سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

انتقاد یک تهیه کننده از افت کیفیت سریال های رمضانی

امیرحسین شریفی

سینماپرس: یک تهیه کننده سینما گفت: «برای ارتقای کیفیت سریال های ماه رمضان باید انتظار خود را معطوف به مدیران کنیم، چون وقتی تهیه کننده می بیند بودجه کافی برای تولید در اختیارش نیست به کارگردان فشار می آورد و کارگردان مجبور می شود به نوعی از کار بزند.»

به گزارش سینماپرس، امیرحسین شریفی، تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با یک خبرگزاری درباره شرایط تولید سریال در ماه رمضان چنین توضیح داد: درخصوص سریال های ماه رمضان سخن برای گفتن زیاد است، اما این سخنان به شرطی درست و ثمربخش است که تهیه کننده، کارگردان یا بازیگر خود این دست تولیدات را تجربه کرده باشد. با این توضیح من سریال «مرد نقره‌ای» را برای سیما کار کرده‌ام که در ایام ماه مبارک ساخته و پخش شد، پس اگر حرفی می زنم نسبت به آن اشراف دارم.

وی افزود: مهمترین شرط برای موفقیت یک سریال مناسبتی از نگاه من فیلمنامه آن کار است، زیرا تا زمانی که فیلم یا سریال از متن کاملی سود نبرده باشد، نمی توان از آن اثر انتظار چندانی داشت. این مطلب را گفتم تا به این مطلب اشاره کنم، بسیاری از سریال های این روزهای تلویزیون با فیلمنامه ناقص، تصویربرداریشان شروع می شود، برای همین دیگر نباید از این دست تولیدات که متن شان شب به شب به بازیگران می رسد، توقع چندانی داشت!

این تهیه کننده تلویزیون تاکید کرد: بی کیفیتی تولیدات مناسبتی سیما در ماه رمضان در شرایطی است که در دهه ۷۰ و ۸۰ این دست آثار جز پرمخاطب ترین کارهای تلویزیون بود، به نحویکه در زمان پخش سریال های ماه رمضان، خیابان ها به شکل محسوسی خلوت می شد، اما آیا چنین اتفاقی را در تولیدات این روزهای تلویزیون شاهد هستیم؟ جواب این سوال را همه می دانیم، اما متاسفانه خجالت می کشیم که جواب آن را با صدای بلند بدهیم تا برای رهایی از آن، راه حلی اندیشیده شود.

این تهیه کننده اضافه کرد: گواه بارز ادعای فوق را در گرایشی که تماشاگران به سمت تولیدات ماهواره ای دارند می توان به خوبی مشاهده کرد. برای من به عنوان یک برنامه ساز تلویزیون بسیار درد آور است وقتی می بینیم، هموطنانم دیدن سریال های ترک را به سریال های ایرانی ترجیح می دهند؛ سریال‌هایی که عمدتاً علاوه بر نداشتن کیفیت، فرهنگ خانواده های ایرانی را هم مسموم می کند، البته ممکن است عده ای فکر کنند سریال های ترکی اگر بد است چرا در کشور ترکیه و دیگر کشورهای منطقه تا به این اندازه با استقبال مواجه می‌شود؟ در پاسخ این مطلب باید گفت مردم ایران اسلامی در فرهنگی دینی رشد کرده‌اند و بسیاری از مسائل به ویژه چیزهایی که مربوط به خانواده است برایشان اهمیت دارد، برای همین باید کارهایی روی آنتن داشته باشیم که فرهنگ ملی و دینی ما در آن لحاظ شده باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ضیافت» تاکید کرد: برای ارتقای کیفیت سریال های ماه رمضان بیش از اینکه از سازندگان توقع داشته باشیم باید انتظار خود را معطوف به مدیران کنیم، چون وقتی تهیه کننده می بیند بودجه کافی برای تولید در اختیارش نیست به روی کارگردان فشار می آورد و کارگردان نیز مجبور می شود به نوعی از کار بزند. با این توضیح اگر مدیران سیما در گام اول هیئت فیلمنامه نویسان دایر کنند تا موضوعات دینی و قرآنی را در سایه تحقیقات مفصل به نگارش درآورند، همچنین زمان کافی برای تولید در اختیار سازندگان قرار دهند، مسلماً دست آوردهای آن خیره کننده خواهد بود.

وی متذکر شد: من توجیهاتی را که از سوی مدیران برای نقصان‌ها مطرح می شود، چندان قبول ندارم، چون عمده بهانه‌ها مربوط به کمبود منابع مالی است، در صورتی که وقتی مدیر شبکه ساخت یک مجموعه تلویزیونی را به عهده فیلمساز یا تهیه کننده‌ای می‌سپارد که با کارش آشنا نیست، در حقیقت سرمایه را دور ریخته است، والا در صدا و سیما منابع مالی به حد کافی وجود دارد. بگذارید با یک مثال منظور خود را برسانم. وقتی داود میرباقری می خواهد سریالی را جلوی دوربین ببرد هیچ فرد یا گروهی پیرامون هزینه‌ای که برای کار مورد نظر می شود، اعتراضی ندارد، چون می داند پول در جای صحیحی خرج می شود. این مثال را زدم تا بگویم که نقطه ضعف اصلی ما درست خرج نکردن است، و الا نبود بودجه و پول، بهانه ای بیش نیست.

وی ادامه داد: وقتی از اعتماد به فیلمسازان با تجربه سخن می گوییم منظور این نیست که امکان کار ضعیف، برای سینماگران با تجربه وجود ندارد، چون سریال هایی که هم اکنون در ایام ماه مبارک روی آنتن سیما رفته، نشان داده تنها اسم و رسم برای ساخت یک کار موفق لازم نیست. در همین رابطه تا به آنجا آش شور شده است که مردم ترجیح می دهند به جای دیدن کارهای امسال، وقت خود را صرف دیدن سریال تکراری «پایتخت» یا سریال های ماهواره کنند.

شریفی از مدیران سیما درخواست کرد: از مدیران سیما به عنوانی فردی که سالهاست در سینما و تلویزیون فعالیت می کنم استدعا دارم که تکیه و توجه ویژه خود را در گام اول به روی فیلمنامه متمرکز کنند و این تصور را که فیلمنامه ارزان‌ترین بخش تولید است، دور بریزند. رسیدن به این خواسته نیز چندان به پول زیادی نیاز ندارد، تنها کافیست کمی از خرج میهمانی ها و افطاری هایی غیر ضروری کاسته شود.

شریفی در پایان هشدار داد: امروزه تنها سریال‌های ترک یا برنامه های ماهواره فرهنگ خانواده های ایرانی را تهدید نمی کند، بلکه هجمه دیگری آغاز شده تا به واسطه سریال‌های آمریکایی اصول انقلاب و دین مان زیر سوال رود. متاسفانه این قبیل کارها نیز در بین جوانان تماشاگران زیادی دارد، اما ما با مماشات چشم خود را به روی این مسئله بسته‌ایم.

داود کنشلو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.