی به نام «لطفا بدون گناه» رقم ۴۰۰ میلیون تومان از بنیاد فارابی پول دریافت کرده، در حالی که هیچ نشانی از تولید و ساخت فیلم یاد شده وجود ندارد! و برای فیلم دیگری به نام مردی بدون سایه نیز ۵۱۰ میلیون تومان دریافت کرده که علی‌رغم صدور پروانه ساخت، هنوز خبری از تولید آن نیست!

در واقع این سینماگر به اصطلاح مستقل برای فیلم‌های نساخته هم بودجه گرفته است!

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.