دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

پخش فوتبال در سینماها؛ تدبیر یا بی تدبیری/۵

قاری زاده: در زمانه ای که فیلم ها در اکران «له» می شوند و وضعیت نمایش فیلم ها فاجعه آمیز شده نمایش فوتبال در سینماها چه معنایی دارد؟

مجید قاری زاده

سینماپرس: مجید قاری زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در ارتباط با پخش فوتبال در سینماها همزمان با جام جهانی با انتقاد شدید نسبت به سیاست های سلیقه ای مسئولان گفت: مدت ها بود امید بسته بودیم که با حضور آقای حیدریان اتفاقات خوب و تازه ای در سینمای کشور رخ می دهد اما متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که سینما در دست ۵ درصد است و بیش از ۹۵ درصد اهالی سینمای کشور به دلیل سیاست های غلط و سلیقه ای و باندبازی های مفرط بیکار و خانه نشین شده اند و متأسفانه این وضعیت روز به روز بدتر هم می شود، من نمی دانم در زمانه ای که فیلم ها به صورت مکرر در اکران «له» می شوند و وضعیت نمایش فیلم ها فاجعه آمیز شده نمایش فوتبال در سینماها چه معنایی دارد؟

کارگردان فیلم سینمایی «پسران آجری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مافیاگری این روزها در سینمای کشور بیداد می کند و کسانی که ادعا دارند مافیا نیستند خودشان اتفاقاً سردسته باندهای مافیایی شده اند و تنها در پی منافع شخصی شان هستند و بس! شورای اکران، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و خانه سینما همگی موظف به پاسخگویی هستند؛ همه آن ها مقصران اصلی وضعیت بغرنج کنونی سینما هستند و باید از حمایت مافیا دست بردارند و کمی هم به فکر جمعیت کثیر هنرمندان و سینماگرانی باشند که داخل هیچ باند و دسته و گروهی نیستند!

وی ادامه داد: من به صورت جدی و قاطع با پخش فوتبال در سینماها مخالف هستم؛ هر مکانی متعلق به یک کاری است، هر چیزی رسمی دارد، آقایان چطور ورزش و فوتبال را به سینما ربط داده اند؟ این وظیفه شهرداری است که برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی در پارک ها و بوستان ها فوتبال را پخش کند یا اینکه در استادیوم های ورزشی باید این کار صورت بگیرد و در همه دنیا هم رسم این گونه است اما من نمی دانم چه دست هایی در کار است که سینمای ما را به این سمت و سو سوق می دهد و چه چیزی از اضمحلال سینما عایدشان می شود!

قاری زاده خاطرنشان کرد: این روزها در بدترین دوران سینما به سر می بریم؛ وضعیت اکران و پخش و تولید همگی فاجعه اند. به عنوان نمونه آخرین اثر سینمایی بنده با عنوان «رفقای خوب» در ماه محرم و در بدترین شرایط روی پرده رفت تا جاده صاف کن سایر فیلم های سینمایی طنز کسانی باشد که جزو باند و گعده های مافیایی هستند! بنده باز هم تکرار می کنم ۹۵ درصد اهالی سینما این روزها در بیکاری مطلق و در شرایط دهشتناکی روزگار می گذرانند اما ۵ درصد مابقی همه سینما و منافع آن را در اختیار گرفته اند و این رفتار زننده عدالت نیست!

کارگردان فیلم سینمایی «زن امروز» تصریح کرد: بنده از مدیران سینمایی می خواهم اینقدر در پی بیلان و آمار نباشند! ما همه ساله شعارهایی می شنویم که مثلاً فلان تعداد فیلم در سینمای ایران تولید شد؟ این ها چه فایده ای دارد؟ از این فیلم ها چند تای شان در طول سال اکران می شوند؟ چند تای شان موفق می شوند؟ این ها را بازگو کنید! متأسفانه اغلب فیلم های سینمایی محتوم به شکست هستند و دست هایی در کار است که این اتفاقات بیفتد تا سینما تنها و تنها در اختیار عده معدودی باشد و سایرین عطای سینما را به لقایش ببخشند!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید نسبت به مسئولان خانه سینما گفت: خانه سینما برای اصناف چه کرده است؟ چرا اعضای هیأت مدیره این نهاد مثلاً صنفی تنها در پی منافع شخصی شان هستند؟ من نمی دانم هیأت مدیره خانه سینما که باید در قبال این گونه رفتارهای زننده علیه سینماگران موضع بگیرند چرا هیچ مقابله ای در جهت همین نمایش فوتبال انجام نداده و نمی دهند اما در مسائلی که به آن ها و به سینما ارتباطی ندارد موضع می گیرند؟

وی در پایان این گفتگو وضعیت فرهنگی این روزهای کشور را بسیار متأثرکننده برشمرد و تأکید کرد: این روزها نه تنها سینما حال خوشی ندارد که تئاتر هم در بدترین دوران خود به سر می برد و ما در سالن های نمایشی شاهد اجرای نمایش های مبتذلی هستیم که در شأن این مردم نیست!

اخبار مرتبط

نظرات

  • باقر ۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۱۷:۱۴
    0 0
    3 تا 2 ساعت پخش فوتبال هر 4 سال چه لطمه ای به سینمای مشعشع و درخشان ما می زند که برخی اینگونه موضع گرفته اند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.