شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

انتقاد سینماگران از سکوت در برابر فعالیت غیرقانونی در سینما

نگاتیو

سینماپرس: دو کارگردان، ضمن انتقاد از سکوت سازمان سینمایی در مواجهه با قانون‌شکنی‌های «جعفر پناهی» خواستار رسیدگی قوه قضائیه به این مسئله شدند.

حبیب‌الله بهمنی، کارگردان سینما در واکنش به این مسئله گفت: باید اظهار تأسف کرد که در جامعه سینمای ما و سازمان سینمایی وزارت ارشاد چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.
وی توضیح داد: طبیعی است که سینما تافته جدا بافته‌ای از سایر بخش‌های کشور نیست. اگر قانون و قاعده‌ای وجود دارد برای همه است. هیچ کس استثنا نیست؛ دلیلی ندارد که گروهی خود را مستثنی از قانون بدانند و به خود این حق را بدهند که خارج از محدوده قانون کار کنند و به قوانین و مردم که برای استقرار این قوانین خون دادند دهن‌کجی کنند.


بهمنی افزود: امیدوارم حداقل آنهایی که حامی این افراد هستند، مقداری مطالعه کنند و رفتار خود را بسنجند و ببینند که این رفتار موجب نوعی آنارشی و هرج و مرج خواهد شد. رفتاری که بازخوردش به سود بیگانگان و علیه منافع ملی ماست. ‌ ای کاش سازمان سینمایی در تعامل با قوه قضائیه راه‌حل مناسبی برای این مسئله پیدا می‌کردند. اینکه عده‌ای رفتار زیرزمینی انجام دهند و سازمان سینمایی سکوت کند، زمینه را برای اقدامات غیرقانونی دیگری هم فراهم می‌کند.


مهدی فیوضی، دیگر فیلمسازی است که اظهار کرد: به نظر من قوه قضائیه باید از سازمان سینمایی سؤال کند که آیا فیلمساز مذکور، مجوز لازم برای تولید فیلم را داشته یا خیر؟ اگر مجوز داشته، باید درباره این خطای بزرگ که فردی به رغم منع قانونی مجوز گرفته پاسخ بدهند. اگر هم نداشته، سازمان سینمایی باید پاسخ دهد که چرا فیلمی بدون مجوز از ایران به یک جشنواره خارجی رفته است؟ قوه قضائیه باید از خود فیلمساز هم پاسخ بخواهد که چرا مخفیانه کار کرده و طبق قانون باید برخورد شود.
وی تصریح کرد: البته نباید طوری برخورد شود که موجب موج‌سازی منفی دشمنان کشور و سلبریتی‌های داخلی که با این امواج همراه می‌شوند شود. باید با راه‌های مناسب و گفت‌وگو، به رفتارهای غیرقانونی رسیدگی شود و این فیلمساز پاسخ دهد که اولا چرا فیلمی را بدون مجوز ساخته‌اند و ثانیا این فیلم را به طور غیرقانونی به خارج از کشور و جشنواره‌هایی که ماهیت سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی دارند ارسال کرده است.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.