دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵

سفسطه‌هایی از جنس مرد امروز ایرانشهر

مجید رجبی معمار

سینماپرس: مجید رجبی معمار روز گذشته در حالی نشست خبری با حضور خبرنگاران شاخص تئاتری برگزار کرد که به هیچ یک از پرسش‌های خبرنگاران پاسخی نداد.

به گزارش سینماپرس، از حضور مجید رجبی معمار در ایرانشهر دو سال می‌گذرد و او در این مدت هیچگاه پای پرسش‌های متعدد خبرنگاران ننشسته بود. او به همراه حسین پارسایی در این سال‌ها نه به شفافیت درباره مسائل مختلف تماشاخانه ایرانشهر پرداختند و نه حاضر به مصاحبه با خبرنگاران حوزه تئاتر شدند. درباره شخص نگارنده، به شهادت مدیر دفتر آقای رجبی معمار و روابط عمومی ایرانشهر، بارها درخواست مصاحبه با حسین پارسایی و مجید رجبی معمار با پاسخ منفی، رد شده بود.

با این حال پس از یادداشتی که در آن آبه ناآگاهی وی از وضعیت ایرانشهر و بی‌خبر بودن از وقایع اشاره شده بود، بلافاصله نشست خبری با حضور بدنه اصلی خبرنگاران تئاتر برگزار شد. اگرچه آقای رجبی معمار مدعی است چند روز پس از انتشار مطلب آن را خوانده است؛ اما روابط عمومی او تنها چند ساعت پس از انتشار متن و البته جوابیه آن خواهان گفتگو با نگارنده شده تا درباره رویدادها و اتفاقات مورد اعتراض بنده مذاکره کند.

در این نشست خبری از حسین پارسایی نبود. در دعوتنامه ارسالی از سوی روابط عمومی خانه هنرمندان اعلام شده بود که وی به عنوان دبیرشورای سیاست‌گذاری ایرانشهر در این نشست شرکت می‌کند تا پاسخ‌گوی سئوالات خبرنگاران باشد! اما رجبی معمار در میانه  نشست گفت که او در دفتر مدیریت خانه هنرمندان نشسته است.

جلسه مذکور کمی پس از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود و اندکی پس از ساعت ۱۸ به پایان می‌رسد. کسی چیزی نمی‌نویسد؛ چون آقای رجبی معمار به هیچ یک از پرسش‌های خبرنگاران پاسخ نمی‌دهد. او در جلسه‌ای که برای شفاف‌سازی اذهان عمومی ترتیب داده شد خود را در قامت یک فرمانده نظامی معرفی کرد که واکنش خبرنگاران را برانگیخت.

از آقای رجبی معمار درباره جدول‌های عجیب و غریب اجراهای ایرانشهر پرسیدیم و او مدعی شد همه چیز در انقیاد اوست و اجراها با نظر شورایی که او و فرهاد مهندس‌پور - رفیق دوران بنیاد روایت - آن را تشکیل داده‌اند، روی صحنه می‌روند، این در حالی بود که خبرنگاران با آوردن فکت‌هایی مبنی بر رد این ادعا، تاکید کردند که آقای پارسایی  سالن‌های نمایش را براساس روابط شخصی به هنرمندان اختصاص می‌دهد.

برای نمونه رابطه محمد قدس و حسین پارسایی بر کسی پوشیده نیست. از ابتدای سال جاری، با حذف نمایش‌هایی که در جدول ایرانشهر آمده است، جایگزین آثار نمایش‌هایی است که محصولات سال‌های گذشته است. این نمایش‌های همگی مونولوگ‌ هستند و بازیگرانش، ستارگان سریال پایتخت. آقای رجبی معمار درباره این مسئله تنها گفت محمد قدس آدم فعالی است. این گفته با واکنش تند خبرنگاران مواجه شد که آوردن تولیدات آماده در تئاتر را نمی‌توان  فعال بودن نامید.

خبرنگاران  تماشاخانه ایرانشهر را به افت در محتوا، افت در تولید و افت در فروش متهم کردند و آقای رجبی معمار درباره این رویدادها تنها به گفتن حرف‌هایی درباره مدیریت موفق خود، آن هم در جایی غیر از ایرانشهر بسنده کرد. او خبرنگاران را به ناآگاهی از شرایط ایرانشهر متهم کرد. در حالی که نگارنده با فکت‌های منتشر شده توسط روابط عمومی ایرانشهر به وی یادآور شد در تماشاخانه ایرانشهر تخلفات از قانون وجود داشته است. برای مثال در حالی که محسن حسینی در سال گذشته به سبب رعایت نکردن کف فروش از سالن اخراج شده است، هنرمندان دیگری که رابطه حسنه‌ای با رجبی معمار و حسین پارسایی داشته‌اند هیچگاه مورد غضب قرار نگرفته‌اند.

