شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

نقد شفاهی سریال های رمضان ۹۷؛

آذین: «آنتن پرکن» بهترین واژه برای توصیف سریال های رمضانی است!

سریال های رهایم نکن-بچه مهندس-سر دلبران-ماه مبارک رمضان

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با پخش سریال های «رهایم نکن» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری و «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در ماه مبارک رمضان که صدای اعتراض و انتقاد بسیاری از مخاطبان رسانه ملی و منتقدان را درآورده است گفت: نمره ای که سریال های پخش شده در ماه رمضان امسال از آن خود می کنند آنقدر اندک است که تنها می تواند عنوان سریال های آنتن پرکن سیما و باری به هر جهت را به خود اختصاص دهد. مدیران و مسئولان صدا و سیما باید از نو سیمای جمهوری اسلامی ایران را منطبق با خواست مردم و سلیقه های جامعه بازسازی و متحول کند.

این منتقد در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سال ها است که صدا و سیما از پسند و سلیقه مردم فاصله گرفته و بر مبنای نگاه ها و نگرش های سلیقه ای خود به امور برنامه سازی در سیما مبادرت می کند این روند نامبارک به ویژه در ایام و مناسبت های ملی و دینی و اجتماعی به شدت در تلویزیون دیده می شود. روزگاری در مناسبت ماه مبارک رمضان که ماه تکامل و خودسازی انسان ها و مسلمانان است برنامه های ویژه ای تدارک دیده می شد که افزون بر آموزه های محتوایی دینی و اجتماعی در قالب های خانوادگی، اجتماعی و طنز ارائه می شد ولی با قهر گروهی از حرفه ای های تلویزیون و سینما از رسانه منتسب به ملی و مدیریت های ناکارآمد آن دیگر خبری از برنامه ها و به ویژه سریال های خوب و قوی و طناز اجتماعی و خانوادگی خبری نیست این رخداد باعث دلزدگی و دوری بیشتر مخاطبان از سیما شده است.

وی ادامه داد: تلویزیون چنانچه در این روند نامناسب اصرار و استمرار بخشد به طور قطع همین اندازه بیننده خود را هم به نفع ماهواره ها از کف خواهد داد. صدا و سیما باید در نوع نگاه و تفکر خود و ایجاد ارتباط سالم و پویا با مردم تجدید نظر کرده و تولید مجموعه های مناسب و استاندارد تلویزیونی را که افزون بر سرگرم سازی مخاطب با طنز و کمدی و محتواهای شایسته اجتماعی در دستور کار خود قرار دهد.

آذین متذکر شد: رمضان امسال ۳ سریال تلویزیونی که هیچ کدام دارای ویژگی های مناسبتی رمضانی نبودند و هر ۳ از ساختار هنری ضعیف و متوسط و مضامین نادلچسب برخوردار بودند از روزه داران استقبال کرد! استقبالی که پاسخ آن تعویض شبکه های تلویزیون و تماشای به ناچار بازپخش سریال «پایتخت» شد.

این مدرس سینمای کشور سپس با بیان اینکه «رهایم نکن» یکی از این ۳ سریال مجموعه ای کند و کشدار با مضامین و محتواهای خوب اما از دست رفته بود اظهار داشت: این سریال به دلیل سطحی نگری کارگردانش و سطحی سازی سریال و ایجاد ماجراهای فرعی نامناسب نتوانست مخاطبان را با خود همراه کند گرچه سازندگان این سریال کوشیده اند با ماجرای پرتنش حاج رسول به سریال خود جذابیت بخشند و با حوادث زندگی فرناز آن را به اوج رسانند اما به دلیل ضعف شدید در پرداخت و داستان سازی و محتوای معنایی آن به توفیق نرسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: سریال دیگر این ایام «بچه مهندس» نام دارد. مجموعه ای که «اولیورتوئیست» گونه کوشیده راوی ماجراهای متنوع و سرگرم کننده باشد ولی پردازش ضعیف فیلمنامه و داستان گویی و ساختار نه چندان حرفه ای و بازی های یکنواخت و یک شکل بازیگرانش و همچنین نداشتن کشمکش ها و تعلیق های داستانی نتوانست «بچه مهندس» را فراتر از یک سریال زیر متوسط نشاند.

آذین افزود: سریال دیگری که با مضامین تکراری و محوریت زندگی و ماجراهای یک شخصیت روحانی ساخته شده «سر دلبران» ساخته محمدحسین لطیفی است. سریالی که قرار بوده شخصیت روحانی آن به کمک مردم یک محله در شهر یزد به حل و فصل مشکلات خود و دیگران بپردازد، جالب آنکه در این سریال کاراکترهای ترک، اصفهانی، مشهدی و... دیده می شوند لیکن از خود «یزدی» ها در آن چندان خبری نیست!

این منتقد سینمای کشور ادامه داد: «سر دلبران» که می خواهد در قسمت های پایانی افشاگر و بیانگر رازهای مگو باشد و اعتبار روحانیت در جامعه تثبیت کند نه سر و رازی را برملا می کند و نه از دلبری دلبران نشان دارد! با آنکه کارگردان این سریال پیشتر در سینما و تلویزیون کارهای به نسبت مناسب تری ارائه کرده است ولیکن ضعف های فراوان ساختاری و محتوایی «سر دلبران» آن را در رده آثار متوسط و از یاد رفتنی تلویزیون قرار می دهد.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: هر ۳ سریال تلویزیون در ماه مبارک رمضان حاوی امتیازهای برجسته ای نیستند که بشود آن ها را در رده آثار پر مخاطب و جامعه پسند قرار داد و این بدان معنا است که تلویزیون همچنان بیراه و جدا از سلیقه و نظر مردم به راه خود ادامه می دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.