سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

در پژوهشکده حکمت؛

نشست نقد و بررسی جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۶ برگزار شد

نشست نقد و بررسی جشنواره بین المللی فیلم فجر ۳۶

سینماپرس: نشست نقد و بررسی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه ی سینما و سیاست گذاری فرهنگی روز دوشنبه ۷ خرداد در محل پژوهشکده ی سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست نقد و بررسی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه ی سینما و سیاست گذاری فرهنگی روز دوشنبه ۷ خرداد در محل پژوهشکده ی سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت برگزار شد. در این نشست که با حضور محمدرضا شاه حسینی کارشناس حوزه ی سیاست گذاری فرهنگی، سجاد مهرگان منتقد و سیاست پژوه حوزه ی سینما و محمد خاجی مجری-کارشناس برگزار شد، هر یک از افراد به تحلیل و بررسی ابعاد مختلف سی و ششمین جشنواره ی جهانی فیلم فجر و تشریح مواضع خود پرداختند.

ابتدای این جلسه جناب آقای محمد خاجی، پژوهشگر حوزه رسانه پژوهشکده حکمت، به ارائه ی گزارشی از فعالیت کارگروه فرهنگی در زمینه ی جشنواره جهانی فجر، داشته و عنوان کرد : طبق تاریخچه، پیش از انقلاب اسلامی ایران، جشنواره فیلم تهران با رویکرد مطلوب سیاست های فرهنگی پهلوی، فعالیت میکرد. پس از انقلاب اسلامی جشنواره ی فیلم فجر آغاز شد و تا امروز ادامه پیدا کرد. از  سال ۱۳۹۳ بخش بین الملل جشنواره از بخش ملی جدا شد و در نهایت به شکل تفکیک شده امروز در آمد. ما در این جلسه سعی داریم نگاه اجمالی به جشنواره ی بین المللی کنونی داشته باشیم و با سویه ای آسیب شناسانه به بررسی نقاط ضعف و قوت این رویداد بپردازیم.

در ادامه محمد رضا شاه حسینی، به بیان تحلیلی آسیب شناسانه از جریان مدیریت فرهنگی جشنواره ای در ایران داشته و به جریان شناسی جشنواره جهانی کنونی پرداخت. وی در ادامه ضمن اشاره به چیستی و چرایی و چگونگی یک جشنواره به این موضوع پرداخت که: سیاست های کنونی جشنواره جهانی فجر متاثر از سیاست های مدیران قبلی سینمای ایران است. وی با اشاره به اینکه جشنواره  جهانی با حالت کنونی از رصد مطبوعات خارج شده است، جشنواره جهانی را حیات خلوتی برای دورهمی هنرمندان تلقی کرد. وی با نقد مدیریت جشنواره جهانی به نقد رویکردهای جشنواره جهانی به صورت مبسوط پرداخت.

در ادامه سجاد مهرگان، منتقد و پژوهشگر سینمایی به بیان یافته های پژوهشی خود در مورد جشنواره های جهانی پرداخت. وی با مقایسه روندهای درآمدی و هزینه ای یک سا ز و کار جشنواره ای به مطالعه تطبیقی جشنواره جهانی فیلم فجر با جشنواره های مختلف دنیا مبادرت ورزید. وی ضمن بیان تهدیدها و فرصت های جدایی جشنواره جهانی فیلم فجر از جشنواره ملی به بیان این موضوع پرداخت که: جدایی جشنواره جهانی از فجر ملی فرصت مغتنمی بود که نبود سیاست گذاری هدفمند و بالادستی آن را به بی راهه سوق داده است. مهرگان ضمن آسیب شناسی سیاست گذارانه و مدیریتی جشنواره سی و ششم جهانی فیلم فجر به بررسی عملکردها و رویکردهای این جشنواره پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.