برای مثال وقتی از آقای رجبی معمار درباره نمایش «عاشقانه‌ای برای عباس» به کارگردانی سیدعلی موسویان پرسش شد چرا با عدم رعایت کف فروش در سالن ماندگار شد، پاسخی نمی‌دهد و با گفتاری توأم با سفسطه خبرنگاران را به ندانستن متهم می‌کند. این در حالی است که خبرنگاران می‌دانستند این نمایش  برای عوامل ایرانشهر نفع مالی ناشی از ارگان‌ها داشته است و به نیابت میثم احمدی، از نزدیکان حسین پارسایی به کار پول تزریق شده بود. این نمایش کم‌فروش‌ترین نمایش دوران حضور حسین پارسایی است.

وقتی از آقای رجبی معمار درباره راندمان کم ایرانشهر پرسیده شد او خبرنگاران را متهم می‌کند که درباره فروش پایین تئاتر شهر سخنی نمی‌گویند. این در حالی است که مأموریت تئاتر شهر فروش نیست و بیشتر روشن نگاه داشتن گونه‌های هنری تئاتر است که از قضا مخاطبانش خاص و محدود است. در عوض تیم آقای رجبی معمار با تبلیغات بسیار و آوردن ستارگان سینمایی به سالن‌های ایرانشهر، فضا را برای فروش بیشتر مهیا کرده بودند؛ اما این مهم رخ نداده است و نگارنده پیشتر نوشته بود که سالن‌های ایرانشهر در نیمه اول سال ۹۶ تنها ۴۰ درصد راندمان فروش داشته است. آقای رجبی معمار بدون پاسخ جدی به نگارنده مدعی شده است که سالنش فروش بالایی داشته است.

او با کمک معاون مالی خانه هنرمندان از رقم فروش ۳ میلیاردی ایرانشهر در سال ۹۶ گفت و خبرنگاران به او یادآوری کردند حسین پارسایی تنها با یک نمایش نزدیک به ۱۰ میلیارد فروش داشته است و چگونه است سیاست‌های مالی او در ایرانشهر چنین ضعیف بوده است. در یادداشتی که به زودی منتشر خواهد شد از ابعاد فروش ایرانشهر و مقایسه آن با نمایش اولیورتویست پرده‌ برداشته خواهد شد.

جلسه دو ساعته آقای رجبی معمار پس از سخنان یکی از خبرنگاران به سمت دیگری رفت. او خبرنگار یاد شده را که زمانی در کسوت روابط عمومی با ایرانشهر فعالیت داشته است، متهم به کم‌کاری کرد و حتی گلایه‌های خبرنگاران را بر دوش او گذاشت. رجبی معمار که خود را مسئول انتخاب نمایش‌های ایرانشهر معرفی کرده بود در یک چرخش ۱۸۰ درجه انتقادات موجود نسبت به تکرار نمایش‌ها، اجراهای خلاف‌قانون، رانت به وجود آمده برای برخی هنرمندان نزدیک به حسین پارسایی، عدم رعایت کف فروش، عدم اعلام دقیق فروش، خریدن بلیت‌ها توسط گروه برای حفظ کف فروش و بازگرداندن پول بلیت به گروه و ... را متوجه خبرنگار مهر کرد. این رفتار آقای رجبی معمار با واکنش تند خبرنگاران و دفاع تند خبرنگار رادیو از همکار خود شد. دفاع این خبرنگار مورد تأیید خبرنگاران دیگر واقع شد تا جایی که مسئولان روابط عمومی مجموعه نیز به درخواست‌های مکرر خبرنگاران برای مصاحبه صحه گذاشتند، مصاحبه‌هایی که توسط حسین پارسایی و مجید رجبی معمار رد شده بود.

در جای دیگری مدیریت ایرانشهر با استناد به سخنان روابط عمومی مدعی شد روابط عمومی تئاترشهر در مصاحبه‌ای گفته است ۶۰ درصد نمایش‌های این مجموعه در حال تغییر است که این مصاحبه در جستجوی خبرنگاران یافت نشد.

گفتگوی پرحاشیه و پرسفسطه با رجبی معمار در نهایت با ذکر برخی نام‌ها و شواهد مبنی بر تخلفات اداری در دادن اجرا به گروه‌ها، بدون هیچ پاسخ روشنی به پایان رسید و رجبی معمار قول داد که حسین پارسایی در نشستی به پرسش‌ها پاسخ دهد که این گفته رجبی معمار با اعتراض خبرنگاران مواجهه شد. خبرنگاران تأکید کردند حسین پارسایی هیچگاه مصاحبه نخواهد کرد و با توجه به رویدادهای مذکور عمر مدیریت تیم پارسایی/رجبی معمار در ایرانشهر به نشست بعدی نخواهد رسید.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.