یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸

«فرمانده» تاکنون سانحه و خسارت جانی نداشته است

 مستند مسابقه «فرمانده»

تسنیم: سوانح و خطرات جانی از جمله اتفاقاتی است که در مستند های اکشن امکان دارد رخ بدهد. طبیعی است وقتی که یک پروژه ای تماماً با ادوات جنگی و سلاح های نظامی سروکار دارد، شلیک اشتباه یک تیر یا یک انفجار غلط عواقب خطرناک و جبران‌ناپذیری می تواند داشته باشد!

سه فصل از مستند-مسابقه «فرمانده»  تاکنون ساخته و پخش شده است و فصل چهارم آن هم به تهیه‌کنندگی «حسین افشار» و کارگردانی مشترک «امیر کفاش زاده»، «مهدی ماهان» و «مهدی جبین شناس» اکنون در حال پخش از شبکه افق و شبکه نسیم است. اما نکتة جالب اینجاست که تاکنون هیچ سانحه و اتفاقی در فصلهای این مستند رخ نداده است. با اینکه مخاطبان این برنامه می‌دانند، مستند «فرمانده» موضوعی نظامی دارد و تمام طول اثر، کار با سلاحهای جنگی و ادوات نظامی است.

«مهدی جبین شناس» از اعضای گروه کارگردانی این پروژه به دلایل عدم وقوع سانحه در چنین مستندی پرداخت و گفت: ما قبل از شروع مسابقات و ضبط برنامه، یک دوره آموزشی برای شرکت کنندگان برگزار کرده بودیم و تمام کارهایی را که باید در طول مسابقات انجام میدادند، از قبیل تیر اندازی، حمل نفربرِ نظامی، چتربازی و... و. ، را به آنها آموزش دادیم.

وی با اشاره به اینکه در مراحل آموزش، ضمن رعایت نکات ایمنی، کاربرد درست با تجیهیزات نظامی به افراد آموزش داده می‌شد، گفت: در مراحل ضبط برنامه همواره همراه شرکت‌کنندگانی که تجهیزات نظامی را حمل می‌کردند، مشاوران نظامیِ باتجربه حضور داشتند تا حرکت اشتباه و خطر آفرینی رخ ندهد.

جبین‌شناس افزود: در بعضی از مراحل مانند صحنه چتربازی که شرکت‌کنندگان روی هوا بودند و ما هیچ تسلطی به آنها نداشتیم، کنترل از دستمان خارج می شد و آنجا دیگر امیدمان تنها به خدا بود.

وی با اشاره به حجم استرسی که چنین صحنه‌ای برای عوامل این مستند ایجاد می‌کرد، گفت: هنگام ضبط صحنه‌های چتربازی وقتی که هرکدام از شرکت‌کنندگان از بالگرد بیرون می‌پریدند، نمی‌دانید چه حجمی از ترس و استرس به من و سایر عوامل وارد می‌شد و به محض اینکه چتر هرکدامشان باز می‌شد از ته دل خدا را شکر می‌کردیم. اگر فیلم پشت صحنه را نگاه کنید اصلا آرام و قرار نداشتیم.

این مستند ساز با بیان اینکه دوره‌های آموزشی مستند فرمانده به صورت فشرده و در مدت دو هفته برگزار شده است، درباره روند آموزش گفت: اولین سرفصل آموزشی، آموزش تیراندازی بود که یک روز زمان برد. سپس دوره چتر بازی بود که در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد.

جبین‌شناس با بیان اینکه دورة آموزشی چتربازی به یک ماه زمان نیاز دارد، به دلایل فشرده شدن این دوره اشاره و تشریح کرد: ما بنا به دلایل زیادی نمی‌توانستیم یک ماه گروه را آنجا مستقر کنیم به همین دلیل در جلساتی که با مربی‌های دانشگاه امام حسین داشتیم به سر فصل‌هایی رسیدیم و ‌توانسیتم این دوره را طی چهار یا پنج روز برگزار کنیم.

وی به این موضوع اشاره کرده که این دوره پنج روزه با تمرین و فشردگی بالایی برگزار شد و در ادامه افزود: مثلا اگر قرار بود افرادی که می‌خواهند این دوره را یاد بگیرند می‌بایستی در طول روز ۵ ساعت تمرین کنند، بچه های ما حدودا ۱۵ ساعت در طول روز درگیر آموزش و تمرین بودند.

این کارگردان مستند فرمانده اضافه کرد: سومین سر فصلی که به شرکت کنندگان آموزش دادیم نحوه کار با ادوات زرهی مانند نفربر بود. ما فقط به آموزش رانندگی و شلیک کردن با آن، اکتفا کردیم، و آنهم حدود پنج روز طول کشید. و در واقع ما فقط آن چیزهایی را که نیاز داشتیم، به صورت فشرده و دقیق به شرکت کننده ها آموزش می دادیم، نه دوره ی کامل آموزشی.

وی در مورد فصل بعدی «فرمانده» گفت: در حال آماده سازی شرایط تولید آن هستیم. اما اینکه کجا ساخته شود و موضوعش چه باشد هنوز کاملا مشخص نیست. اما قطعا همچنان تِمِ نظامی دارد، چون این موضوع ذاتِ مستند_مسابقه «فرمانده»است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.