چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱

ردپای مدیر منتظر تئاتر شهرداری در پروژه فرانسوی

مهرداد رایانی مخصوص

تسنیم: در حالی که روزنامه جوان از یک تفاهم‌نامه میان تئاتر شهر تهران و پاریس پرده برداشته است؛ به نظر می‌رسد عامل این تفاهم راهی دفتر مدیریت تئاتر شهرداری تهران می‌شود.

 روز ۳۰ اردیبهشت در سایت جوان آنلاین مطلبی با عنوان «ارتباط فرانسوی» منتشر می‌شود که موضوع آن نقش سفارت فرانسه در اداره کل هنرهای نمایشی است. نگارنده مطلب با اشاره به حضور فرانسوی‌ها در جشنواره فجر به نقش سفارتخانه این کشور در مناسبات تئاتری پرداخته است.

نویسنده مطلب مدعی شده است میان تئاتر شهر پاریس و تهران معاهده‌ای بسته شده است که امضای آن در بی‌خبری گذشته است؛ اگرچه صحت و سقم امضا شدن چنین معاهده‌ای با واکنش رسمی مدیران تئاتری روبه‌رو نشده است. با این حال به نظر می‌رسد چنین تفاهمی میان دو تئاتر شهر رنگ عمل به خود نپوشیده است؛ اما نگارنده یادداشت برای اثبات موضوعیت حرف خود به عبارتی استناد می‌کند که به شرح زیر است:

«ثمره غنی تعاملات فرانسوی- ایرانی در زمینه تئاتر، بستن قرارداد مشارکت میان تئاتر شهر پاریس و تئاتر شهر تهران باهدف ترجمه آثار، تبادل نمایش‌ها و همچنین تخصص‌هاست. »

نکته اساسی آن است که این عبارت قرار گرفته در گیومه از کجا آمده است. کافی است کمی در موتورهای جستجوگر کاوش کنید تا دریابید این عبارات برآمده از یک خبر در سایت سفارت فرانسه است. برای مشاهده اصل خبر می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

در این مطلب ذیل همکاری فرهنگی، در بخش دوم مطلب با عنوان حضور فرهنگی فرانسه در ایران، به فعالیت‌های تئاتری فرانسوی‌ها در ایام جشنواره فجر اشاره شده است. در پاراگراف دوم نیز عبارات مطلب «ارتباط فرانسوی» درج شده است؛ اما نکته آن است که در مقاله مذکور کلیت ماجرا روشن نشده است. طبق مطلب سفارت فرانسه، آنچه در قالب فعالیت‌های تئاتری کشور فرانسه در ایام جشنواره فجر صورت گرفته است در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ صورت گرفته است. تأکید نگارنده مطلب نیز بر فعالیت نمایش‌های با نمایش خیابانی «جهش» از گروه تکوتک در فضای باز تئاتر شهر، نمایش «شاخص» از گروه پیرامید، محصول مشترک فرانسوی-ایرانی «فراتر از کلمات» از گروه های لیتکوکس و زندگی است. علاوه بر این دانشگاه آزاد، میزبان نمایشنامه‌نویس برنده « جایزه مولیر » آقای کریستیان سیمئون برای برگزاری کنفرانسی درباره نمایشنامه نویسی بوده است.

نکته مهم در این باره آن است که چه کسی عامل چنین برنامه‌ای بوده است. با گشتی در میان اسامی عوامل فجر می‌توانیم دریابیم مسئولیت بخش خارجی یا اصطلاحاً بین‌الملل جشنواره فجر و اداره کل هنرهای نمایشی با مهرداد رایانی مخصوص بوده است. رایانی مخصوص این روزها در انتظار ابلاغ حکمش برای نشستن بر صندلی سابق شهرام کرمی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری در مقام مدیر دفتر هنرهای نمایشی این سازمان است.

نکته جالب‌تر آن است عامل حضور رایانی مخصوص مدیری است که اعظم بروجردی، از مدیران تئاتری شهرداری مدعی شده است او را بابت حجابش خانه‌نشین کرده است.

چیدمان مذکور زمانی جذاب‌تر می‌شود که درمی‌یابیم مهرداد رایانی مخصوص زمانی دبیر فرهنگی روزنامه جوان بوده است و به نظر می‌رسد مطلب مذکور رد گم‌ کنی او از مشکلات سابق مدیریتش است. اگرچه سایت مشرق نیز در یادداشتی مدعی شده بود این مدیر دارای تابعیت دوگانه است و البته با واکنش این مدیر روبه‌رو شده بود؛ اما به نظر می‌رسد مدیران کنونی شهرداری در موقعیتی هستند تا نسبت به رویدادهای رخ اندکی شفاف‌سازی کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.